Strategiczne zmiany w firmie Kodak Polska
23 paź 2007 13:01

W pierwszej połowie października Kodak ogłosił nazwiska osób, które objęły funkcję nowych Managing Directorów w poszczególnych krajach. W Polsce sprawuje ją Swapan Chaudhuri - dotychczasowy (i nadal, oprócz nowego stanowiska, pełniący tę funkcję) Country Manager działu Graphic Communications Group Kodak Polska. To jedna z kilku zmian, jakie w ostatnim czasie miały miejsce w tej firmie. Niewątpliwie do najważniejszych należy również przejęcie realizacji zamówień na materiały eksploatacyjne oraz ich dystrybucji przez dział obsługi klienta Kodak Polska. "Tradycyjnie większość osób kojarzy Kodak z fotografią i filmem" - mówi Swapan Chaudhuri. - "Jednak już od kilku lat firma ta współuczestniczy w wielu przedsięwzięciach związanych z poligrafią i ma już na tym rynku ugruntowaną pozycję. Kodak to organizacja generująca obecnie przychody rzędu 10 mld dolarów. Wzrost jej przychodów ze sprzedaży urządzeń cyfrowych w ciągu ostatniego roku wyniósł 6-9%. " Dział Graphic Communications Group to część korporacji, która w ostatnim czasie rozwija się najdynamiczniej; właśnie ona generuje obecnie w Kodaku największe wzrosty i zyski. Nowa organizacja Kodak w Polsce zakłada, by firma ta nie tylko oferowała własne produkty, ale przede wszystkim doradzała i była postrzegana jako rzetelny partner każdej inwestycji. Stąd m.in. pomysł przejęcia realizacji zamówień na materiały eksploatacyjne oraz ich dystrybucji przez dział obsługi klienta w Kodak Polska. "Restrukturyzacja Kodaka w skali globalnej wkroczyła już w ostatnią fazę - mówi Swapan Chaudhuri - i wszystkie kraje, w których firma jest bezpośrednio obecna, mogą już dziś obserwować jej pozytywne skutki. Podobnie jest w Polsce. Kodak Polska to spółka o kapitale lokalnym 24,5 mln złotych opierająca się, podobnie jak w innych krajach, na trzech głównych działach: fotograficznym, filmowym i poligraficznym. " Ten ostatni w Polsce generuje około 50% przychodów spółki, z czego główną pozycję stanowią materiały eksploatacyjne. Decyzja dotycząca przejęcia realizacji zamówień oraz ich dystrybucji przez Kodak Polska jest, jak twierdzi Swapan Chaudhuri, implementacją sprawdzonego w innych krajach modelu biznesowego firmy. "Jednak - mówi - świadomi jesteśmy, że może ona budzić pewne kontrowersje. Do tej pory nasze materiały eksploatacyjne sprzedawane były przez dealerów, a sprzęt przez firmę Creo Polska. Teraz w naturalny sposób jesteśmy przez niektórych z nich postrzegani jako potencjalny konkurent. Jednak od początku naszych działań w Polsce przyjęliśmy zasadę koncentrowania się przede wszystkim na sprzedaży sprzętu. Sprzedaż rozwiązań była w poprzednich latach niezadowalająca, więc postawiliśmy na bezpośrednią obecność na rynku. Klient jednak oczekuje, aby obsługiwać go kompleksowo; my tę potrzebę rozumiemy i chcemy jej sprostać, m.in. poprzez wprowadzone zmiany, które już dziś przynoszą pozytywne efekty. W tym roku sprzedaliśmy niemal 2,5 raza więcej urządzeń niż w ubiegłym. " Od 1 października wszyscy partnerzy Kodak Polska obsługiwani są przez lokalną spółkę, a nie - jak dotychczas - bezpośrednio przez jeden z zakładów produkcyjnych Kodaka poza granicami naszego kraju. "Wprowadziliśmy tę zmianę - mówi Swapan Chaudhuri - ze względu na potrzebę monitorowania rynku i możliwości szybszego reagowania na to, co się na nim dzieje. Kolejnym powodem jest fakt, że zdecydowaliśmy się na budowę magazynu w Polsce; stamtąd będziemy bezpośrednio zaopatrywać naszych klientów i realizować część dostaw do naszych dealerów." Opracowano na podstawie informacji firmy Kodak Polska