Mark Andy na premierowej edycji Labelexpo Mexico
17 maj 2023 13:48

Firma Mark Andy była jednym z wystawców premierowej edycji targów Labelexpo Mexico. Wydarzenie przyciągnęło wielu gości, głównie z Ameryki Łacińskiej. Stało się okazją do promowania różnych rozwiązań technologicznych z oferty Mark Andy (na stoisku pracowała tonerowa maszyna Digital Pro 3) oraz rozmów na temat nowych kontraktów z drukarniami z regionu LATAM, w którym firma odnotowuje w ostatnich latach duże sukcesy rynkowe. Szczególne zainteresowanie wzbudzały jej nowości w dziedzinie rozwiązań hybrydowych, których liczba instalacji sukcesywnie tu rośnie. Na stoisku, poza przedstawicielami Mark Andy z północnoamerykańskiej centrali i oddziału LATAM, byli też obecni jej partnerzy biznesowi z Meksyku, Brazylii i innych krajów regionu.

W kontekście sprzedaży maszyn Mark Andy na rynku LATAM od kilku lat odnotowujemy systematyczne wzrosty – mówi Tom Cavalco, executive vice president Mark Andy. Rekordowym był pod tym względem rok 2021, ale miniony również. Zrealizowaliśmy wiele ważnych kontraktów, w tym na pierwsze w przypadku niektórych krajów regionu rozwiązania hybrydowe. Targi Labelexpo Mexico, odbywające się po raz pierwszy, potwierdziły duży potencjał drukarń z Ameryki Łacińskiej i ich zainteresowanie nowymi rozwiązaniami technologicznymi oraz modernizacją parku sprzętowego. Jako producent maszyn bazujących na różnych technikach druku – konwencjonalnej i cyfrowej (tonerowej oraz inkjetowej) mamy tu wiele do zaoferowania i możemy być partnerem w wielu ciekawych przedsięwzięciach biznesowych.

Rosnące zainteresowanie maszynami hybrydowymi w regionie LATAM
Prezentowana na stoisku Mark Andy podczas targów Labelexpo Mexico maszyna tonerowa Digital Pro 3 to przedstawiciel portfolio amerykańskiego producenta, obejmującego m.in. różne rozwiązania hybrydowe. Jak podkreśla Tom Cavalco, zainteresowanie nimi systematycznie rośnie w skali całego świata i Ameryka Łacińska nie jest tu wyjątkiem: Pierwsza w tym regionie, 17-calowa maszyna Digital Series HD została zainstalowana kilka lat temu w jednej z meksykańskich drukarń, która wcześniej z powodzeniem używała i do dziś używa naszych maszyn fleksograficznych. Od tamtej pory sprzedaż „hybryd” Mark Andy rok do roku systematycznie rośnie w całym regionie LATAM. Targi potwierdziły ten trend – wiele rozmów, jakie przeprowadziliśmy na stoisku, dotyczyło inwestycji właśnie w maszyny bazujące na technologii cyfrowej, wyposażone w dodatkowe moduły uszlachetniające. Co więcej, kilka z nich zostało przez nas zakontraktowanych podczas wystawy. Podpisaliśmy też umowy na dostawę kolejnych maszyn fleksograficznych do drukarń z regionu LATAM. Można zatem śmiało stwierdzić, że pod względem sprzedażowym impreza ta była dla nas bardzo udana.

Region LATAM beneficjentem zmian geopolitycznych
Dynamiczny rozwój branży poligraficznej w Ameryce Łacińskiej to wypadkowa zmian geopolitycznych, jakie zaszły w ostatnich latach w skali globalnej. Wielu właścicieli marek zdecydowało się w ostatnich latach na przeniesienie swojej produkcji bliżej rynków docelowych. Kraje Ameryki Łacińskiej, np. Meksyk, są tego beneficjentami – kontynuuje Tom Cavalco. – W efekcie znacząco wzrósł tu popyt na produkty drukowane, w tym etykiety i opakowania w różnych nakładach i wariantach, niekiedy wymagające bogatego wykończenia i uszlachetnienia. Coraz więcej firm zaczęło odnotowywać zapytania o bardziej zaawansowane produkty, jak etykiety shrink sleeve, in-mould, opakowania giętkie czy etykiety z tagami RFID. Stąd konieczność modernizacji parku sprzętowego i rekordowa sprzedaż, jaką odnotowaliśmy w regionie LATAM w roku 2021. W roku minionym jej dynamika była nieco mniejsza, ale wciąż obfitował on w wiele nowych instalacji, zarówno maszyn fleksograficznych, jak i hybrydowych.
Tom Cavalco wskazuje, że sukces targów Labelexpo Mexico obrazuje nie tylko zmiany, ale i potencjał całego regionu LATAM, w szczególności Meksyku: Obserwujemy tu stale rosnące znaczenie e-handlu, co w naturalny sposób przekłada się na zapotrzebowanie na opakowania i etykiety. Jak wynika z dostępnych danych, rynek ten – tylko w Meksyku – wzrósł o 23 proc. w roku 2022, zaś sprzedaż online realizowana w tym kraju potroiła się tu od 2019 roku. Równie optymistyczne dane dotyczą rynku etykiet – tu prognozuje się wzrost o 5,5 proc. w latach 2021-2026. W naturalny sposób wzrosła zatem liczba drukarń etykietowych – obecnie jest ich tu o połowę więcej niż dekadę temu. To znakomita wiadomość dla nas jako producenta maszyn wąskowstęgowych dla tego segmentu.

Lokalne wsparcie w zakresie sprzedaży, serwisu i finansowania
Tom Cavalco podkreśla, że za sukcesami rynkowymi w regionie LATAM stoi też właściwa polityka Mark Andy, uwzględniająca lokalne potrzeby i specyfikę rynku: Budując tu nasze struktury, bazowaliśmy na sukcesie w Europie Wschodniej, gdzie znacząco zwiększyliśmy udziały rynkowe po reorganizacji i przesunięciu działań „bliżej klienta”. Podobnie jak w Europie, także w Ameryce Łacińskiej duże znaczenie ma bowiem posiadanie lokalnego zaplecza, zarówno personalnego, jak i technologicznego. W naszej organizacji, odpowiedzialnej za ten region świata, mamy osoby o bogatym doświadczeniu i wiedzy eksperckiej, zarówno w kontekście sprzedaży, jak i wsparcia technicznego. W działaniach handlowych wspiera nas firma zajmująca się finansowaniem inwestycji, zatrudniająca osoby biegle władające językiem hiszpańskim, co ma niebagatelne znaczenie w bezpośrednich kontaktach z klientami.

Labelexpo Europe coraz bliżej
Targi w Meksyku były kolejnym wydarzeniem z serii Labelexpo Global Series, w których firma Mark Andy wzięła udział – z własnym stoiskiem bądź za pośrednictwem jej lokalnych dystrybutorów. Po sukcesie targów Labelexpo w Meksyku, a wcześniej – w Tajlandii, Indiach i USA, z niecierpliwością czekamy na ich europejską edycję. To najważniejsze wydarzenie całej branży nie tylko etykietowej, ale wąskowstęgowej na Starym Kontynencie. Już dziś się do nich przygotowujemy i zapraszamy do Brukseli wszystkich zainteresowanych naszymi rozwiązaniami hybrydowymi i fleksograficznymi. Zapewniam, że będzie co oglądać – podsumowuje Tom Cavalco.

Opracowano na podstawie informacji firmy Mark Andy