Jak pokazują ostatnie wyniki finansowe, spółka Koenig & Bauer AG osiągnęła w 2022 r. wzrost przekraczając własne prognozy EBIT oraz oczekiwania rynku w trudnych warunkach.
Nasze wyniki za ubiegły rok pokazują, że zmierzamy w kierunku zrównoważonego wzrostu. Udało nam się odnotować wzrosty wszystkich kluczowych wskaźników wydajności - mówi dr Andreas Pleßke, dyrektor generalny Koenig & Bauer, wyrażając zadowolenie z całorocznych wyników osiągniętych w trudnych warunkach. Jak dodaje Pleßke: Celowo wybraliśmy motto „Metamor[e]phosis” dla naszego raportu rocznego. Motto odzwierciedla fakt, że nieustanny rozwój jest zarówno maksymą firmy, jak i częścią jej DNA w ciągu ponad 200-letniej historii, podkreśla wagę, jaką zawsze przywiązywaliśmy do zdolności adaptacyjnych i pokazuje, w jaki sposób nasza strategia „Exceeding Print” i program efektywności P24x pozwalają opanować niezbędną transformację.
Wszystkie trzy segmenty przyczyniły się do wzrostu przychodów grupy o 6,3 proc. do poziomu 1185,7 mln euro, podczas gdy EBIT w wysokości 22,0 mln euro przekroczył prognozowany wynik. Przychody osiągnęły tym samym górną granicę przedziału 1160-1190 mln euro, który został określony w listopadzie. Podobnie jak w roku poprzednim blisko 30 proc. przychodów wygenerowała działalność usługowa. Wszystkie trzy segmenty przyczyniły się do tego wzrostu, a Digital & Webfed odnotował nawet dwucyfrowy wzrost. Szczególnie w czwartym kwartale 2022 r. Koenig & Bauer odnotował znaczny wzrost w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku, osiągając przychody na poziomie 380,0 mln euro (rok poprzedni: 328,4 mln euro) i EBIT na poziomie 25,0 mln euro (rok poprzedni: 11,8 mln euro).
W ujęciu skumulowanym zysk przed odsetkami i opodatkowaniem (EBIT) wyniósł 22,0 mln euro, przekraczając zarówno prognozę na poziomie 15-20 mln euro, jak i oczekiwania rynku (rok poprzedni: 28,5 mln euro), natomiast marża EBIT wyniosła 1,9 proc. Pozwalając na korektę około 23 mln euro w poprzednim roku, Koenig & Bauer był w stanie znacznie poprawić swoją rentowność operacyjną. Głównymi czynnikami wpływającymi na te wyniki były skuteczniejsze reagowanie na wyzwania związane z łańcuchem dostaw i ograniczeniami zdolności produkcyjnych, a także powodzenie działań wdrożonych w ramach programu wydajności. Z drugiej strony nastąpił ogromny wzrost cen surowców i energii, którego nie można było przerzucić na odbiorców w całości lub tylko z opóźnieniem poprzez zapowiadane lub realizowane podwyżki cen.
Po odliczeniu kosztów odsetek netto w wysokości -8,8 mln EUR, zysk przed opodatkowaniem (EBT) wyniósł 13,2 mln EUR. Po odliczeniu podatku dochodowego w wysokości -2,1 mln euro grupa odnotowała zysk netto w wysokości 11,1 mln euro w 2022 r., co odpowiada zyskowi na akcję w wysokości 0,63 euro.
Na koniec 2022 r. wartość zamówień grupy Koenig & Bauer wyniosła 1 329,3 mln euro, co oznacza wzrost o 3,0 proc. w porównaniu z dobrym wynikiem z poprzedniego roku. Wskaźnik book-to-bill utrzymujący się na poziomie 0,8 w czwartym kwartale był również zgodny z prognozą spółki. Portfel zamówień osiągnął 950,4 mln euro, znacznie przekraczając wartość z poprzedniego roku.
P24x coraz bardziej efektywny
W 2022 roku spółka z sukcesem kontynuowała pracę nad przyjętym we wrześniu 2020 roku programem efektywnościowym P24x. Wdrożenie przyniosło oszczędności w wysokości około 92 mln euro na koniec 2022 roku. Sprzyjały temu w szczególności działania mające na celu zwiększenie produktywności, a także dostosowania zdolności produkcyjnych i niższe wydatki poniesione na zapewnienie wysokiej jakości. Ponadto udane negocjacje z dostawcami i zoptymalizowane wykorzystanie rabatów gotówkowych zaowocowały znacznymi korzyściami zakupowymi, które również zasadniczo zrekompensowały ostatnie wzrosty cen.
