Handlowcy największym wsparciem
25 lut 2021 13:43

Zamieszczamy kolejny artykuł z cyklu dotyczącego wdrażania strategii LEAN w małych i średnich przedsiębiorstwach. Naszym rozmówcą jest Wojciech Jędrzejewski, prezes zarządu firmy Tisoft.

Zgodnie z obietnicą z poprzedniego artykułu proszę o udowodnienie tezy, że największe wsparcie, które uzyskujemy przy wdrażaniu LEAN w firmie, może pochodzić od handlowców. 

Wojciech Jędrzejewski: Na początek zdefiniujmy oczekiwane efekty wprowadzenia głównych elementów „Strategii LEAN” w przykładowej firmie produkcyjno-usługowej o konkretnej uproszczonej strukturze dla tego przykładu. W celu unifikacji pojęć hasłem „LEAN” będziemy oznaczać pakiet, który zawiera: wprowadzanie elementów zarządzania procesowego z wykorzystaniem myślenia charakterystycznego dla koncepcji Lean Management; zaimplementowanie narzędzi do skutecznej rejestracji procesów i monitorowania wprowadzanych zmian, najlepiej w czasie rzeczywistym. Opis modelu...

Funkcje działu handlowego: 

– ofertowanie;

– rozproszone (każdy handlowiec) kosztorysowanie na przygotowanych profilach technologicznych;

– negocjacje ceny z klientem;

– negocjacja terminu wykonania klient – szef produkcji (planista);

– tworzenie zamówień z zaakceptowanych ofert;

– specyfikowanie zamówionych produktów lub usług o parametry już znane;

– zbieranie informacji z rynku o oczekiwaniach klientów i ruchach konkurencji.

Przykładowe wskaźniki służące do oceny i motywowania w tym obszarze: 

– wielkość sprzedaży; 

– wielkość marży; 

– stosunek marży do obrotu; 

– ilość kontaktów z klientem; 

– ilość wysłanych ofert; 

– ilość zamówień; 

– ilość pozyskanych zamówień w stosunku do ilości ofert; 

– wskaźnik wykonania celów; 

– ocena systematyczności; 

– trend wskaźnika kosztów obsługi zlecenia po stronie BOK-u;

– jak wysoką sprzedaż wygenerował dany sprzedawca i z jakim zyskiem?; 

– ile wycen przygotował dany sprzedawca i ile z nich zakończyło się sprzedażą?

Motywacja: 

– procent od sprzedaży lub zysku; 

– bonusy za wykonanie celów.

Wprowadzenie LEAN spowoduje: 

– lepsze, bardziej precyzyjne (spisanie) procedur obsługi klienta;

– zastosowanie zasad LEAN zwiększy zadowolenie klienta;

– zdefiniowanie typów marnotrawstwa i ujawnienie ich przykładów w firmie stanie się przedmiotem powszechnej dyskusji wewnątrz firmy;

– każdorazowe kolektywne porównywanie kosztorysu (kalkulacji) z zarejestrowanym przebiegiem zlecenia umożliwi ciągłą optymalizację procesów;

– zarządzanie procesowe wyeliminuje większość konfliktów; 

– łatwiejszą obsługę klienta i wzrost sprzedaży;

– komunikacyjne sprzężenie zwrotne z działu technologii, produkcji i magazynu;

– możliwość ustalenia terminu „dead line” – jako ostatecznego momentu zamrożenia terminu wykonania zlecenia dla handlowca;

– zwiększenie systematyczności i jakości kontaktów z klientem dzięki rejestracji wykonania zadań.

Call Center – CC Lejek sprzedaży: 

– koordynator sprzedaży dodaje „leady” – klientów do CRMa; 

– CC telefonuje do „leadów”, klientów wg ustalonego schematu; 

– CC wybiera szablony maili dostosowanych do leadów i poziomu lejka; 

– CC mailuje wg szablonów do „leadów”; 

– CC przenosi „leady” w lejku; 

– CC opisuje leady klientów w module CRM.

Przykładowe wskaźniki służące do oceny i motywowania w tym obszarze: 

– wskaźniki są analogiczne jak dla działu sprzedaży.

Motywacja: 

– procent od sprzedaży lub zysku; 

– bonusy za wykonanie celów.

