Odpowiedź Ministerstwa Edukacji i Nauki  na pismo Polskiej Izby Druku
14 sty 2022 12:33

W połowie grudnia ub.r. Polska Izba Druku oraz Polska Izba Książki zwróciły się do ministra edukacji i nauki, prof. dr. hab. Przemysława Czarnka z pismem (które publikowaliśmy też na naszych stronach internetowych oraz w newsletterze) dotyczącym  trudnej sytuacji, w jakiej znalazła się branża poligraficzna w Polsce w związku ze wzrostem cen wszystkich komponentów produkcyjnych i mediów.

W piśmie podpisanym przez prezesa PID Jacka Kuśmierczyka podkreślano, że wzrost cen materiałów eksploatacyjnych (w tym papieru) i surowców wyniósł średnio około 50 proc., usług logistycznych ok. 25 proc., kosztów pracy 20 proc., natomiast ceny energii są wyższe roku do roku aż o 250 proc., a gazu o 350 proc. Na to nakładają się jeszcze wysoki wskaźnik inflacji, zaburzenie łańcuchów dostaw oraz niestabilna sytuacja gospodarki światowej (wywołana pandemią i kryzysami międzynarodowymi). Wszystko to sprawiło, że koszty druku książek oraz materiałów edukacyjnych i ćwiczebnych w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosły średnio od 25 do 37 proc., a w najbliższym półroczu specjaliści prognozują utrzymanie się tej tendencji. 

W związku z tą sytuacją PID zwróciła się do ministra o pilne podjęcie decyzji w sprawie korekty wysokości dotacji w celu sfinansowania kosztu zakupów podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych dla szkół podstawowych i szkół artystycznych,  by w roku 2022 zagwarantować dzieciom, młodzieży i nauczycielom dostęp do nowych podręczników oraz materiałów edukacyjnych i ćwiczebnych. Równocześnie prezes Kuśmierczyk zadeklarował gotowość do wzięcia udziału w konsultacjach środowiskowych dotyczących ustalenia adekwatnego do warunków rynkowych poziomu wsparcia ze środków publicznych procesu produkcji drukowanych materiałów szkolnych.

W odpowiedzi MEiN z 11 stycznia br. podpisanej przez sekretarza stanu Dariusza Piontkowskiego wskazano, że Na podstawie ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (…) wyposażanie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej wykonywanym przez jednostki samorządu terytorialnego. Na realizację tego zadania jednostki samorządu terytorialnego otrzymują dotację z budżetu Państwa. Dotacja jest udzielana jednostkom  samorządu terytorialnego przez Wojewodę. Na obsługę realizacji zadania przez jednostki samorządu terytorialnego (…) zostały przewidziane środki w wysokości 1% przekazanej dotacji docelowej.

Dalej czytamy: W roku 2021 rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 czerwca 2020 r. w sprawie maksymalnych kwot dotacji celowej udzielanej na wyposażenie szkół w podręczniki i materiały edukacyjne (…) kwoty dotacji celowej (…) uległy zwiększeniu” (tu  podane są kwoty dotacji pierwotnej i zwiększonej w przeliczeniu na 1 ucznia w zależności od klas i rodzaju podręczników lub materiałów).

I wreszcie konkluzja: Reasumując, od dnia 1 stycznia 2021 r. obowiązują nowe, zwiększone kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe. Rekomendowane przez Polską Izbę Druku kolejne propozycje zmian kwot dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe na 2022 r. są de facto propozycjami dotyczącymi zmian ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, które to zmiany nie są planowane.

 Opracowano na podstawie informacji Polskiej Izby Druku