Korzystne wyniki we wszystkich segmentach
Segment Digital & Webfed znacznie zmniejszył swój ujemny udział w zyskach w 2022 r., odnotowując EBIT w wysokości -19,3 mln euro przy przychodach w wysokości 139,8 mln euro. Dla porównania EBIT wyniósł -38,5 mln euro w 2021 r., odzwierciedlając negatywny wpływ korekt w wysokości około 6 mln euro na rezerwy restrukturyzacyjne programu P24x.
Dzięki obiecującym wynikom działalności w cyfrowym druku przemysłowym, wszechstronnemu sektorowi tektury falistej i rozwijającemu się rynkowi opakowań giętkich segment osiągnął znaczną poprawę zysków. Przychody w segmencie maszyn arkuszowych wzrosły z 642,4 mln euro do 672,2 mln euro. EBIT segmentu wyniósł 19,0 mln euro (w roku poprzednim: 24,0 mln euro), co oznacza, że segment nadal znajduje się na rentownej ścieżce wzrostu. W ubiegłym roku EBIT wzrósł o około 9 mln euro dzięki dostosowaniu rezerw restrukturyzacyjnych dla P24x. Natomiast segment Special wygenerował przychody w wysokości 417,1 mln euro w 2022 r. (rok poprzedni: 390,2 mln euro), osiągając EBIT w wysokości 23,2 mln euro (rok poprzedni: 34,9 mln euro). W ubiegłym roku EBIT w tym segmencie wzrósł o około 18 mln euro dzięki korektom rezerw restrukturyzacyjnych w ramach P24x.
Zrównoważony rozwój rdzeniem marki
Zrównoważony rozwój od dawna jest częścią tożsamości Koenig & Bauer. Również w tym zakresie spółka pracuje nad ciągłym doskonaleniem. Firma przyjęła na siebie odpowiedzialność za lepszą ochronę klimatu w analizowanym roku, podejmując znaczące kroki na drodze do neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla produkcji. Spółka zamierza w sposób zrównoważony pokrywać część własnego zapotrzebowania na energię elektryczną poprzez produkcję na miejscu. Pomoże to nie tylko poprawić ślad klimatyczny, ale także zapewni samowystarczalne źródło energii.
Koenig & Bauer wyznacza nowe standardy zarówno w zakresie cyfryzacji, jak i zarządzania energią, czego przykładem jest nowy system zarządzania energią. Spółka nie tylko sama chce być pionierem zrównoważonego rozwoju, ale zamierza także motywować innych uczestników rynku do podążania tą drogą. Dlatego firma Koenig & Bauer przyznała w 2022 roku nagrodę Green Dot Award, która została stworzona specjalnie w tym celu. W ten sposób Koenig & Bauer chce co roku uhonorować wizjonerskiego lidera z wybitnymi pomysłami, który w szczególny sposób wniósł innowacyjny wkład w zrównoważony druk.
Perspektywy 2023
Zdaniem analityków bieżący rok przyniesie kontynuację skutków rosyjskiej wojny z Ukrainą, utrzymujących się na niezmienionym poziomie wysokich cen energii i surowców oraz zaostrzenia polityki monetarnej międzynarodowych banków centralnych w odpowiedzi na wskaźniki inflacji. Trudności gospodarcze pozostaną zatem silne, a wzrost makroekonomiczny nadal będzie tracił impet. Pomimo tego trudnego otoczenia makroekonomicznego, Koenig & Bauer przewiduje przychody na poziomie około 1,3 mld euro, przy marży EBIT na poziomie około 3 proc. w 2023 r.
Dzięki naszej silnej pozycji w obiecujących segmentach produktów i kontynuacji programu wydajności P24x jesteśmy dobrze przygotowani do sprostania stojącym przed nami wyzwaniom - komentuje dyrektor finansowy dr Stephen Kimmich, dodając: Odrobiliśmy naszą pracę domową i pokazaliśmy w ubiegłym roku, że możemy osiągnąć wzrost nawet w trudnym otoczeniu.
Cele średniookresowe
W średnim okresie grupa Koenig & Bauer spodziewa się osiągnięcia przychodów na poziomie około 1,8 mld euro i marży EBIT w wysokości 8-9 proc. Kolejnym celem jest obniżenie kapitału obrotowego netto do maksymalnie 25 proc. rocznych przychodów. W prognozach na 2025 rok. znalazły się przychody w wysokości 1,5 mld euro i marża EBIT na poziomie 6-7 proc.
Opracowano na podstawie informacji firmy Koenig & Bauer