iPad po polsku
8 kwi 2010 10:42

Amerykański debiut tabletu iPad firmy Apple miał miejsce 3 kwietnia br. i tego samego dnia sprzedano ok. 300 tys. egzemplarzy tego urządzenia, a nabywcy stali w długich kolejkach. W Polsce iPad, który pozwala na granie, buszowanie po Internecie, słuchanie muzyki, oglądanie filmów, a także czytanie elektronicznych gazet i książek, ma się pojawić jesienią, a może nawet latem. Cena najtańszej wersji jest szacowana na ok. 2 tys. zł. Jednak już pojawiły się pierwsze polskie programy na iPada. 1 kwietnia do sklepu Apple,a z aplikacjami – AppStore – własny czytnik e-prasy wprowadziła spółka eGazety należąca do Presspubliki, wydawcy „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”. Umożliwia on czytanie na iPadzie ponad 300 tytułów prasowych dostępnych na eGazety.pl. Czytnik stanowi zmodyfikowaną wersję programu eGazety Reader do czytania prasy w wersji elektronicznej na iPhonie, który pobrało dotychczas ponad 9 tys. osób. Wrocławska firma e-Kiosk oferująca ponad 170 tytułów e-prasy pracuje z kolei nad oprogramowaniem funkcjonującym m.in. na iPadzie. Podobnie firma NetPress Digital prowadząca internetową księgarnię Nexto.pl - aplikacja umożliwiająca jej klientom czytanie e-książek i odsłuchiwanie audiobooków na smartfonach będzie dostępna w maju, a wersja na iPada jesienią. Jak mówi Bartłomiej Roszkowski, prezes firmy, w sprawie e-gazet jeszcze nie podjęto decyzji. Fachowcy uważają, że iPad może oznaczać istotny skok jakościowy na rynku elektronicznych wydań zwiększając zainteresowanie cyfrową dystrybucją prasy i książek. Jeśli chodzi o tytuły prasowe, to zdaniem specjalistów nie wystarczy jednak oferowanie wyłącznie wiernej kopii wydania drukowanego; wydawcy powinni stworzyć nowy format, z nową nawigacją i większą ilością grafiki oraz wideo. Spowoduje to zmiany w pracy i składzie redakcji, ponieważ wymagany będzie udział programistów. Opracowano na podstawie „GW” z 6.04.2010