Wprowadzenie LEAN spowoduje: 

– włączenie działu CC do procesu sprzedaży i jego odpowiednie skomunikowanie z resztą działów; 

– dodanie działu CC do narzędzi wsparcia handlowca (sparowanie handlowca z telemarketerem); 

– możliwość delegacji części uprawnień handlowca do CC; 

– podział kompetencji i ścisłą współpracę pary handlowiec-telemarketer; 

– zwiększenie wartości koszyka dla zamówienia.

Funkcje działu technologii: 

– przygotowywanie modeli kosztorysowych udostępnianych handlowcom lub klientom; 

– przygotowywanie wycen indywidualnych (skomplikowanych kalkulacji, na pełnym modelu kosztorysowania); 

– opracowywanie nowych produktów; przygotowywanie zleceń produkcyjnych; 

– przygotowywanie pełnej specyfikacji produktu; 

– poszukiwanie i wprowadzanie oszczędności technologii; 

– produktowe akceptacje klienta; specyfikacje materiałowe; 

– wprowadzanie innowacyjnych i dotowanych technologii.

Przykładowe wskaźniki służące do oceny i motywowania w tym obszarze: 

– wskaźnik prawidłowego i precyzyjnego opracowania zamówień złożonych przez handlowców; 

– wskaźnik ilości reklamacji; 

– wskaźnik terminowości; 

– zmniejszenie do minimum reklamacji wynikających z działania obszaru; 

– wskaźnik wprowadzania innowacyjności (wnioski racjonalizatorskie, wzory zastrzeżone, patenty, ulepszenia i usprawnienia procesów); 

– wskaźnik stosowania zamienników materiałowych.

Motywacja: 

– premia uzależniona od powyższych.

Wprowadzenie LEAN spowoduje: 

– lepszą komunikację z handlowcami; 

– lepszą komunikację z działem komplementarnym po stronie klienta; 

– swobodniejszy i pewny przepływ dokumentów procesowych;

– lepszą komunikację z działem produkcji; 

– lepszą komunikację z magazynem; 

– ujawnienie zatorów w opracowywaniu zadań; 

– ujawnienie reklamacji wewnętrznych i wskazanie osób za nie odpowiedzialnych; 

– optymalizację procedur zarządzania procesami; 

– uruchomienie lub wzmocnienie zarządzania procesowego;  

– rejestrację przepływu procesów w czasie rzeczywistym; 

– ujawnienie handlowcom istotnych kosztów składników technologii (składników tkw) z dokładnością do zużycia czasu oraz zużycia materiałów na zleceniu w kalkulacji.

Dział produkcji – funkcje: 

– terminowe wytworzenie usług lub produktów zgodnie ze specyfikacją technologiczną zawartą w zleceniu; 

– organizacja produkcji krótkoterminowej z uwzględnieniem obciążenia zasobów; 

– minimalizacja i rejestracja przestojów; 

– utrzymanie maszyn w ruchu (zależny dział mechaniczny); 

– planowanie i przeprowadzanie remontów maszyn; 

– minimalizacja ubytków i naddatków; 

– minimalizacja ilości i sprawna obsługa reklamacji; 

– zgłaszanie możliwych usprawnień i ulepszeń; sprawna współpraca z działem technologii i magazynem.

Przykładowe wskaźniki służące do oceny i motywowania w tym obszarze: 

– wskaźnik terminowości; 

– wskaźnik reklamacji; 

– wskaźnik kosztów oddziałowych; 

– wskaźnik wykorzystania zasobów; 

– wskaźnik trendu workflow; 

– wskaźnik przestojów nieplanowanych; 

– wskaźnik zleceń produktywnych do nieproduktywnych; 

– wskaźnik optymalizacji wytworzenia do strat materiałowych;

– wskaźnik wprowadzenia utrzymania terminu „dead line”.

