Niemieckie targi Viscom 2009 za nami. Wystawcy zaskoczeni frekwencją zwiedzających w Düsseldorfie już dziś zapowiadają swoją obecność za rok. Zeszłoroczna edycja tych targów we Frankfurcie postrzegana była jako impreza regionalna. W opiniach wystawców niemieckie targi Viscom 2009 bez wątpienia można nazwać międzynarodowymi.
Tegoroczne Międzynarodowe Targi Technik Komunikacji Wizualnej Viscom przyciągnęły zarówno niemieckich, jak i zagranicznych (w tym polskich) wystawców, którzy obok standardowej oferty zaprezentowali wiele nowości. Według informacji organizatora (Reed Exhibitions) liczba zwiedzających przekroczyła w tym roku 10 900 osób.
Podczas targów miała miejsce oficjalna premiera nowego lateksowego rozwiązania wielkoformatowego firmy Hewlett-Packard – maszyny HP Designjet L25500 (pisaliśmy o niej w październikowym numerze Poligrafiki). Na stoisku HP można było obejrzeć też znane już urządzenie hybrydowe UV HP Scitex FB950, maszynę HP Designjet Z6100 z wbudowanym spektrofotometrem oraz ekologiczny system lateksowy HP Designjet L65500.
Optymistycznie podsumowała ostatnie targi Viscom firma Roland DG, według której żadna wcześniejsza edycja nie przyciągnęła takiej liczby zwiedzających zainteresowanych jej produktami. Największym powodzeniem cieszył się prototyp maszyny drukująco-tnącej XC-540MT ze srebrnym tuszem, który zmieszany podczas drukowania z barwami CMYK tworzy specjalne metaliczne efekty. Ciekawość wzbudziły też urządzenia LEC-330 i SP-300i.
Swoje rozwiązania prezentowała w tym roku również firma Gandinnovations. Na stoisku towarzyszyła jej polska drukarnia wielkoformato-wa i agencja reklamowa w jednym: dot media
– pierwszy w Polsce właściciel plotera Jeti 3348 UV Jetspeed RTR, który zwiedzający mieli okazję zobaczyć z bliska. Zdaniem nabywcy jest to obecnie najszybsza maszyna UV w swojej klasie. Firma Gandinnovations wystawiła ponadto urządzenie Jeti 3324 AquaJet RTR przeznaczone do druku bezpośredniego na tkaninach.
Swoje cztery nowości zaprezentowała również firma Mutoh Europe. Zwiedzający mogli zapoznać się z funkcjonalnościami rodziny ploterów tnących Kona, systemem kalandrowania UniFixer 65 oraz maszyną Viper TX Extreme przeznaczoną do bezpośredniego druku na tekstyliach z maks. prędkością do 77 m2/h. Podczas targów firma wprowadziła na rynek także maszynę do bezpośredniego druku na miękkich, poliestrowych podłożach Viper TX Soft Sign. Dwa powyższe rozwiązania drukują za pomocą ekologicznych wodnych tuszy dyspersyjnych, które nie zawierają VOC.
Po raz pierwszy na wspólnym stoisku obecne były firmy Fujifilm i Fujifilm Sericol. Razem promowały one maszynę Acuity HD 2545 – pierwsze urządzenie rolowe do druku wielkoformatowego, umożliwiające drukowanie z dużą prędkością z roli w barwach CMYK i w bieli, maszynę solwentową Maxjet z tuszami Fujifilm, media do druku wielkoformatowego występujące pod wspólną marką Euromedia oraz usługi ukierunkowane na rozwój klientów firmy, określane mianem Print+. Jak mówiła podczas targów Melanie Thiele odpowiedzialna w Fujifilm Sericol za działania marketingowe, polityka firmy nie opiera się na jak największej sprzedaży, ale na takim stymulowaniu klientów, by – ze względu na swój rozwój – sami odczuwali potrzebę inwestowania w nowe rozwiązania.
Firma Agfa Graphics zaprezentowała dwa najnowsze modele wielkoformatowych ploterów atramentowych UV: :Anapurna M2 drukujący aplikacje indoorowe i outdoorowe zarówno na
sztywnych, jak i giętkich podłożach z prędkością do 23 m2/h oraz hybrydowy :Anapurna MW,
pozwalający na druk również bieli także niszowych produkcji, m.in. nadruków na CD/DVD, wyrobów artystycznych i umożliwiający druk soczewkowy.
