Cyfrze kryzys niestraszny
6 gru 2016 14:56

W maju br. w szczecińskiej drukarni Booksfactory.pl została zainstalowana pierwsza w Polsce zwojowa inkjetowa maszyna TruePress Jet 520EX firmy Screen. Już po dwóch miesiącach rozpoczęła produkcję w pełnym wymiarze czasowym. Booksfactory.pl to nowoczesna drukarnia cyfrowa, w której na powierzchni 1000 m2 jest produkowanych dziennie kilkadziesiąt tytułów książek w oprawie miękkiej (50 proc. ogółu produkcji), twardej (40 proc.) i zeszytowej (10 proc.). Jako jedna z niewielu drukarń cyfrowych wykonuje też oprawę złożoną. Drukuje książki w nakładach już od kilku egzemplarzy; minimalna wartość zamówienia wynosi 150 zł, także dla książek w oprawie złożonej. Drukarnia ma już około 600 klientów w całej Europie, udział eksportu w jej produkcji to blisko 60 proc. Odczuwalne w ostatnich latach spowolnienie gospodarcze nie miało wpływu na rozwój drukarni. Paradoksalnie im gorzej na rynku, tym lepiej wygląda sprzedaż w naszym segmencie. Chodzi tu oczywiście o produkcję książek na żądanie w technologii cyfrowej – mówi Daniel Krzanowski, prezes Booksfactory.pl. – Im większa konkurencja i mniej pieniędzy na rynku, tym bardziej struktura nakładów wydawanych książek przesuwa się w kierunku nakładów niskich, co oznacza wzrost zamówień dla takich producentów jak my. Nawet wprowadzenie VAT-u na książki wzmocniło pozycję drukarń cyfrowych. Z punktu widzenia wydawcy więcej kosztowało utrzymanie magazynu, dlatego bardziej opłaca się drukować na żądanie. Drukarnia posiada system sprzedaży web-to-print, przystosowany do łatwej obsługi przez wydawców. Przyszłość poligrafii to druk cyfrowy –uważa Daniel Krzanowski – dlatego w ciągu ostatnich kilku miesięcy zdecydowałem się zainwestować w nowoczesny sprzęt blisko 2 mln euro. Maszyna TruePress Jet 520EX jest przeznaczona do druku czarno-białego, drukuje z prędkością 128 m/min oraz z maks. rozdzielczością 720x360 dpi, zapewniającą wysokiej jakości obrazy i ostro zarysowany tekst; szerokość druku wynosi 520 mm. Właściwości maszyny sprawiają, że jest ona idealnym rozwiązaniem dla krótkich nakładów – mówi Paweł Szpil, product manager z firmy Reprograf, która dostarczyła urządzenie. W Booksfactory.pl maszyna pracuje w konfiguracji z finishingiem firmy Hunkeler oraz linią do oprawy twardej Diamant firmy Müller Martini. Daniel Krzanowski nie kryje zadowolenia z nowej inwestycji: W 3 miesiące po instalacji już stabilnie produkujemy przez 5 dni w tygodniu na pełną zmianę na tym systemie. Nasze badania zarówno jeżeli chodzi o koszty produkcji, jak i wydajność są zadowalające. Sprawdziło się to, co obiecywali dostawcy i jestem tym mile zaskoczony. Szef produkcji Booksfactory.pl Przemysław Lichoń dodaje: Największym plusem tej maszyny i dużym ułatwieniem dla nas jest to, że wydrukowane bloki książek od razu nadają się do dalszej produkcji. Bloki są docięte do formatu, co stanowi dużą oszczędność czasu. Dodatkowo zmiana papieru odbywa się płynnie, druk jest szybki, a papier nie faluje, jak to bywa przy tradycyjnym druku tonerowym. Warto też wspomnieć o nowej inicjatywie Daniela Krzanowskiego – firmie Volumina.pl, zajmującej się produkcją i sprzedażą reprintów książek z XVIII, XIX i początku XX wieku, która rozpoczęła działalność niespełna dwa lata temu i obecnie ma w ofercie kilkadziesiąt tytułów. Jednakże – jak przyznaje właściciel firmy – dochody z tej działalności są na razie niewielkie w stosunku do tych z drukarni cyfrowej. Zainteresowania Daniela Krzanowskiego są jeszcze szersze: choć postawił na druk cyfrowy, pasjonuje się starymi technikami drukowania, zgromadził sporą kolekcję zabytkowych maszyn i urządzeń oraz literatury. Interesuje się też rynkiem książki. Pytany o plany na przyszłość wyjawia, że chciałby, aby Booksfactory stała się czołową cyfrową drukarnią dziełową w Europie: Może się to okazać nierealne, ale bardzo wysoka dynamika wzrostu pozwala oczekiwać, że staniemy się poważnym graczem na rynku. TruePress Jet 520EX z pewnością zwiększa szanse realizacji tych planów. Oprac. IZ