Od wrzenia rusza nowy projekt firmy Agfa. Jego założeniem jest przyznawanie certyfikatu jakoci firmom, które spełniajš okrelone kryteria. Projekt jest pierwszym tego rodzaju w Polsce, a może nawet w Europie (co podkrela jeden z jego pomysłodawców Đ Jacek Hamerliński). Program już przez samš swojš nazwę może budzić wiele kontrowersji. Pierwszym skojarzeniem jest jego konkurencyjnoć wobec norm i standardów serii ISO oraz certyfikatów z nimi zwišzanych. Czy tak jest naprawdę?
ăCertyfikat Jakoci AgfaÓ przyznawany jest firmie wykazujšcej się spełnieniem okrelonych kryteriów jakoci, których kontrola odbywa się za pomocš audytu prowadzonego przez pracowników firmy Agfa. Zanim jednak dojdzie do audytu, firma musi spełniać okrelone warunki. Między innymi musi wykorzystywać w systemie produkcji urzšdzenia oraz materiały eksploatacyjne firmy Agfa. Poza tym powinna stale kontrolować jakoć gwarantujšcš utrzymanie parametrów prac przekazywanych do klienta. W firmie musi pracować przynajmniej jedna osoba przeszkolona przez Agfę w obsłudze odpowiedniego systemu lub urzšdzenia. Firma powinna też posiadać umowę serwisowš lub jej odpowiednik. Spełniajšc te wymagania może zgłosić swojš gotowoć przystšpienia do audytu. Propozycję przeprowadzenia audytu może zgłosić również pracownik Agfy za wiedzš i zgodš klienta. Audyt trwa cztery dni (jego koszt to około 3500 zł netto, co odpowiada kosztom 2-3 typowych interwencji serwisu) i jest podstawš do przyznania certyfikatu, który ma dwa stopnie różnišce się zakresem kryteriów: Standard i Pro (więcej na temat kryteriów znajdziecie Państwo na stronach internetowych Poligrafiki www.poligrafika.pl).
W trakcie trwania audytu audytorzy (oddelegowani w tym celu product managerowie, pracownicy Centrum Szkoleń i Prezentacji oraz działu serwisu) pracujš z klientem analizujšc wszystkie kryteria zwišzane z certyfikatem jakoci (informacje te sš poufne i nie sš udostępniane osobom trzecim). Wynik audytu wraz z rekomendacjš audytorów przedstawiany jest kierownictwu Agfy, które podejmuje decyzję o przyznaniu certyfikatu. Może się zdarzyć, że decyzja ta będzie wstrzymana do czasu wprowadzenia zmian wskazanych we wnioskach zawartych w audycie. Zmiany te mogš np. sugerować potrzebę zmiany sprzętu, materiałów itd., co może z kolei budzić pewne wštpliwoci, czy oceniana jest jakoć produktu danej firmy, czy procentowy udział sprzętu Agfy w zainstalowanych w niej urzšdzeniach. Założeniem programu Đ mówi Marek Pułtorak, dyrektor generalny Agfa Sp. z o.o. Đ jest przede wszystkim podniesienie poziomu jakoci usług wiadczonych przez naszych klientów na zewnštrz. Temu służyć może na przykład zakup nowego, lepszego technologicznie sprzętu, który pozwoli uzyskiwać jeszcze lepszš jakoć. Poprawa jakoci niekoniecznie jednak musi oznaczać wymianę sprzętu Đ może wišzać się także z kalibracjš czy wyposażeniem studia w nowoczesne urzšdzenia pomiarowo-kontrolne, a nawet właciwym przeszkoleniem obsługi. Nasi pracownicy będš musieli dzielić się swojš wiedzš w tym zakresie. Program ma spełniać przede wszystkim funkcję edukacyjnš. Nasi pracownicy będš szkolić audytowane firmy i podpowiadać im, co należy zrobić, by jakoć wiadczonych przez nie usług stała na naprawdę wysokim poziomie. Każdy wynik audytu omawiany będzie z klientem i wnioski z takiego audytu majš sugerować zmiany, które doprowadzš włanie do podniesienia jakoci usług.