Na powierzchni liczącej ponad 300 m2 firma Mimaki zaprezentowała kilka urządzeń, m.in. najnowszą zintegrowaną maszynę drukująco-tnącą CJV 30-130 (dostępną także w szerokości 160 cm). Na stoisku wystawiono też małoformatową drukarkę UV UJF-605C II przeznaczoną m.in. do krótkich serii, maszynę UV UJV-160 utwardzającą wydruki diodami LED w konfiguracji z roli na rolę, wielkoformatową stołową drukarkę UV JFX-1631 oraz urządzenie z serii DS do druku bezpośredniego na flagach i model TS5-1600AMF do druku sublimacyjnego.
W Düsseldorfie nie zabrakło też firmy Océ, która promowała m.in. najnowszy wielkoformatowy ploter Océ Arizona 350XT (pisaliśmy o nim w październikowej Poligrafice). Na stoisku firmy dostępne były także: maszyna tnąca ProCut L2500, urządzenie ColorWave 600 z technologią Océ CrystalPoint, uniwersalny ploter ekosolwentowy Océ CS9160 wykorzystywany do aplikacji wewnętrznych i zewnętrznych oraz urządzenie będące efektem współpracy z firmą Seiko – ColorPainter H-104s.
Mottem firmy Igepa Group w Düsseldorfie było hasło „Future starts here!”. Poza promocją swojej strony internetowej firma wystawiła też kilka urządzeń, m.in.: maszynę RollsRoller, dwie serie marki Roland (FP-740 i VP 540i), HP Designjet Z6100, Epson Stylus PRO GS6000 oraz własną markę urządzeń – MasterSealer Premium.
Na wspólnym stoisku pojawiły się również Esko-Graphics, EskoArtwork i Enfocus. Zwiedzający mogli przetestować m.in. ulepszone oprogramowanie Esko Visualizer do trójwymiarowej wizualizacji opakowań, gamę narzędzi PDF, rozwiązania automatyzujące, najnowsze wersje PitStop Pro 09 i PitStop 09 oraz obejrzeć stół wycinająco-bigująco-frezujący z serii Kongsberg i-XL.
Firma NEC Display Solutions zaprezentowała swoje monitory wielkoformatowe: NEC MultiSync X461UN przeznaczony do tworzenia ścian wideo oraz NEC MultiSync X461HB zaprojektowany do wykorzystania w instalacjach zewnętrznych.
Na targach obecna była również firma Zünd Systemtechnik AG, która wystawiła m.in. maszynę M-800 cv oraz ploter tnący G3 M-1600, poprzez automatyzację wszystkich funkcji wycinania i przycinania eliminujący wykrawanie ręczne.
Swoją propozycję dotyczącą produkcji plakatów zaprezentowała w Düsseldorfie także firma Canon. Na jej stoisku można było zapoznać się z dwiema maszynami wielkoformatowymi serii imagePROGRAF: ipF 655 i ipF 820.
Swoje alternatywne tusze do maszyn wielkoformatowych znanych producentów prezentowała z kolei firma Bordeaux Digital Printink. Wierzę, że targi Viscom w Düsseldorfie były dobrą
platformą do budowania świadomości marki Bordeaux. Jestem pewien, że spotkania z naszymi potencjalnymi klientami niebawem zaowocują długotrwałą współpracą – powiedział Dror Muallem, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu firmy. Dystrybutorem produktów Bordeaux Digital Printink w Polsce jest firma Signtech C.E. Sp. z o.o.
Na targach odwiedziliśmy także stoiska polskich wystawców.
Działalność firmy usługowej AGS Agnieszka Ihnatowicz trwa od 15 lat. Jesteśmy bardzo zadowoleni z targów. Nie wiem, ilu było zwiedzających, ale nas odwiedziło 500 osób. Produkujemy szyldy emaliowane, które są znane na rynku. Wszyscy je pamiętają także z własnego dzieciństwa, kiedy nikt nie śnił o nowych technologiach. Na targach byliśmy tak odmienni, że budziliśmy zainteresowanie, na jakie w ogóle nie liczyliśmy. Życzyłbym sobie, aby polskie targi było organizowane na podobnym poziomie – skomentował Marek Ihnatowicz.
