Innowacje dla rynku opakowań i etykiet
6 gru 2016 14:59
Podczas wrześniowych targów Labelexpo Europe w Brukseli firma Kodak zaprezentowała swoje innowacyjne rozwiązania skierowane do przedsiębiorstw z rynku opakowań i etykiet, bazujące na technikach fleksograficznej, typograficznej, offsetowej oraz cyfrowej. Zostały one stworzone, by zapewnić druk najwyższej jakości, którego oczekują właściciele marek i korporacyjne działy marketingu, jak również umożliwić stabilne, sprawne procesy produkcyjne zwiększające konkurencyjność drukarń z tego segmentu rynkowego.
Nowe opcje systemu Kodak Flexcel NX
Największym zainteresowaniem na stoisku firmy Kodak cieszyły się prezentacje „na żywo” systemu Kodak Flexcel NX Wide 5080 – najnowszego modelu z serii Flexcel NX. Odwiedzający mogli przekonać się o korzyściach płynących z NX advantage – pakietu nowych opcji wdrożonych do rodziny rozwiązań Flexcel NX, przeznaczonych dla szerokiego spektrum aplikacji: produkcji etykiet, opakowań giętkich oraz pudełek wykonanych z tektury falistej. W skład pakietu NX advantage wchodzi m.in. zaawansowana technologia rastrowania Kodak Digicap NX Patterning, która – zdaniem firmy Kodak – zrewolucjonizowała proces przenoszenia farby w druku fleksograficznym. Wykonane z jej zastosowaniem płyty Flexcel NX można dzięki temu wykorzystać do wielu niestandardowych aplikacji, np. z zastosowaniem bieli czy kolorów specjalnych. Jak zapewnia producent, rozwiązanie to redukuje jednocześnie ilość zużywanej farby drukarskiej i zwiększa atrakcyjność opakowania prezentowanego na półce sklepowej.
Personalizowane opakowania
Potencjał tkwiący w wysokonakładowej produkcji cyfrowej w odniesieniu do drukowania opakowań nie został jeszcze w pełni zdefiniowany, jednak już dziś coraz więcej firm poznaje korzyści związane z personalizacją, rozwiązaniami zwiększającymi lojalność klientów czy też kampaniami realizowanymi online. Firma Kodak optuje za rozwiązaniem hybrydowym, które łączy w sobie prędkość, oszczędność kosztów i wszechstronność maszyn fleksograficznych wykorzystujących płyty Kodak Flexcel NX, zintegrowanych z inkjetowymi systemami drukującymi umożliwiającymi personalizację opakowań.
Jak pokazują niedawne doświadczenia włoskiego producenta Uteco, systemy Kodak Prosper S20 mogą z powodzeniem zostać zintegrowane w ramach konwencjonalnej maszyny fleksograficznej, pozwalając na wprowadzanie z wysoką prędkością zindywidualizowanych danych w wysokiej jakości opakowaniach. Technologia zastosowana w rozwiązaniach z serii Kodak Prosper S umożliwia ich stosowanie do zadrukowywania folii, zaś niedawno wprowadzone na rynek atramenty opakowaniowe są zgodne z przepisami o niebezpośrednim kontakcie z żywnością. To oznacza nowe, dodatkowe możliwości dla firm obsługujących klientów z rynku opakowań spożywczych.
Automatyzacja opakowaniowego systemu workflow
Na stoisku firmy Kodak nie zabrakło prezentacji dwóch jej rozwiązań software’owych: systemu workflow Kodak Prinergy 7 oraz portalu Kodak InSite Prepress Portal 7. Pierwszy z nich poddano kolejnym udoskonaleniom mającym na celu zwiększenie automatyzacji wszystkich kluczowych funkcji systemu wpływających na procesy prepress i całą produkcję: od powstania projektu, poprzez wspólną pracę nad plikiem, jego obróbkę, zalewkowanie, proofing, impozycję, na zarządzaniu barwą skończywszy. Prinergy 7 wyposażono także w nową funkcję rastrowania zoptymalizowaną pod kątem unikalnych możliwości, jakie oferuje system produkcji form fleksograficznych Flexcel NX.
W drugim z rozwiązań – Kodak InSite Prepress Portal 7 – całkowicie wyeliminowano język Java, wprowadzając jednocześnie bazujące na HTML5 diagnostykę systemową oraz opracowany na nowo interfejs Smart Review. Portal InSite bez problemu można zintegrować z systemem Prinergy, uzyskując kompletne rozwiązanie, które – jak zapewnia Kodak – umożliwia redukcję czasu niezbędnego na realizację zlecenia oraz kosztów z tym związanych. W efekcie użytkownik otrzymuje proste w obsłudze narzędzie pozwalające na dostęp do realizowanej pracy w czasie rzeczywistym, a zarazem poszerzające możliwości współpracy z klientami w trybie online.
Electra Max bez kompromisów
Jak zapewnia firma Kodak, Electra Max oferuje wszystkie cechy oczekiwane przez współczesne zakłady poligraficzne bazujące na technice druku offsetowego: stabilność produkcji, także w przypadku wysokich nakładów (bez konieczności wypalania płyt); wysoką odporność na środki chemiczne oraz kompatybilność z rastrami 10-mikronowym FM (stochastycznym) i AM o liniaturze 540 lpi. Jest przy tym wszechstronna, co umożliwia jej zastosowanie do realizacji różnych zleceń, w różnych środowiskach produkcyjnych. Zdaniem firmy Kodak nowa płyta to optymalne rozwiązanie w przypadku stosowania farb UV, drukowania opakowań i akcydensów w technice offsetu arkuszowego oraz przy zwojowym druku publikacyjnym. Jej wstępne testy potwierdziły, że możliwe są z nią do osiągnięcia nakłady wielkości 500 tys. odbitek w przypadku offsetu zwojowego, 350 tys. odbitek w druku arkuszowym i 150 tys. odbitek przy użyciu farb UV. Promowana przez firmę Kodak pod hasłem „Żadnych kompromisów”, płyta Electra Max zapewnia niskie zużycie wywoływacza oraz możliwość realizacji wysokich nakładów bez konieczności wstępnego wygrzewania.
Nowa płyta będzie dostępna na rynku europejskim – w ramach kontrolowanej sprzedaży testowej – począwszy od października br. Wprowadzenie do ogólnej, nieograniczonej sprzedaży planowane jest na ostatni kwartał 2015.
Opracowanie: AN