Jakim mediom ufają konsumenci?
14 mar 2013 12:12

Na zlecenie poligraficznej organizacji Print Power, działającej na rzecz rozwoju mediów drukowanych w 13 krajach europejskich, fiński instytut badawczy VTT przeprowadził ankietę konsumencką, której głównym celem było uzyskanie informacji o roli mediów drukowanych w codziennym życiu konsumentów oraz zbadanie postaw konsumenckich wobec reklamy w różnych nośnikach informacji. Okazało się, że pomimo istotnych zmian na medialnym rynku konsumpcyjnym w ostatnich latach, konsumenci mają nadal największe zaufanie do reklamy drukowanej. Na pytanie o zaufanie do różnych form reklamy 63 proc. respondentów oddało głos na reklamę w czasopismach i gazetach, 41 proc. na reklamę telewizyjną, zaś 25 proc. na reklamę w Internecie. Konsumenci byli także pytani o rolę reklamy przy podejmowaniu decyzji o zakupie danego towaru. Okazało się, że niemal 7 na 10 ankietowanych odpowiedziało, iż reklama w magazynach i gazetach miała największy wpływ na ich decyzję zakupową. Zapytani o porównanie reklamy bezpośredniej (direct mail) z mediami społecznościowymi, niemal wszyscy respondenci (ok. 90 proc.) ocenili wysyłkę adresowaną i nieadresowaną lepiej niż media społecznościowe. Badanie zostało przeprowadzone w okresie od kwietnia do sierpnia 2012 r. w 13 krajach europejskich. Wzięło w nim udział ponad 700 respondentów, wśród których wysoki był odsetek osób dobrze wykształconych. Są to bowiem osoby mające możliwości korzystania z szerokiej gamy mediów. Badania zlecone przez organizację Print Power Europe obejmowały 9 typów mediów: magazyny, gazety, telewizję, radio, Internet, adresowaną reklamę bezpośrednią, nieadresowaną reklamę bezpośrednią, katalogi i media społecznościowe. Ponadto ostatnie badania przeprowadzone na podstawie stosowania rozszerzenia Adblock Plus (dodatek do przeglądarek internetowych instalowany w celu blokowania treści reklamowych rozpowszechnianych za pomocą Internetu) pokazują, że 95 proc. konsumentów nie ufa reklamom internetowym oraz że 33 proc. konsumentów ufa reklamom telewizyjnym. Niewątpliwie jest to potwierdzenie siły mediów drukowanych oraz wyników badań przeprowadzonych przez VTT. Widać więc, że choć reklamodawcy coraz częściej przenoszą swoje budżety do kanałów cyfrowych, to konsumenci nadal mają największe zaufanie do reklam zamieszczanych w formie drukowanej w czasopismach i gazetach, jako ważnego źródła informacji wspierającego ich decyzje zakupowe. Na podstawie informacji Print Power i portalu graphicrepro.net opracował KS