Lepsza wersja rzeczywistości?
6 gru 2016 14:55
Najkrócej rzecz ujmując, rzeczywistość rozszerzona (Augmented Reality) to połączenie świata realnego z wirtualnym. Polega na zwiększeniu informacji dotyczących konkretnych obiektów pochodzących ze świata realnego poprzez nałożenie na nie elementów wirtualnych w czasie bieżącym. Jednym słowem, jest to połączenie prawdziwych informacji dostępnych gołym okiem z innymi danymi, które oferuje użytkownikowi rzeczywistość rozszerzona. Obiekty rzeczywistości wirtualnej przeniesione są do świata rzeczywistego.
Historia Augmented Reality
Rzeczywistość rozszerzona została zapoczątkowana w Boeingu przez Toma Caudella w 1990 roku. Początkowo ta technologia była wykorzystywana jedynie w przemyśle zbrojeniowym, a w szczególności w aeronautyce wyświetlając informacje o terenie na szybie kokpitu. Swoje miejsce znalazła również w medycynie przy operacjach wymagających niezwykłej precyzji. Od kilku lat rzeczywistość rozszerzona została włączona również do projektu „żołnierza przyszłości” realizowanego przez DARPA (Defense Advanced Research Project Agency). Wraz z rozwojem możliwości telefonów komórkowych zagościła również w życiu codziennym. Obecnie wśród aplikacji na smartfony, wykorzystujących rzeczywistość rozszerzoną, królują wszelkiego rodzaju lokalizatory placówek bankowych, stacji metra, sklepów i lokali. Kolejną grupą są aplikacje rozpoznające charakterystyczne punkty jak np. zabytki i wyświetlające opisy z Wikipedii czy też aplikacje zapamiętujące twarz osoby i wyszukujące ją w portalach społecznościowych. Konsole do gry wraz z kontrolerami ruchu takie jak Microsoft Xbox KINECT czy też SONY Playstation MOVE to kolejne produkty, dzięki którym Augmented Reality pojawiła się w wielu domach. W jednej chwili przenosimy się na salę fitnessu, halę siłowni czy też scenę muzyczną i co najważniejsze, już nie siedzimy przed telewizorem, ale aktywnie uczestniczymy w zajęciach ruchowych.
Potencjał tej technologii powoduje wiele przełomowych zmian w świecie biznesu i przemyśle wysokich technologii. W ciągu najbliższych kilku bądź kilkunastu lat będziemy mogli zobaczyć wizualizacje przyszłych projektów lub przyszłych produktów, które zostaną osadzone w świecie rzeczywistym. Przed zakupem mieszkania klient będzie mógł zobaczyć całą wizualizację osiedla, drapacza chmur czy też rozmieszczenia wnętrza. Wszystko to jeszcze na etapie projektu dewelopera, przed rzeczywistym powstaniem budynków.
Pole do popisu przy wykorzystaniu tej technologii ma również branża reklamowa. Popuszczając wodze fantazji, oglądając przez smartfona klocki Lego możemy zobaczyć wirtualny złożony model. Książka będzie mogła przybrać nową formę, z trójwymiarowymi ilustracjami. Dzięki liście zakupów zapisanej w smartfonie automatycznie wskaże on nam właściwe opakowania leżące na półce.
Augmented Reality w opakowaniach
Rzeczywistość rozszerzoną w przemyśle opakowaniowym można zastosować na wiele sposobów. Nad tym problemem przez ostatnie kilka lat pochylała się firma Sistrade. Technologię Augmented Reality wykorzystała w swoim zintegrowanym systemie do zarządzania drukarnią opakowaniową klasy ERP/MIS*. Powstał moduł kalkulacyjny, który estymuje wszystkie koszty wytworzenia, nadaje marże dla klienta, symuluje dodatkowe nakłady, jest również w stanie stworzyć trójwymiarowy, wirtualny model opakowania. Dzięki temu modelowi możemy sprawdzić nie tylko kształt opakowania, ale i jego wzór graficzny. Aby ów model został przeniesiony do świata realnego, wystarczy jedynie kamera smartfona bądź laptopa.
Może teraz nasunąć się pytanie: na jakiej podstawie system ERP/MIS jest w stanie stworzyć model opakowania? Otóż system posiada wbudowaną bazę opakowań ECMA (European Carton Makers Association), FEFCO (European Federation of Corrugated Board Manufacturers) oraz umożliwia ich modyfikacje. Na bazie utworzonego pudełka kreuje marker, czyli podstawę do stworzenia trójwymiarowego pudełka. Kiedy użytkownik spogląda na ten marker poprzez smartfona bądź kamerę internetową, widzi na nim wirtualny model opakowania. Model ten oczywiście jest wygenerowany cyfrowo, ale znajduje się w naszej rzeczywistości. Plik markera można również dołączyć razem z ofertą dla klienta drukarni, aby wizualnie mógł sprawdzić kształt opakowania. Tym samym nasz klient może potem porównać pudełko stworzone w drukarni z załączonym trójwymiarowym, wirtualnym modelem bazującym na technologii rzeczywistości rozszerzonej.
* System ERP/MIS wykorzystujący Augmented Reality możecie Państwo zobaczyć na targach Packaging Innovation w Warszawie oraz na drupie 2012