Efektywne wykorzystanie długich arkuszy w druku cyfrowym
6 lut 2020 11:50

Najnowsze rozwiązania z dziedziny druku cyfrowego umożliwiają stworzenie całego wachlarza wyróżniających się materiałów promocyjnych przy użyciu jednej drukarki. Jednym z takich rozwiązań jest możliwość wykorzystania długich arkuszy.

„Nie chodzi o drukowanie z tak zwanej wstęgi, czyli roli papieru - uprzedza Michał Młynarczyk, professional print product manager w Canon Polska. - Urządzenia, o których dzisiaj mówimy, to drukarki dostosowane do pracy z papierem ciętym, tyle że o wiele dłuższym niż standardowe formaty. Wymiary takich arkuszy różnią się w zależności od producenta urządzenia.
W przypadku produkowanych przez nas drukarek mówimy o dwóch wymiarach: 762 milimetry i 1300 milimetrów długości papieru.”

Plusy? Najbardziej wymiernym jest obniżenie kosztów druku. „Ze względu na brak konieczności przycinania każdej kartki z osobna wykorzystanie dłuższych arkuszy może znacząco zmniejszyć zużycie papieru - mówi Michał Młynarczyk. - Mniejszy nakład pracy umożliwi drukarniom obniżenie finalnej ceny, a co za tym idzie, zwiększenie swojej konkurencyjności na rynku. Warto wspomnieć także o kwestii zużycia maszyn drukarskich. Każde przejście papieru przez maszynę to większe zużycie rolek, zębatek i innych wewnętrznych elementów urządzenia. Im większy jest format wykorzystywanego papieru, tym mniej pracy wykonuje maszyna, co w dalszej perspektywie wydłuża jej żywotność.”

Jednak stosowanie długich arkuszy może nie tylko obniżyć koszty, ale i zainspirować klientów, aby maksymalnie wykorzystali potencjał marketingowy swoich firm. Nowoczesne formy reklamy pozwalają lepiej przyciągać uwagę
i zaskakiwać klientów. Oto niektóre z nich:

  • Długoarkuszowy baner, wykorzystywany zwłaszcza do zadań promocyjnych we wnętrzach i w miejscach publicznych. Banery spotykamy wszędzie tam, gdzie liczy się nagłe przykucie uwagi konsumenta, np. w galerii handlowej albo w wagonie metra. Taki materiał może zawierać elementy rozszerzonej rzeczywistości, np. kody QR, które prowadzą do strony internetowej lub innych materiałów reklamodawcy. Format ten może też być z powodzeniem wykorzystywany w placówkach sprzedażowych, aby wskazywać klientom konkretne produkty czy oferty specjalne.

  • Składane ulotki – przystępne cenowo rozwiązanie dla wszystkich, którzy pragną sprawnie przekazać informacje o swoich produktach i usługach. Dzięki wykorzystaniu długich arkuszy ta tradycyjna forma reklamy może przybrać zupełnie nowe oblicze. Wśród stosowanych obecnie rozwiązań znajdują się nie tylko ulotki składane w tzw. ołtarzyk, ale też mniej konwencjonalne formy ulotek A4, składanych poziomo lub pionowo z możliwością dołączenia próbki produktu. Takie składane ulotki to także praktyczne narzędzie do przekazania konkretnych treści o charakterze informacyjnym (np. przepisów albo instrukcji montażu).

  • Broszury A4, które sprawdzają się zarówno w przypadku osobistych projektów (takich jak portfolio fotograficzne czy album ślubny), jak i w profesjonalnym marketingu. Zastosowanie wysokiej jakości druku i podłoża może nadać broszurze bardziej ekskluzywny ton, odpowiedni dla marek premium.

  • Dłuższe formy reklamy pocztowej. Nietypowy format długiej pocztówki przyciąga uwagę i pozwala wyróżnić się marce. Co więcej, zapewnia dodatkową przestrzeń na treść promocyjną i umożliwia wydzielenie perforacją sekcji do oderwania, zawierającej np. kupony promocyjne.

  • Broszury w formacie leporello (harmonijki). Dawniej stosowane w książeczkach dla dzieci czy wydawanych seryjnie pocztówkach. Dzisiaj format ten doskonale nadaje się do prezentowania osi czasowych, map czy przewodników.

  • Obwoluty/okładki ze skrzydełkami. Złożone elementy mogą zawierać streszczenie książki, notkę o autorze lub zapowiedzi nowych wydawnictw. Dzięki drukowi cyfrowemu okładki książek mogą być precyzyjnie dostosowane do potrzeb klienta.

  • Foldery z kieszonką. To doskonały wybór, gdy priorytetem jest łatwy dostęp i bezpieczeństwo dokumentów. Ich główną zaletą jest możliwość łatwego przekazania licznych materiałów promocyjnych, są zatem szczególnie użyteczne podczas wystaw, targów i pokazów.

  • Kalendarze - dostępne w rozmaitych kształtach i rozmiarach, stanowią popularny pomysł na prezent czy materiał reklamowy. Drukowane cyfrowo kalendarze – podobnie jak inne gadżety oraz artykuły promocyjne – mogą być dowolnie modyfikowane i dostosowane do potrzeb klienta, co czyni je szczególnie zapadającą w pamięć formą promocji marki. Dzięki wykorzystaniu długich arkuszy papieru jeszcze prostsze staje się tworzenie tzw. kalendarzy trójdzielnych.

Opracowano na podstawie informacji firmy Canon