Walstead wchodzi na rynek niemiecki
13 cze 2023 10:01

Firma Walstead weszła na rynek niemiecki przejmując Gotha Druck, kolejną drukarnię borykającą się z problemami finansowymi. Do tej pory Walstead obsługiwała klientów w Niemczech z zakładów zlokalizowanych w Austrii, Słowenii i Czechach. Część tej pracy może teraz zostać przeniesiona do Gotha Druck.

Gotha znajduje się w Turyngii (w połowie drogi między Frankfurtem a Lipskiem) i osiągnęła sprzedaż blisko 65 mln euro w 2021 r. W lutym drukarnia złożyła wniosek o upadłość, poszukując przyszłości dla pracujących tu 233 osób. Nowy właściciel zamierza przejąć dużą część siły roboczej Gotha.

Pomimo trudnych warunków rynkowych udało nam się pozyskać strategicznego partnera w postaci firmy Walstead, która będzie kontynuowała działalność biznesową Gotha w dłuższej perspektywie – mówi powołany ostatnio administrator – Rolf Rombach i dodaje: Samodzielne kontynuowanie działalności było niezwykle trudne. Tylko dzięki intensywnej współpracy wszystkich stron możliwe było jej utrzymanie.

Obecne warunki rynkowe obejmują ciągły spadek popytu na druk wielkoseryjny w Niemczech, co doprowadziło do zamknięcia kilku zakładów druku wklęsłego i konsolidacji sektora offsetu zwojowego. Rynek ulotek pozostaje jednak silny, co jest kluczem do produkcji w Gotha, czyniąc drukarnię jednym z największych graczy w segmencie tego typu reklamy w Niemczech.  

Park maszynowy Gotha składa się między innymi z maszyn rolowych MAN Lithoman, wspieranych przez zainstalowaną w 2018 roku maszynę Sunday 5000 96pp. Pracują tu również dwa pięciokolorowe urządzenia arkuszowe Manroland i cyfrowy system Xerox. Wszystkie są zainstalowane w zakładzie o powierzchni 21 500 m2. Wcześniej spółka była zarządzana przez Jörga i Ralfa Creuzbergów, obecnie – dzięki pomocy nowego właściciela - dyrektorem zarządzającym został Use Stadler, który wcześniej zajmował takie samo stanowisko w jednym z austriackich oddziałów Walstead. Stefan Gutheil, dyrektor generalny Walstead Leykam Druck, mówi: Strategia Walstead polega na zwiększaniu zasięgu produkcji w kluczowych krajach europejskich, z których największym są Niemcy, oraz na dalszym zwiększaniu udziału w detalicznym druku reklamowym.

Kolejna akwizycja przenosi Walstead na wyższą pozycję w lidze europejskich grup poligraficznych. Już teraz przedstawiciele Walstead pozycjonują swoją firmę jako największą niezależną drukarnię w Europie. Strategia polega na dążeniu do ekspansji poprzez zwiększenie wydajności produkcji, a nie inwestycje w kolejne, nowe maszyny. Pod koniec ubiegłego roku firma zamknęła mniejszy z dwóch oddziałów Leykam Let’s Print, wskazując jako powód likwidacji rosnące koszty papieru i energii i jednocześnie kupiła aktywa YM Group.

Opracowano na podstawie informacji portalu Print Business