Drugie Warszawskie Targi Książki (12-15 maja) zgromadziły 621 wystawców z 14 krajów. Na targach gościło blisko 360 autorów. Odbyło się ponad 650 wydarzeń – spotkań autorskich, seminariów, prezentacji, konferencji, w tym 128 wydarzeń dla dzieci. Targi były również miejscem wręczania wielu prestiżowych nominacji i nagród oraz prezentacji wystaw. Według informacji organizatorów, tegoroczne WTK odwiedziło blisko 35 700 osób.
Chociaż brakowało kilku dużych wydawnictw takich jak Znak, Muza czy Publicat, wiele wskazuje na to, że Warszawskie Targi Książki mają szansę stać się najpoważniejszą tego typu imprezą targową w kraju – taki cel określiła w wywiadzie dla „Kroniki Targowej” Aldona Zawadzka, prezes spółki Targi Książki będącej wraz z firmą Murator Expo współorganizatorem WTK. Na pewno dużym sukcesem jest fakt, że targom już po pierwszej edycji udało się wyeliminować – przynajmniej w tym roku – warszawskiego konkurenta o wieloletniej tradycji, czyli Międzynarodowe Targi Książki organizowane przez Ars Polonę (zostały one zawieszone, o czym informowaliśmy w wydaniu majowym). Teraz największą konkurencją pozostają Targi Książki w Krakowie.
Do sukcesu z pewnością przyczyniła się formuła targów wypracowana przez samych wydawców, ale i inne elementy, m.in. duży nacisk położony na nowe media. WTK były obecne nie tylko w sieci, w tym jako Wirtualne Targi Książki (od 9 do 22 maja), ale także mają już swój – obecnie niemal obowiązkowy – profil na Facebooku i ponad 1000 fanów. Podczas imprezy w ramach Forum Nowych Technologii odbyły się m.in.: dwudniowa konferencja poświęcona książce elektronicznej, seminarium pt. „Spojrzenie w przyszłość na rynek publikacji” zorganizowane przez Polską Izbę Druku, gdzie prelegentem był Swapan Chaudhuri – dyrektor zarządzający Kodak Polska, spotkanie Izby Wydawców Prasy pt. „Książki w Internecie” oraz prezentacja (w języku angielskim) Wolfa-Michaela Mehla „Elektroniczna książka – rozprzestrzenianie się formatów”.
Targi były też miejscem polskiego debiutu firmy Inpingo oferującej innowacyjne narzędzia informatyczne, umożliwiające przygotowanie publikacji w różnych formatach – zarówno w postaci e-booka, jak i pliku, z którego możliwe jest wydrukowanie książki papierowej.
Po raz pierwszy oficjalnie pod nową marką Weltbild zaprezentował się Świat Książki (przejęcie tej spółki zyskało aprobatę UOKiK w marcu br.). Premierowe wystąpienie pod wspólnym szyldem miały OZGraf i BZGraf, od niedawna także działające jako swego ro-dzaju holding. Po sąsiedzku zlokalizowane było stoisko Drukarni Wydawniczej im. W.L. Anczyca, dzielone m.in. z wydawnictwem MG należącym do Doroty Malinowskiej-Grupińskiej, pełniącej także funkcję przewodniczącej Rady m. st. Warszawy i od lat związanej ze środowiskiem wydawniczym, które stara się wspierać także w ramach obecnego stanowiska w stołecznym Ratuszu.
Na stoisku Państwowego Instytutu Wydawniczego – poza ekspozycją tytułów tej zasłużonej oficyny – znajdował się tekst petycji przeciw projektowi likwidacji PIW, pod którym można się było podpisać. Zrobiło to ponad 1000 osób, w tym premier Donald Tusk, który w piątek na dwie godziny zawitał na targi, oraz minister kultury Bogdan Zdrojewski. Perturbacje związane z likwidacją przyćmiły jubileusz 60-lecia PIW przypadający w tym roku. Ostatni wspólny komunikat ministrów gospodarki i kultury mówi o takim przeprowadzeniu niezbędnej reorganizacji wydawnictwa, by nie ucierpiał na tym wieloletni jego dorobek oraz związani z nim ludzie. Warto dodać, że PIW otrzymał (wręczaną podczas WTK) Nagrodę Sezonu Wydawniczego 2010/2011 IKAR za „wyjście z wieloletniej zapaści, przywrócenie wartościowej oferty wydawniczej oraz interesujące działania promocyjne”. Osiągnięcia te w dużej mierze są zasługą kierującego od 6 lat wydawnictwem Rafała Skąpskiego (także prezesa Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek).
Pierwszego dnia WTK obchodzono również jubileusze dwóch innych wydawców: 15-lecie Wydawnictwa Czarne oraz 60-lecie Wydawnictwa Naukowego PWN.
Bieżący rok obfituje w rocznice 60-lecia. Kolejnym jubilatem jest Opolgraf, który nie mógłby sobie życzyć lepszych prezentów z tej okazji niż te, które otrzymał od branży wydawniczej. Pierwszym była nominacja do nagrody IKAR w kategorii „Drukarnia” i w rezultacie wyróżnienie za oryginalne i umiejętne połączenie promocji własnej firmy z promocją książki i czytelnictwa poprzez autorski projekt „Fabryka Inspiracji” – comiesięczne spotkania czytelników z autorami książek odbywające się we wnętrzach drukarnianej introligatorni. Drugi prezent to I miejsce w X Rankingu Drukarń Dziełowych organizowanym przez miesięcznik „Wydawca” wspólnie z PTWK i Sekcją Poligrafów SIMP (którego Poligrafika była patronem medialnym). W pierwszej części rankingu „Wydawcy wybierają drukarnie” Opolgraf zwyciężył we wszystkich kategoriach: pod względem jakości produkcji, terminowości realizacji zleceń i komunikatywności.
Ogłoszenie wyników rankingu i wręczenie dyplomu, który odebrał prezes opolskiej drukarni Mirosław Szewczyk, towarzyszyło rozstrzygnięciu 51. konkursu PTWK „Najpiękniejsze Książki Roku 2010”. Do konkursu zgłoszono 162 tytuły nadesłane przez 83 wydawnictwa; jury pod przewodnictwem Józefa Wilkonia nominowało do nagród i wyróżnień 90 książek.
Warto wspomnieć, że – co staje się tradycją WTK – pierwszego dnia targów firma MAP Polska zaprosiła wydawców na śniadanie do „Strefy Book Design”, w którą na ten czas zamieniło się bistro Trojka w PKiN. Spotkanie było okazją do przedstawienia nowego key account managera Działu Książka – Kingi Legockiej-Walczak, oraz oczywiście do promocji papieru Book Design.
Ten krótki przegląd wydarzeń targowych, podobnie jak podsumowanie WTK zamieszczone na wstępie i opinie potargowe, pozwalają sądzić, że impreza spełniła oczekiwania: odwiedzających, wystawców i organizatorów. Sądząc z wypowiedzi tych ostatnich, w przyszłym roku należy spodziewać się jeszcze więcej. IZ