„Wszystko, co pokazalibyśmy na targach Fespa i Printing United”
14 paź 2020 07:26

Wobec odwołania dwóch istotnych imprez targowych dedykowanych drukowi cyfrowemu – Fespa i Printing United – firma Agfa podjęła decyzję o zaprezentowaniu przygotowanych z myślą o nich rozwiązań w sposób wirtualny. W dniach 6-9 października br. w jej centrali w Mortsel odbył się cykl webinariów pod wspólną nazwą Studio 5D10 (nawiązano w ten sposób do numeru stoiska firmy na odwołanych targach Fespa), poświęconych z jednej strony – nowościom w ofercie belgijskiego producenta, z drugiej – jej kompleksowej ofercie w zakresie wielkoformatowego druku cyfrowego. Z myślą o osobach, które nie mogły śledzić webinariów na żywo, zostały one udostępnione na stronie https://www.agfa.com/int/studio5d10/ (wymagana jest uprzednia rejestracja).
Prowadzący wszystkie trzy sesje Koen Steert – szef sprzedaży rozwiązań Sign & Display firmy Agfa na rynku europejskim podkreślał, że pomimo pandemii stara się ona normalnie funkcjonować. Stąd m.in. nieprzerwanie realizowane działania badawczo-rozwojowe, których efekty – jak zapowiedziano podczas webinariów – ujrzą światło dzienne już niebawem. W kontekście zapowiedzi produktowych Tom Vermeulen – szef jednostki biznesowej Inkjet Sign & Display wspomniał m.in. o planowanych rozwiązaniach skierowanych na rynek soft signage, jak też o nowych aplikacjach przemysłowych, wykonywanych z udziałem specjalnie recepturowanych przez firmę Agfa atramentów inkjetowych UV i powstałych z jej partnerami technologicznymi z poszczególnych segmentów rynkowych. Podkreślał, że wiele innowacji wprowadzanych jest na podstawie opinii i doświadczeń klientów.
W przededniu projektu Studio 5D10 firma Agfa poinformowała o wprowadzeniu do swojej oferty nowego, hybrydowego plotera – Jeti Tauro H3300 S LED. Jak przekonywała podczas pierwszego z webinariów, skierowanego do drukarń offsetowych, Reinhilde Alaert – product manager w dziale Sign & Display firmy Agfa, nowe urządzenie (oznaczone symbolem „S” – standard) ma być bazowym rozwiązaniem pozwalającym firmom na wejście na rynek przemysłowego druku wielkoformatowego, a jednocześnie – na rozbudowę maszyny wraz z rosnącymi potrzebami użytkownika i jego klientów. Ploter drukuje w trybie 6-kolorowym z opcjonalną bielą i primerem, oferując prędkość do 302 m2/h. Producent zaznacza, że maszyna zapewnia bardzo krótki czas rozruchu oraz równie szybką i łatwą konserwację, jak jej bardziej rozbudowana wersja, przy podobnym poziomie automatyzacji. Ploter Jeti Tauro H3300 S LED będzie dostępny w 6 wariantach, z których 4 dedykowane są aplikacjom z zastosowaniem kartonu – od wersji ręcznej do w pełni zautomatyzowanej. Model w 3/4 zautomatyzowany uwzględnia przy tym moduł ABF (automatic board feeder), który – jak podkreśla Agfa – jest szczególnie przydatny do realizacji krótszych serii, gdyż pozwala na szybkie i wydajne przezbrojenie urządzenia w kontekście różnych typów podłoży i ich formatów. Dwie pozostałe wersje (master roll-to-roll i light roll-to-roll) bazują na technologii druku zwojowego.
Podobnie jak wszystkie maszyny inkjetowe Agfa, nowy ploter jest sterowany systemem workflow Asanti.
Pierwsze webinarium było skierowane do drukarń offsetowych, które myślą o rozbudowie portfolio swoich usług o wielkoformatowy druk inkjetowy. Reinhilde Alaert zwracała uwagę, że tego rodzaju hybrydowa produkcja stanowi duże wyzwanie, gdyż uwzględnia zastosowanie różnych podłoży i technik drukowania, a przy tym wymaga zachowania idealnego pasowania barwnego, zwłaszcza w odniesieniu do kolorów firmowych czy specjalnych, nanoszonych na różne typy mediów. Podkreślała również, że skierowane do tego segmentu rynkowego maszyny Agfa bazują na technologii Thin Ink Layer, która ma zapewniać zoptymalizowane zużycie atramentu, a w konsekwencji – niski całkowity koszt eksploatacji urządzeń cyfrowych.
O zaletach wynikających z rozbudowy parku offsetowego o rozwiązania cyfrowe mówił podczas webinarium m.in. Dominique Robert – dyrektor francuskiej drukarni Créavi, specjalizującej się w produkcji typu POS. Firma jest użytkownikiem dwóch rozwiązań Jeti Tauro H3300 (6- i 4-kolorowego. W ciągu roku firma zadrukowuje ok. 3,5 mln m2 podłoży, z czego 75 proc. – w technologii cyfrowej.
Drugi dzień webinariów poświęcony był rynkowi zadrukowywania i przetwarzania tektury falistej. Poza grupą przedstawicieli europejskiego oddziału firmy Agfa  wziął w niej udział Jason Hamilton – Director Strategic Marketing & Senior Solutions Architect z Centrum Technologicznego firmy w Toronto (Kanada). W specjalnie przygotowanej prezentacji, zatytułowanej „From flat to finish”, przedstawił różne aplikacje realizowane z wykorzystaniem tektury falistej z pomoca rozwiązań Agfa. Tu również głos oddano użytkownikom maszyn i oprogramowania Asanti. Elaine Scrima – wiceprezes ds. operacyjnych GSP Retail mówiła o doświadczeniach przy wykorzystywaniu ploterów Jeti Tauro w wysokonakładowej produkcji materiałów POS i displejów. Technologia cyfrowa obecna jest w firmie od 15 lat i z powodzeniem użytkowana w 4 jej lokalizacjach w USA.
Webinaria zbiegły się z przyznaniem nagród za „Produkt roku” przez stowarzyszenie Printing United Alliance (powstałe w maju br. po połączeniu SGIA i Printing Industries of America). Dwie z nich trafiły do firmy Agfa. Ploter Jeti Tauro H3300 LED został uznany za najlepszą maszynę w kategorii wysokonakładowych rozwiązań hybrydowych/płaskich, bazujących na technice UV. Natomiast ploter Oberon RTR3300 otrzymał nagrodę dla najlepszego urządzenia UV typu „roll to roll” o szerokości ponad 80 cali. Maszyna wkrótce będzie miała swoją oficjalną północnoamerykańską premierę podczas wirtualnego wydarzenia Printing United Digital Experience.
Trzeci, ostatni dzień Studia 5D10 poświęcony był różnorodnym, także specjalistycznym zastosowaniom rozwiązań firmy Agfa. Zaprezentowana została część laboratoryjna i produkcyjna zakładów w Mortsel, gdzie powstają atramenty UV dedykowane poszczególnym aplikacjom. Wspomniano o sojuszach strategicznych, jakie Agfa zawiera na różnych rynkach, m.in. laminatów podłogowych (od niedawna jest ona też członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Laminatów Podłogowych) czy produktów wykonanych ze skóry (w ramach projektu Alusa).

Opracowano na podstawie informacji firmy Agfa