Nowe badanie konsumenckie przeprowadzone przez agencję Two Sides szczegółowo opisuje zmianę podejścia konsumentów do opakowań z papieru.
W badaniu Trend Tracker Survey 2023 przeprowadzonym przez firmę Two Sides Europe wzięło udział ponad 10 tys. konsumentów. Badanie objęło swoim zasięgiem 16 krajów z Europy, ze Stanów Zjednoczonych, a także Amerykę Południową i RPA.
Jak pokazują wyniki, coraz więcej konsumentów uważa, że opakowania z papieru są lepsze dla środowiska niż ze wszystkich innych materiałów opakowaniowych — stwierdzili analitycy Two Sides.
Wskazali też wzrost świadomości wpływu różnych materiałów opakowaniowych na środowisko. Ankieta wykazała, że spośród 15 różnych atrybutów materiałów opakowaniowych papier i karton znalazły się na pierwszym miejscu z dziesięciu. Inne objęte badaniem materiały to plastik, szkło i metal.
Papier/karton był najlepiej oceniany w kontekście względów środowiskowych takich jak: możliwość kompostowania w domu (76 proc.), zalety dla środowiska (55 proc.) i łatwość recyklingu (49 proc.).
Według danych Eurostatu z 2020 r. w Europie opakowania papierowe mają najwyższy wskaźnik recyklingu wśród materiałów opakowaniowych – utrzymuje się on na poziomie 82 proc., wyprzedzając szkło i metal (76 proc.), jak również plastik, który uzyskał wynik zaledwie 38 proc.
Co może być zaskakujące, z badania wynika, że 39 proc. konsumentów uważa, iż rządy i władze lokalne ponoszą największą odpowiedzialność za ograniczanie liczby opakowań jednorazowego użytku, które nie nadają się do recyklingu.
To duża zmiana w myśleniu konsumentów w porównaniu z rokiem 2021 r., kiedy jako odpowiedzialne za używanie jednorazowych opakowań uznali oni osobiste wybory (wskazania na poziomie 33 proc.).
Ankieta jest przeprowadzana co dwa lata i ma na celu zrozumienie zmieniających się preferencji, postrzegania oraz nastawienia konsumentów do druku, papieru i opakowań papierowych, ujawniając wyzwania i możliwości dla branży.
Opracowano na podstawie informacji portalu Print Week