Dwie ankiety przeprowadzone ostatnio przez agencję Two Sides wskazują jednoznaczny wzrost zainteresowania drukiem na papierze wśród konsumentów zapytanych o preferowany przez nich kanał otrzymywania wszelkiego rodzaju informacji.
Wyniki badania Two Sides pojawiły się przed publikacją raportu organizacji Trend Tracker, która przeprowadziła ankietę wśród 10 000 osób w 16 krajach. W porównaniu z ankietami przeprowadzonymi w 2021 odpowiedzi wskazują wzrost atrakcyjności treści drukowanych i pewnego rodzaju zmęczenie wersjami cyfrowymi. Druk ma również tę zaletę, że jest łatwiejszy w selekcjonowaniu i docieraniu do interesujących odbiorcę treści niż próby wyszukiwania ich w internecie.
Dyrektor zarządzający Two Sides Europe, Jonathan Tame, mówi: Pomimo gwałtownego rozwoju mediów internetowych i powszechnego odchodzenia od komunikacji drukowanej podczas pandemii, jasne jest, że wielu konsumentów nadal ceni sobie druk na papierze i wraca do niego, zwłaszcza czytając książki i czasopisma.
Jak podają specjaliści Two Sides, zainteresowanie drukiem rośnie – 53 proc. europejskich konsumentów stwierdziło, że woli czytać drukowane książki, a dla 65 proc. druk jest preferowanym medium. Odnotowano też wzrost w przypadku gazet: 31 proc. ankietowanych twierdzi obecnie, że wolałoby czytać wiadomości na papierze, w porównaniu z 26 proc. deklarującymi taką odpowiedź w poprzednim badaniu. Natomiast większość ankietowanych nadal wolałaby korzystać z kanałów internetowych lub społecznościowych do przeglądania wiadomości, ponieważ wyszukuje się je szybciej i łatwo między nimi nawigować.
Ponad połowa konsumentów (51 proc.) wolałaby czytać czasopisma niż widzieć te same treści na ekranie, co stanowi wzrost o połowę w porównaniu z 35 proc. w 2021 r. Natomiast 33 proc. osób deklaruje wybór drukowanych katalogów, co stanowi wzrost w porównaniu z 21 proc., które odpowiadały w ten sposób w poprzednim badaniu.
Wyniki sugerują, że docieranie do informacji cyfrowych i ich przyswajanie wydaje się być trudniejsze i mniej skuteczne niż w przypadku druku. Jest to szczególnie widoczne w przypadku uczniów i studentów oraz nauki złożonych zagadnień. Odkrycia Two Sides znajdują również odzwierciedlenie w najnowszym kwartalnym raporcie JicMail, pokazującym, jak gospodarstwa domowe reagują na reklamy bezpośrednie i inne komunikaty marketingowe.
Autorzy badania zwrócili też uwagę na zwrot w kierunku kuponów rabatowych, po które coraz częściej sięgają konsumenci. Jest to interpretowane jako poszukiwanie różnych sposobów oszczędzania pieniędzy w wymagających czasach. Dlatego też pojawia się większa skłonność do zaangażowania się w akcje marketingu bezpośredniego – gotowość odbioru przesyłek pocztowych, jako sposobów na odkrycie promocji i okazji zakupowych.
Opracowano na podstawie informacji portalu Print Business