Zwycięzcy konkursu 2021 Global Flexo Innovation Awards
8 paź 2021 11:48

Firma Miraclon ogłosiła 13 zwycięzców konkursu Global Flexo Innovation Awards, który wyróżnia firmy napędzające transformację branży fleksograficznej za pomocą technologii KODAK FLEXCEL NX. Niezależne jury złożone z ośmiu ekspertów branżowych oceniło ponad 200 prac z 24 krajów w czasie hybrydowych obrad, w których jurorzy uczestniczyli zarówno osobiście, jak i za pośrednictwem aplikacji komputerowych.

Ponieważ warunkiem wstępnym udziału w konkursie była wysoka jakość, zgłoszenia były oceniane według czterech kryteriów: wydajności procesu produkcyjnego w firmie, konwersji z innych procesów drukowania do fleksografii, poziomu kreatywności szaty graficznej projektu i zrównoważonych praktyk biznesowych w projekcie. Za wyróżnienie w dwóch kategoriach przyznawano nagrody Silver Award (siedmiu laureatów), w trzech kategoriach – Gold Award (pięciu laureatów), a we wszystkich czterech kategoriach – Platinum Award jako potwierdzenie zobowiązania do najwyższej jakości produkcji druku wobec branży i klientów laureatów. W tym roku pierwszym w historii laureatem, który zdobył platynowe wyróżnienie, została firma Lorytex (Urugwaj). Jurorzy przyznali także nagrody główne czterem zwycięzcom, którzy ich zdaniem mają największy wpływ na rozwój procesu fleksografii. 

W czasach, kiedy wszyscy doświadczamy trudności z powodu pandemii, ci zwycięzcy udowadniają, że jesteśmy częścią niezwykle odpornej branży, której przedstawiciele wprowadzają innowacje napędzającej kreatywność oraz wydajne, spójne i zrównoważone procesy produkcyjne — komentuje Grant Blewett, główny dyrektor handlowy, Miraclon. - Wysokie wskaźniki konwersji z innych procesów drukowania do fleksografii, koncentracja na drukowaniu za pomocą stałej palety kolorów i starania w zakresie maksymalizacji produktywności oraz wydajności maszyn, które również przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju, jaki obserwujemy w wielu pracach, pokazują, jak bardzo branża flekso jest gotowa stać się preferowanym procesem drukowania opakowań.

Spośród najlepszych 13 firm, 7 zwycięzców pochodzi z Ameryki Łacińskiej, 3 z Europy, 2 z Ameryki Północnej i 1 z regionu Azji i Pacyfiku. Cieszymy się widząc, jak firmy z całego świata wprowadzają innowacje i wykazują się kreatywnością, rozwijając swoją działalność, a także napędzając transformację branży fleksograficznej — kontynuuje Grant. - Każdy z laureatów, jak również firmy, które otrzymały specjalne wyróżnienia, wykazały niesamowite zaangażowanie w rozwój fleksografii, dając wspaniały przykład, co można osiągnąć w pełni wykorzystując dostępne narzędzia i technologię – powinno to zmotywować pozostałą część branży do tego samego.

Zdobywcy głównych nagród (w kolejności alfabetycznej)

Bosisio SA, Celomat SA i Mondelez SA, Argentyna (praca wspólna) – Gold Award

Firmy Bosisio SA i Celomat wspólnie starały się pokazać firmie Mondelez, że fleksografia stanowi opłacalną, wysokiej jakości alternatywę dla rotograwiury, spełniając jej oczekiwania w zakresie krótszych czasów realizacji i niższych kosztów. Obejmowało to wprowadzenie rozszerzonej gamy kolorów (ECG).

Fathom Optics, Grace Label Inc i Confluence Brewing Company, Stany Zjednoczone (praca wspólna) – Gold Award

W czymś, co jurorzy opisali jako „naprawdę imponująca innowacja”, firmy Grace Label i Fathom Optics stworzyły uderzający, wielowymiarowy ruchomy obraz 3D na standardowej maszynie fleksograficznej bez żadnych dodatkowych etapów – osiągnięcie, jakiego jury jeszcze nie widziało.