Mimo iż jest to certyfikat jakoci Đ dodaje Jacek Hamerliński Đ to nie może konkurować z certyfikatem jakoci ISO i konkurować z nim nie będzie, ponieważ nasz certyfikat jest kontrolš tego, czy firma spełnia okrelone kryteria jakoci, a nie konsekwencjš systemu, który tš jakociš pozwala odpowiednio zarzšdzać. Należy jednak podkrelić, że firma starajšca się o certyfikat Agfy musi mieć wdrożone (co jest jednym z warunków) odpowiednie rozwišzania techniczne i organizacyjne, zapewniajšce utrzymanie stałego poziomu jakoci produkcji.
Zadaniem audytorów Agfy jest potwierdzenie tej jakoci. Oceniać oni będš stopień okrelonych kryteriów jakoci w audytowanej firmie. Kryteria te sš opracowane w taki sposób, że spełnienie warunków wyższego stopnia certyfikacji oznacza automatycznie spełnienie warunków niższego stopnia i stanowi podzbiór warunków wymaganych przy spełnieniu normy ISO 9001: 1994 oraz ISO 9001: 2000, dlatego posiadanie certyfikatu Agfy, jak zapewniajš jego pomysłodawcy, ułatwia proces uzyskiwania certyfikatu ISO.
Fakt przyznania certyfikatu jest publicznie nagłaniany przez firmę Agfa w prasie oraz na stronach www firmy Agfa Sp. z o.o. W Internecie będzie można też znaleć wszelkie informacje zwišzane z certyfikatami, jak też stale aktualizowanš listę ich posiadaczy.
Certyfikat może być cofnięty w okresie ważnoci, jeli klient całkowicie zrezygnuje z usług wiadczonych przez firmę Agfa, klient lub Agfa wypowie obowišzujšcš umowę na usługi serwisowe bšd dostawę materiałów eksploatacyjnych, pojawiš się udokumentowane zastrzeżenia co do zgodnoci audytu ze stanem faktycznym.
Certyfikat wygasa też automatycznie, jeli klient nie zatrudnia ani jednej osoby, która ukończyła udokumentowane szkolenia przez firmę Agfa. Jeli jednak Đ mówi Marek Pułtorak Đ zdarzy się tak, że klient udowodni nam, iż nowi ludzie, których zatrudnił, sš równie dobrzy jak przeszkoleni przez nas, będziemy w tym punkcie elastyczni.
Certyfikat przyznawany jest na okrelony czas. W przypadku certyfikatu jakoci Agfa jest to jeden rok. Wobec tak szybkich zmian technologicznych i częstych zmian personalnych w firmach Đ tłumaczy Marek Pułtorak Đ rok okazuje się dobrym terminem. Po jego upływie firma ponownie może starać się o przyznanie certyfikatu. Procedura będzie podobna, choć w rzeczywistoci będš to po prostu audyty sprawdzajšce czy firma nadal spełnia okrelone kryteria jakoci.
Pierwszš firmš ubiegajšcš się o Certyfikat Jakoci Agfa będzie Gazeta Handlowa Sp. z o.o.
Agfa i jej partnerzy nastawieni sš na wspólny sukces i to znajduje swoje odbicie w proponowanym procesie certyfikacji Đ zauważa Przemysław Gębala, członek zarzšdu firmy.
Certyfikat ISO przynosi firmie niewštpliwie korzyci Đ wewnštrz poprawia jej organizację, a na zewnštrz buduje jej pozytywny wizerunek. Korzyci Đ mówi Jacek Hamerliński Đ niesie ze sobš również certyfikat jakoci Agfa, m.in. 2% rabat na usługi serwisowe w stosunku do cen wskazanych w umowie serwisowej, rabaty na materiały eksploatacyjne (ich wielkoć zależy od stopnia certyfikacji). Posiadaczom certyfikatu Agfa zapewnia też opcje pierwokupu sprzętu demo z ekspozycji targowych oraz CSiP (tylko dla stopnia Pro), priorytet przy zgłoszeniach serwisowych i zamówieniach na materiały eksploatacyjne, priorytet w dostępie do niestandardowych programów finansowania Agfa Finance i inne.
Przede wszystkim jednak Đ stwierdza Marek Pułtorak Đ certyfikat nakłada na nas bardzo poważny stopień odpowiedzialnoci wobec klientów naszych klientów. Przenosi odpowiedzialnoć ze studia wiadczšcego usługi na dostawcę sprzętu czy materiałów dla danego studia. Dzięki programowi chcemy bardziej zwišzać się z naszymi klientami. Mamy nadzieję, że to się uda... MD