Dynamicznie rośnie świadomość ekologiczna firm
14 lip 2022 11:02

Jak wynika z najnowszego badania Leasing Index przeprowadzonego przez Santander Leasing, zauważalny jest znaczący wzrost zainteresowania firm kwestiami ochrony środowiska w porównaniu do wyników badania z 2019 r. Już 69 proc. małych firm deklaruje, że przy prowadzeniu firmy kieruje się troską o ochronę środowiska (o 18 punktów procentowych więcej niż 3 lata temu).

Jesteśmy przedsiębiorcami, pracownikami, konsumentami i w każdej z tych ról mamy wpływ na środowisko. Postawa proekologiczna znajduje rosnące odzwierciedlenie w priorytetach firm. Budowa eco-friendly i nowoczesnego wizerunku również staje się coraz częściej celem małych firm w Polsce. Taki kierunek w swoich działaniach stawia sobie już 51 proc. firm, natomiast w badaniu z 2019 r. było to zaledwie 27 proc.

73 proc. małych przedsiębiorstw namawia pracowników do proekologicznych zachowań takich jak oszczędzanie wody czy segregacja śmieci. 79 proc. firm stara się minimalizować ilość wytwarzanych śmieci. 64 proc. przedsiębiorców chce wykorzystywać e-dokumenty w celu redukcji zużycia papieru. Dla 83 proc. firm planujących zakup ekopojazdu leasing wydaje się najbardziej prawdopodobną formą finansowania.

Należy wziąć pod uwagę, że nasze badanie dotyczy firm zatrudniających do 49 osób. Przedsiębiorstwa te często nie mogą sobie pozwolić na przygotowywanie strategii ESG czy na duże inwestycje w ekologię. Optymizmem napawa w związku z tym fakt, że aż o 18 pproc. w ciągu 3 lat wzrosła świadomość przedsiębiorców w tym zakresie. Firmy, także te małe, dostrzegają kwestie oddziaływania na środowisko i nie są wobec nich obojętne. Badania pokazują, że w wielu obszarach czy też działaniach postawy proekolo- giczne stają się normą; co więcej, z roku na rok rośnie powszechność takich postaw. To już nie moda, to styl i sposób działania – podkreśla Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing.

Jak wynika z badania „Leasing Index”, także w zakresie konkretnych działań nastąpiła znacząca zmiana. Zdecydowanie więcej firm deklaruje, że namawia pracowników do proekologicznych zachowań (takich jak oszczędzanie wody czy segregacja śmieci), stara się minimalizować ilość wytwarzanych śmieci czy chce wykorzystywać e-dokumenty w celu redukcji zużycia papieru (odpowiednio 73, 79 i 64 proc.). W badaniu zrealizowanym przez Santander Leasing w 2019 r. wykorzystanie ekologicznych produktów, półproduktów, materiałów w działalności firmy deklarowało 30 proc. badanych, obecnie deklaruje to już 56 proc.

Bez wątpienia optymistycznym wnioskiem z naszego badania jest odsetek przedsiębiorstw, które namawiają pracowników do proekologicznych zachowań. Santander Leasing sam jest firmą, która działania przyjazne środowisku wpisuje nie tylko w strategię biznesową posiadając listę własnych, wewnętrznych priorytetów w tym zakresie. Dodatkowo nieprzerwanie od 2010 r. wspieramy proekologiczne inwestycje firm w Polsce. Cały 2021 rok wypadł rewelacyjnie, jeśli chodzi o finansowanie pojazdów elektrycznych i hybrydowych, gdzie dynamika r/r wyniosła +66 proc. Ale to nie wszystko – w połowie stycznia br. podpisaliśmy z Bankiem Ochrony Środowiska umowę o współpracy przy programie „Mój elektryk”. Dzięki temu umożliwimy przedsiębiorcom uzyskanie dopłaty do leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Jestem przekonany, że ten program przyczyni się do dalszego silnego wzrostu zainteresowania leasingiem „czystych” samochodów – wskazuje Mariusz Włodarczyk.

Wśród firm, które rozważają zakup samochodu elektrycznego lub hybrydowego, leasing wydaje się najbardziej prawdopodobną formą finansowania tego zakupu (83 proc. odpowiedziało „zdecydowanie tak” lub „raczej tak”). W przypadku sprzętu, maszyn i paneli fotowoltaicznych finansowanie poprzez leasing było wskazywane na poziomie 71 proc.

***

Santander Leasing to firma z ponad 20-letnim doświadczeniem. Jest wieloletnim liderem finansowania maszyn i urządzeń, w ścisłej czołówce firm leasingowych. Jako uniwersalny leasingodawca oferuje finansowanie szerokiej gamy środków trwałych klientom z sektora małych i średnich firm oraz korporacyjnym. Od zawsze kładzie nacisk na wysoką jakość świadczonych usług oraz gwarancję rzetelności we współpracy z klientami. Docenili to przedsiębiorcy, którzy przyznali spółce trzy razy z rzędu nagrodę Marki Godnej Zaufania w latach 2022, 

2021 i 2020. Dodatkowo w 2020 r. został laureatem konkursu Liderów Świata Bankowości i Ubezpieczeń w kategorii Najbardziej Innowacyjny Bank 2019, za wspieranie efektywności energetycznej sektora MŚP i wprowadzanie na rynek innowacji, które wyznaczają trendy dla całego rynku finansowego w Polsce.

Opracowano na podstawie materiałów Santander Leasing