Mega Embalagens, Multipack i Pontyn, Brazylia (praca wspólna) – Silver Award

Firma Mega Embalagens połączyła proces rozszerzonej gamy kolorów (ECG) z matrycami drukarskimi Flexcel NX, aby połączyć cztery zadania, co pozwoliło zaoszczędzić czas potrzebny na trzy konfiguracje druku oraz 23 płyty, skracając czas konfiguracji aż o 40 proc. 

Sunshine FPC i Trisoft Graphics, Stany Zjednoczone (praca wspólna) – Gold Award

Firma Sunshine FPC z Kalifornii, pionowo zintegrowany producent, oraz przygotowalnia do druku Trisoft przekształciły zaimportowane z zagranicy zadanie wklęsłodruku, oszczędzając na czasie i transporcie, a także poprawiając kontrolę jakości. Drukując na ekologicznym podłożu, firma Sunshine zmniejszyła całkowitą grubość, wielkość i wymiary opakowania, eliminując proces laminowania, a także ograniczając odpady i zużycie energii. 

Laureaci (w kolejności alfabetycznej)

Platinum Award:

Lorytex, Urugwaj

Firma Lorytex została pierwszym w historii zdobywcą GFIA Platinum Award za wyjątkową kompleksową wydajność. Przenosząc opakowanie giętkie, drukowane wcześniej w Chinach przy użyciu wklęsłodruku, do lokalnej produkcji fleksograficznej, praca jest dowodem wyjątkowej współpracy między firmą Lorytex, przetwórcą i marką przy pokonywaniu wielu wyzwań technicznych i wdrożeniu procesu produkcyjnego ECG. 

Gold Award:

Cromograf i Strong SA, Urugwaj (praca wspólna)

Czterokolorowy proces produkcyjny o rozszerzonej gamie kolorów (ECG) wdrożony przez firmy Cromograf i Strong zapewnia znaczne oszczędności dotyczące płyt, taśm montażowych, specjalnych farb i rozpuszczalników, a także szybszą konfigurację maszyny. Praca obejmowała również innowacje projektowe, w tym przeniesienie znaczników drukarskich wewnątrz druku, umożliwiając 1 proc. redukcję zużycia podłoża, co przekłada się na znaczne oszczędności kosztów.

U. Günther GmbH i Flexo-Service Cl. Jaehde GmbH, Niemcy (praca wspólna)

Technologia Impulse Screen firmy U. Günther oraz płyty FLEXCEL NX Plates umożliwiają starszym maszynom fleksograficznym i aniloksom druk w wyższych standardowych rozdzielczościach – do 269 lpi zamiast 150 lpi – dorównując, a często przewyższając wyniki osiągane za pomocą rotograwiury. Inne odniesione korzyści to dwukrotnie wyższa rozdzielczość w porównaniu z rotograwiurą; oszczędności farby sięgające 15 proc. na zadanie i wzrost szybkości rzędu 25 proc. na przebieg.

Silver Award:

Litoplas Colombia

Ta konwersja z rotograwiury do flekso pokazuje możliwości ścisłej współpracy przetwórcy i marki. Wszystkie trzy zgłoszone zadania to przykłady projektów o rozszerzonej gamie kolorów (ECG). Firma Litoplas Colombia wykonała świetną pracę, wdrażając proces produkcyjny oraz udowadniając możliwy do osiągnięcia poziom oszczędności i jakości wymagane przez dużą globalną markę.

Numex Blocks India Ltd

Klient chciał sprawdzić proces produkcyjny druku „bezpośrednio na tubce”, aby ujednolicić recykling i wyeliminować etap produkcji. Ponieważ większość zadań była ośmiokolorowa, firma Numex szczegółowo omówiła z drukarnią i marką, jak najlepiej poprawić kolory czy tekstury, a także wybrać lakier. Wykorzystując płyty FLEXCEL NX Plates uzyskano doskonałe wyniki w rozdzielczości 150 lpi i prędkość produkcji na poziomie 130 tubek na minutę.

Tadam i Gruppo Sada spa, Włochy (praca wspólna)

Sada, klient firmy Tadam, zaproponował przejście z offsetu do flekso, aby usprawnić proces produkcyjny i w rezultacie skrócił czas produkcji z 20 dni roboczych do 6 godzin. Zadanie zostało wydrukowane za pomocą płyt FLEXCEL NXC Plates i technologii DIGICAP NX Advanced Patterning, osiągając minimalne pokrycie rastrowe na poziomie 1 proc.

