Jak już informowaliśmy na naszej stronie internetowej oraz w serwisie, znaczące firmy z branży poligraficznej porozumiały się z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi, organizatorem targów Poligrafia w Poznaniu, potwierdzając tym samym swój udział w tym tradycyjnym spotkaniu poligrafów.
Oficjalna informacja o wycofaniu się firmy Heidelberg Polska oraz kilku innych wystawców z poznańskiej imprezy nieco zaniepokoiła pozostałych, niemniej polskie firmy (Avargraf, Digiprint, Grafikus, Reprograf, Scorpio, Signtech oraz polskie oddziały firm Agfa Graphics i Canon) postanowiły tradycyjnie spotkać się w Poznaniu ze swoimi obecnymi oraz przyszłymi klientami nawet w trudniejszych ekonomicznie czasach. Uspokajają także sami organizatorzy (patrz wywiad z dyrektorem targów Poligrafia Jerzym Kaczmarkiem na s. 16).
Poniżej zamieszczamy kilka komentarzy przedstawicieli firm, które zdecydowały się uczestniczyć w tegorocznej edycji targów Poligrafia w charakterze wystawców, zawierające argumenty „za” obecnością na targach: Sławomir Kugaudo, prezes firmy Avargraf: „Potwierdzam, że wystawiamy się na targach z powierzchnią nawet większą niż w czasie Poligrafii 2007. Nasza oferta ciągle się rozszerza, więc jej prezentacja wymaga coraz większej powierzchni. Poza tym nie uważam za słuszne, aby nasi klienci musieli podróżować na targi odbywające się w innych krajach czy imprezy typu Open House, aby zapoznać się z naszą ofertą. Wierzę, że nie wszyscy klienci byli, chcieli lub mieli możliwość być na drupie w ubiegłym roku i że wielu odwiedzi nas w Poznaniu, gdyż mimo kryzysu trzeba zdobywać wiedzę i przygotowywać się do lepszych czasów.”
Wojciech Gierasimowicz, dyrektor sprzedaży bezpośredniej Canon Polska: „Od początku byliśmy w pełni przekonani, że nasza firma powinna być uczestnikiem tegorocznej edycji poznańskich targów Poligrafia. Nawet w obliczu trudniejszej sytuacji rynkowej nie mieliśmy wątpliwości co do zasadności wystawienia się na tej imprezie oraz płynących z tego faktu korzyści. Aktualna sytuacja rynkowa pokazuje, że rok 2009 będzie trudnym okresem dla tradycyjnego druku offsetowego z powodu spadających nakładów oraz trudniejszego dostępu do źródeł finansowania inwestycji. Jednocześnie jest to szansa dla druku cyfrowego, w którym Canon się specjalizuje. Uważamy, że targi Poligrafia są idealną okazją do tego, aby zaprezentować nasze rozwiązania polskim klientom. Dla nas tegoroczna edycja imprezy upłynie pod hasłami oszczędności, optymalizacji zyskowności biznesu drukarskiego oraz adaptacji do trudnej sytuacji rynkowej. W tym zakresie Canon ma bardzo ciekawą ofertę i wykorzystamy naszą obecność na targach, aby głośniej poinformować o tym polski rynek.”
Krzysztof Pisera, dyrektor rozwoju i marketingu firmy Scorpio: „Ze strony Scorpio pragnę zadeklarować, że jako jedni z pierwszych potwierdziliśmy nasze uczestnictwo w kwietniowej imprezie i to w zakresie nawet większym niż podczas poprzedniej edycji targów.
Taka postawa wynika z faktu, że nawet w tych trudnych czasach chcemy rzetelnie wypełniać oczekiwania naszych dostawców, a forma targów sprawdza się tu bardzo dobrze, zwłaszcza w sytuacji, gdy chcemy naszym klientom pokazać wiele nowości, które znalazły się ostatnio w ofercie firmy.
Jako znacząca polska firma dystrybucyjna, obsługująca tysiące poligrafów, nie chcemy poprzez naszą nieobecność obniżać rangi targów Poligrafia, imprezy z tak długą tradycją i wypracowaną marką. Cieszymy się, że większość wiodących dystrybutorów z branży myśli podobnie i że będziemy się mogli z naszymi klientami spotkać wspólnie w Poznaniu, do czego serdecznie zapraszam.”
Na ten temat wypowiada się również Tadeusz Figurski, wiceprezes firmy Reprograf, w wywiadzie zamieszczonym na s. 30.
I druga strona medalu – nadesłane do nas komunikaty firm uzasadniające ich nieobecność na największej krajowej imprezie branżowej.
Komunikat firmy Heidelberg Polska: „Mając na względzie ubiegłoroczne targi drupa w Düsseldorfie, obecną sytuację gospodarczą w Polsce i na świecie oraz
konieczność szukania oszczędności w działaniach operacyjnych, Heidelberg Polska podjął decyzję o nieuczestniczeniu w tegorocznej edycji targów Poligrafia 2009.
Oczywiście trwa współpraca z Polską Izbą Druku oraz Międzynarodowymi Targami Poznańskimi przy kolejnej konferencji poligraficznej.
W związku z powyższą decyzją, w tegorocznych działaniach firma chce bardziej zdecydowanie niż dotychczas wykorzystać w kontaktach z klientami rozliczne formy i imprezy takie jak dni otwarte, seminaria i spotkania z ekspertami w fabrykach. Mogą one być wspaniałą okazją do zapoznania się z najnowszymi technologiami, maszynami i urządzeniami oraz trendami w przemyśle poligraficznym.
Zakres tematyczny proponowanych wydarzeń jest bardzo obszerny i obejmuje m.in. technologie dla drukarń akcydensowych i opakowaniowych, rozwiązania w zakresie urządzeń introligatorskich, maszyn w formacie A3, uszlachetniania UV czy też rozwiązania w zakresie druku wielkoformatowego.”
Tu zamieszczono kalendarium imprez organizowanych przez firmę Heidelberg m.in. w Niemczech i we Francji.
Oświadczenie firmy Müller Martini: „W związku z pojawiającymi się spekulacjami dotyczącymi uczestnictwa firmy Müller Martini w targach Poligrafia 2009 firma informuje, że zgodnie z ogłoszoną w ubiegłym roku polityką koncernu nie będzie brała udziału w tegorocznej edycji targów. Przedstawicielstwa firmy Müller Martini na świecie w bieżącym roku nie będą uczestniczyły w targach lokalnych. Decyzja ta jest związana z obecną sytuacją na rynkach światowych oraz wprowadzoną przez Zarząd koncernu dyscypliną budżetową, zakładającą większą niż dotychczas ostrożność w kształtowaniu kosztowej strony funkcjonowania. Jednocześnie pragniemy poinformować wszystkich naszych klientów, że firma będzie obecna na targach międzynarodowych, wśród targów europejskich będą to Ipex, LabelExpo oraz Ifra.
W ciągu roku odbywać się jednak będą wizyty i spotkania w fabrykach oraz centrach demonstracyjnych firmy Müller Martini, gdzie organizowane będą specjalne pokazy oraz Dni Drzwi Otwartych. O tych wydarzeniach będziemy Państwa na bieżąco informować, wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy.”
Oprac. AN, IZ