Wprowadzenie LEAN spowoduje: 

– lepszą komunikację z handlowcami; 

– swobodniejszy i pewny przepływ dokumentów procesowych;

– lepszą komunikację z działem przygotowania produkcji dtp; 

– lepszą komunikację z magazynem; 

– ujawnienie raportów z zagospodarowania zasobów; 

– ujawnienie raportów z zużyć materiałowych; 

– ujawnienie raportów z poziomu powstawania odpadów z dokładnością do czynności; 

– ujawnienie pełnej instrukcji obsługi maszyn (tzw. tajna instrukcja dostępna tylko ustnie i przekazywana od operatora do operatora), są tu wszystkie „kruczki” i „sposoby” znane tylko wybranym; 

– raport porównawczy 1: 1 kalkulacja – wykonanie; 

– ujawnienie reklamacji wewnętrznych i wskazanie osób za nie odpowiedzialnych; 

– rejestrację przepływu zleceń z dokładnością do czynności; 

– rejestrację zużycia materiałów z dokładnością do czynności na zleceniu; 

– ujawnienie handlowcom istotnych kosztów składników technologii (składników TKW) z dokładnością do czasu trwania i zużycia materiałów na zleceniu w kalkulacji; 

– zwiększenie sprzedaży posortowanych surowców wtórnych;

– sprawne zarządzanie personelem; 

– bardziej optymalne zarządzanie zasobami; 

– zaangażowanie załogi w programy generowania ulepszeń; 

– ułatwienie wdrożenia 5S, ISO.

Magazyn + logistyka – funkcje: 

– przyjmowanie materiałów; 

– znakowanie materiałów kodami paskowymi; 

– tworzenie i znakowanie jednostek transportowych; 

– wydawanie materiałów na produkcję; 

– przyjmowanie zwrotów materiałów z produkcji – w jednostkach transportowych; 

– kontrola zwrotów jednostek transportowych (waga lub inne zdefiniowane jednostki); 

– przemianowywanie jednostek materiałów (zakupu, magazynowania, transportowych, zużycia); 

– przyjmowanie półproduktów; 

– terminowa ekspedycja towarów.

Przykładowe wskaźniki służące do oceny i motywowania w tym obszarze: 

– wskaźnik czasu dostępności materiału dla produkcji; 

– wskaźnik rozliczeń inwentaryzacji; 

– wskaźnik utylizacji z powodów leżących po stronie magazynu;

– wskaźnik zbycia odpadów w postaci surowców wtórnych.

Motywacja: 

– premia wynikająca z realizacji powyższych wskaźników. 

Wprowadzenie LEAN spowoduje: 

– włączenie magazynu do zarządzania procesowego; 

– zdefiniowanie workflow magazynu w procesie zaopatrzenia i sprzedaży; 

– optymalizację procedur magazynu w powiązaniu z działami handlowym i produkcyjnym; 

– stworzenie zoptymalizowanej cyfrowej mapy magazynu; 

– automatyzację nawigacji dla ścieżek zbiórki; 

– zastosowanie algorytmów optymalizacji przemieszczeń wózków transportowych (opcjonalnie); 

– pomiar mas przemieszczanych i wykorzystania urządzeń transportowych (opcjonalnie).

Teraz zadajmy sobie pytanie, w którym z obszarów w całym procesie cele motywacyjne są najbardziej zbieżne z LEAN? W którym miejscu możemy najszybciej uruchomić zmiany? 

Myślę, że w dziale handlowym.

Wojciech Jędrzejewski: Tak, jest to dział sprzedaży. Do tej pory główne prace, które chcą wykonywać zewnętrzni konsultanci, to szkolenia miękkie z różnorakich form nacisku na klienta, technik motywowania handlowców z socjotechnikami włącznie, techniki sprzedaży, scenariusze sprzedaży, metody łamania obiekcji, metoda „trzy razy tak” i tak w nieskończoność. Można powiedzieć, że główny nacisk szkoleniowy w firmach koncentruje się właśnie na dziale handlowym, który ma sprzedawać więcej i już. Również w zakresie raportowania działania handlowcy są najlepiej kontrolowaną grupą. Różnego rodzaju raporty, targety, mapy kontaktów z klientem w CRM, plany rywalizacyjne, przypomnienia o działaniu itp. są normą w prawie każdej firmie. Zgodnie z zasadą, że najważniejsze jest pozyskanie zamówienia od klienta i dobrze wyszkolony handlowiec powinien sprzedać lód Eskimosowi. 

Takie ujęcie sprawy powoduje, że handlowcy pracują w pewnym oddaleniu od reszty firmy. To oni są najbliżej klienta i przynoszą oczekiwania klienta do firmy. Pozostałe wymienione powyżej części firmy (procesu) są po to, aby jak najlepiej tym oczekiwaniom sprostać. 

I jak zaszkodzi handlowcom wprowadzenie LEAN?