Technofilms, Gwatemala

Firma Technofilms ograniczyła kolory spotowe użyte w tym zadaniu z czterech do dwóch, uzyskując 22 proc. skrócenie czasu konfiguracji. W innym zadaniu firma wykorzystała nowe materiały opakowaniowe wyprodukowane z bardziej ekologicznych folii ze spienionego polietylenu, chcąc zmniejszyć masę – w tym przypadku o 11 proc. – i umożliwić bardziej wydajne opakowanie transportowe. 

Teruel – Papeis Amalia Ltd, Brazylia

Firma Teruel współpracowała z trzema markami, aby dostosować i stworzyć projekty opakowań i nowe podłoża, które nie tylko dorównały jakości produktu wcześniej wykonanego przy użyciu rotograwiury, ale także poprawiły ekoreferencje i wyeliminowały etapy procesu postprint, znacząco skracając czasy produkcji. 

Victory Graphics i Caps Cases, Wielka Brytania (praca wspólna)

Wykonany dla luksusowych marek odzieżowych The Rake, Victory i Caps przy użyciu jednej płyty FLEXCEL NX Plate, aby stworzyć obraz o fotograficznej jakości z wymagającym połączeniem wysokich świateł i głębokich cieni. Wydrukowany wewnątrz pudełka obraz bardzo skutecznie dostarcza klientom wyjątkowych wrażeń podczas rozpakowywania – koszt postprintu o 30 proc. niższy w porównaniu do offsetu, a koszt fleksografii metodą post-print dodatkowo znacznie skraca czas realizacji w przypadku ponownych zleceń.

Oprócz 13 laureatów jury wyróżniło specjalnym wyróżnieniem następujących uczestników:

CR Serigrafia Srl i Esbe Srl, Włochy (praca wspólna) przygotowały doskonały przykład drukowania bezpośrednio na opakowaniu sztywnym. 

Mondi Halle GmbH, Werner & Mertz GmbH, Knecht GmbH i Flexicon AG, Niemcy (praca wspólna) wspólnie stworzyły autentycznie innowacyjny projekt torby z korzyścią dla recyklingu i ekologii. 

Papierfabrik Palm, zakład Seyfert, Reichenbach an der Fils, oraz D&W Flexo-Manufaktur GmbH & Co. KG, Osterwieck, Niemcy (praca wspólna) wspólnie stworzyły imponujący i nowatorski projekt opakowania – torbę kartonową, którą można łatwo przekształcić w pudełko kartonowe. 

Rotoplast d.o.o., Węgry, przeniósł zadanie z rotograwiury do flekso, tworząc dziesięciokolorowy projekt papieru o wykończeniu przypominającym lakier – coś, co wcześniej było zarezerwowane dla rotograwiury, stało się nowatorskim osiągnięciem przy użyciu fleksografii.

Firma Z Due, Włochy, zaimponowała jurorom wspaniałą kolekcją prac przeniesionych z offsetu i rotograwiury do flekso, ulepszonych autorską technologią sitodruku BlueEdge. 

Niezależne jury konkursu Global Flexo Innovation Awards złożone z ekspertów w łańcuchu wartości opakowań, od projektu do produkcji druku i zrównoważonego rozwoju. Członkowie:
– Christopher Horton (USA): konsultant ds. usług graficznych (przewodniczący jury)
– Laurel Brunner (Wielka Brytania): dziennikarz i konsultant, Verdigris
– Stefano d’Andrea (Włochy): ekspert w dziedzinie fleksografii i grafiki przemysłowej
– Dr Kai Lankinen (Finlandia/Niemcy): prezes i współwłaściciel, Marvaco Ltd
– Sebastian Longo (Argentyna): prezes i dyrektor zarządzający, Fotograbados Longo SA
– Ken McGuire (USA): pracownik naukowy, Procter & Gamble
– Jason Goode (Australia): specjalista od projektowania i rozwoju opakowań  
– Dr Chip Tonkin (USA): przewodniczący – dział komunikacji graficznej, Sonoco Institute of Packaging Design & Graphics

Więcej informacji na temat zwycięzców konkursu Global Flexo Innovation Awards i nagrodzonych prac można znaleźć na stronie www.transformingflexo.com. 

Opracowano na podstawie informacji firmy Miraclon