Po raz pierwszy na targach Viscom jako wystawca pojawił się polski producent reklamy świetlnej – firma Emo Neon ze swoim nowym produktem: świecącymi literami do głębokości 30 mm.
Swoją ofertę pokazała także wielkoformatowa drukarnia cyfrowa Labo Print oferująca kompleksową obsługę w zakresie produkcji reklamy wielkoformatowej, opartą głównie na technologii EFI Vutek, oraz druk na podłożach nietypowych.
Po raz kolejny na targach obecna była cyfrowa drukarnia wielkoformatowa Masterprint XL ze Swarzędza. Mimo iż nadal są to targi raczej lokalne, widać coraz większe zainteresowanie potencjalnych klientów oraz dostawców z innych regionów Europy – zaznaczył Maciej Błażejczyk, key account manager w drukarni. – Reasumując, zarówno organizacja targów, jak i zainteresowanie naszym stoiskiem spełniły nasze oczekiwania i na pewno pojawimy się na targach Viscom 2010. W tym roku firma promowała m.in. druk ekologiczny wykonywany na maszynie lateksowej (HP Designjet L65500) oraz przeznaczony do niej materiał ekologiczny Biotec.
Kolejnym polskim wystawcą była firma Oxygen Media, zajmująca się produkcją tzw. reklamy pneumatycznej, niestandardowych nośników reklamy, niekonwencjonalnych form przestrzennych oraz produktów o nietypowych kształtach. Uwagę zwiedzających przyciągało jej stoisko z zainstalowanym pneumatycznym pucharem.
Po raz trzeci na targach Viscom ofertę wydruków wielkoformatowych promowała również drukarnia Planet Graf. Mamy cichą nadzieję, że wyprawa do naszych zachodnich sąsiadów umożliwi dalszy rozwój firmy i ekspansję na kolejne rynki – powiedziała Beata Perydzyńska, specjalista ds. klientów zagranicznych drukarni.
Fachowość klientów oraz ich precyzyjna wiedza o tym, czego szukają na targach zaskoczyła Piotra Walczaka z firmy Pro Aluminium System. Na jej stoisku największe zaciekawienie budził system napinający ProLite do reklam wielkoformatowych.
Zainteresowanie innowacyjnymi technologiami zauważyli również przedstawiciele firmy RGB Technology produkującej wyświetlacze diodowe monochromatyczne i full color. Promowała ona wyświetlacze tekstowe, graficzno-tekstowe oraz kolorowe telebimy wykorzystujące technologię diod LED.
Z produktami opartymi na technologii LED wystąpiła także firma Techno-Logic Sp. z o.o. Revolution-Tech. Prezentowała ona m.in. systemy do podświetlania liter przestrzennych i kasetonów, ekrany wideo LED, oprawy typu wallwasher służące do zewnętrznego podświetlania billboardów oraz technologię Neuturion-LED umożliwiającą tworzenie dynamicznej reklamy świetlnej.
Ciekawie na targach Viscom 2009 swoją obecność wyeksponowała też firma Tent Grupa, producent pneumatycznych obiektów reklamowych o różnych kształtach. Charakter działalności firmy wyraźnie podkreśliło jej stoisko, które przybrało formę pneumatycznego zamku.
Program tegorocznych targów bogaty był również w imprezy dodatkowe: konferencje, seminaria, pokazy i prezentacje. Swój talent w zakresie oklejania samochodów miały też możliwość zaprezentować 64 osoby z całej Europy, które zdobiąc auta marki hummer walczyły o tytuł „European Wrap Star”. Po raz kolejny przyznano też nagrody Innovation Award (w kategorii druk cyfrowy/wielkoformatowy zwyciężyły firmy Neschen AG, Multi-Plot Europe GmbH oraz Caldera Graphics) i Digital Signage Best Practice Award, a po raz pierwszy – nagrodę Light Advertising Best Practice Award. DA