Wojciech Jędrzejewski: Wcale; tylko pomoże i da dodatkowe narzędzia ulepszające współpracę z pozostałymi działami. Oczywiście bez świadomości, że sprzedaż to proces, który zaczyna się na ofertowaniu, a kończy na wpłynięciu należności od klienta, wszystkie wewnętrzne elementy dobrze ze sobą nie współpracują. Wprowadzenie zarządzania procesowego wektoryzuje wszystkie motywacje w jednym kierunku – jak najlepszego wykonania całego procesu, co uwalnia zasoby, obniża koszty i diametralnie wzmacnia siłę firmy. Ludzie muszą współdziałać, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki. Skuteczny system rejestracji pracy i przebiegu procesu umożliwia monitorowanie, co tak naprawdę się dzieje w każdym zakamarku firmy. Uzyskane dane są typu statystycznego, a więc są obiektywne i rzetelne. Zlecenie zaczyna się w dziale handlowym i przebiegając przez kolejne połączone obszary kończy się na zapłacie przez zadowolonego klienta. 

Z powyższej analizy wynika, że obszarem, który może być naturalnym bodźcem do wprowadzenia zmian, jest dział handlowy. 

Ale jak wprowadzić zmianę?

Wojciech Jędrzejewski: Oczywiście teraz nikt nie będzie z handlowcami rozmawiał o zmniejszeniu ceny wytworzenia. Jest skalkulowana bardzo precyzyjnie i więcej z produkcji wycisnąć się nie da. Otóż nie. Jeżeli handlowiec dostanie wgląd do składników kosztorysu, to zacznie zadawać pytania: czemu tak drogo, skoro u konkurencji ten składnik procesu jest tańszy? To może zlećmy to lakierowanie lub składanie konkurencji i już zarobię 2 grosze na pudełku. I tu zaczyna się dyskusja ze strony pozostałych działów: ale jak to? Mamy oddawać pracę, a nasze maszyny mają stać? Mamy ujawnić odbiorcę? Generować koszty transportu? Niestety bywa, że tak jest taniej.

A może pomyślmy wspólnie, że skoro inni potrafią dany składnik procesu oferować taniej, to może uda się im dorównać. Reasumując, jeśli damy handlowcom wiedzę na temat wyliczenia, a później możliwość raportowania zarejestrowanych kosztów ich zlecenia, zaczną oni szukać oszczędności i zadawać pytania, o które właśnie nam chodzi: dlaczego nie jest taniej? Dlaczego robił to drukarz, skoro mógł zrobić pomocnik? Dlaczego sklejarka jest spowalniana, bo nie ma dodatkowego odbierającego? itp.

Proszę mi wierzyć – tych pytań jest nagle tak dużo, że trzeba je kanalizować, a handlowcy stają się wybitnymi znawcami technologii. Mają jedną przewagę nad pozostałymi działami: patrzą z zewnątrz mając w głowie to, czego chce klient. Oczywiście nad tym zamieszaniem trzeba zapanować i tu znowu przydaje się pakiet LEAN. Handlowcy po prostu umieją liczyć własne pieniądze, a zmniejszenie TKW daje im przestrzeń do negocjacji nie tylko z klientem, jak było do tej pory, ale także w drugą stronę – wytworzenia lepszego, tańszego produktu na czas, zgodnie z parametrami ustalonymi z klientem, w ilościach dla niego optymalnych itd. 

Czyli zgodnie z postawioną tezą: handlowiec może być najlepszym wsparciem dla wdrażania pakietu LEAN. Najlepszym, rozumianym w kontekście swego położenia w firmie, wektoryzacji w kierunku częściowo przeciwnym – musi uwzględniać punkt widzenia klienta. Jego praca od początku polega na wypracowaniu przestrzeni pomiędzy TKW a ceną, którą chce zapłacić klient. Z definicji musi naciskać na obniżenie kosztów, aby najwięcej zarobić.

Panie Wojciechu, mnie Pan przekonał; ciekawe, co na to nasi czytelnicy? Proszę powiedzieć, co dalej?

Wojciech Jędrzejewski: Należy teraz wyjaśnić, jak zacząć wdrożenie zarządzania procesowego, które jest kluczem do maksymalnego wykorzystania dostępnej informacji w firmie i podstawą zarządzania w obecnych warunkach ogromnej gęstości informacji w otoczeniu firmy. Powinniśmy omówić składniki i metody wdrażania pakietu LEAN.

A zatem do następnego spotkania.