Chrońmy przed słońcem siebie i żywność
30 lip 2014 13:09

Dla wielu osób nie do pomyślenia jest wyjście na plażę czy wylegiwanie się na leżaku przy basenie bez kremu z filtrem, okularów przeciwsłonecznych czy kapelusza. Jednak, jak wynika z badań zleconych tego lata przez Tetra Pak, aż 46 proc. Polaków nie chroni skóry przed słońcem. Więcej, bo aż 70 proc., nie zastanawia się też, jak słońce i światło wpływają na produkty spożywcze (badanie przeprowadzone na grupie 800 osób w wieku 15-50 przez Internetowy Instytut Badań Rynkowych). Tego lata zadbaj o siebie i o to, co jesz! Używaj kremów z odpowiednim filtrem i wybieraj soki i produkty mleczne w opakowaniach kartonowych, które najlepiej chronią żywność przed światłem. „Opakowania wielowarstwowe do żywności, zwane popularnie kartonami, stanowią doskonałą barierę dla światła i innych czynników zewnętrznych, dzięki czemu produkty w nie zapakowane, takie jak soki, napoje i produkty mleczne, są skutecznie chronione przed utratą cennych wartości odżywczych” – powiedział Radosław Rozmierski, menedżer ds. zapewnienia jakości na Europę Centralną i Północną, Tetra Pak. Co zaskakujące, według badań Polacy mają wysoką świadomość tego, jak światło słoneczne wpływa na produkty spożywcze. 54 proc. respondentów wiedziało, że pod wpływem światła żywność zmienia kolor, 44 proc., że zmienia smak, a 37 proc. było świadomych, że światło niszczy cenne składniki odżywcze i zmienia zapach produktów spożywczych. Mimo tej wiedzy mniej niż jedna na trzy badane osoby (zaledwie 30 proc.) bierze to pod uwagę przy zakupie żywności. Wyniki dotyczące stosowania filtrów słonecznych – używa ich tylko nieco ponad połowa Polaków – także pokazują, że konsumenci, którzy wiedzą, jak niebezpieczne mogą być promienie słońca, nie próbują się przed nimi chronić. „Latem jedzenie i napoje, tak samo jak ludzie, narażone są na długotrwałe działanie promieni słonecznych. Tlen i światło zmieniają smak i wartość odżywczą takich produktów jak mleko, soki czy napoje owocowe. W przypadku mleka i produktów na jego bazie światło powoduje rozpad witamin i przyspiesza rozkład tłuszczu, co objawia się zmienionym smakiem. Soki i napoje owocowe pod wpływem światła zmieniają kolor i tracą cenne składniki takie jak witamina C czy beta karoten” – wyjaśnia Radosław Rozmierski. Najważniejszą funkcją opakowania żywności jest ochrona zawartego w nim produktu przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych. Kartony do żywności stanowią barierę nie tylko dla powietrza, zanieczyszczeń i bakterii, lecz także dla światła. Zapakowana w nie żywność zachowuje więc wszystkie wartości, w tym cenne witaminy, a także naturalny smak, aromat i kolor. Dzięki aseptycznej technologii przetwarzania i pakowania firmy Tetra Pak soki i produkty mleczne w opakowaniach kartonowych nie wymagają chłodzenia ani stosowania konserwantów. Opracowano na podstawie informacji firmy Tetra Pak

cript>