Czytelnicy Kindle zapamiętują mniej niż czytając tekst drukowany
20 paź 2014 15:23

Nowe badania wykazują, że czytając za pomocą Kindle dużo trudniej jest przypomnieć sobie chronologię faktów w opowiadaniu niż czytając książkę drukowaną. Badania te są częścią dużego nowego ogólnoeuropejskiego projektu oceniającego wpływ cyfryzacji na efektywność czytania i zapamiętywania. Artykuł w biuletynie „Two Sides North America” (na podstawie artykułu Allison Ford, który pierwotnie ukazał się na stronie internetowej brytyjskiej gazety „Guardian” 19 sierpnia br.), opisuje badania zaprezentowane we Włoszech na konferencji we wrześniu, w ramach których 50 czytelnikom dano do przeczytania to samo opowiadanie Elizabeth George. Połowa miała przeczytać 28-stronicową nowelę na Kindle, a połowa z książki drukowanej, po czym sprawdzano stopień zapamiętania noweli przez czytelników, w tym głównych postaci i scenerii. Anne Mangen z Uniwersytetu w Stavanger w Norwegii, główna autorka badań uważa, że „dotykowe sprzężenie zwrotne z Kindle nie daje takiej symulacji do rekonstrukcji fabuły tekstu z pamięci, jak robi to książka”. „Gdy czytamy książkę drukowaną na papierze, można wyczuć palcami, jak rośnie stos stron po lewej stronie, a kurczy się ten po prawej - powiedziała Mangen. - Mamy dotykowe poczucie postępu czytania niezależnie od wizualnego. Różnica w porównaniu z czytnikiem Kindle może mieć coś wspólnego z faktem stałości tekstu na papierze i stopniowym przerzucaniem kartek papieru w miarę rozwijania tematu, jest jakiś rodzajem zmysłowego odciążenia, wspierającym wizualne poczucie postępu podczas czytania. Być może to w jakiś sposób pomaga czytelnikowi lepiej zapamiętać kolejność faktów, a tym samym chronologii opowiadanej historii.” Mangen wskazała również na swój artykuł opublikowany w ub.r. na temat testu, w którym 72 norweskim uczniom z klasy 10. dano do przeczytania tekst w postaci druku lub w formacie PDF na ekranie komputera, a następnie oceniano stopień jego zrozumienia. Stwierdziła ona, że uczniowie, którzy czytali tekst drukowany, znacznie lepiej wypadli w teście czytania ze zrozumieniem niż studenci czytający tekst cyfrowy. Obecnie przewodniczy ona nowemu europejskiemu projektowi badawczemu na temat skutków digitalizacji dla czytania tekstu. Wstępne badania pokazują, że ilość czasu spędzonego na czytaniu długich tekstów zmniejsza się, a dzięki cyfryzacji czytanie staje się coraz bardziej sporadyczne i fragmentaryczne. Coraz tańsze elektroniczne czytniki i tablety mogą też negatywnie wpłynąć na poznawcze i emocjonalne aspekty czytania.” Autorzy projektu mają nadzieję, że przyczyni się on do poprawy wiedzy na temat skutków digitalizacji, pomagając w ten sposób poradzić sobie z jej wpływem. „Musimy zapewnić wydawcom odpowiednią empiryczną wiedzę na temat tego, jakiego typu urządzenia (iPad, Kindle, druk) powinny być stosowane w zależności od rodzaju treści i jaki tekst jest prawdopodobnie łatwiej przeczytać cyfrowo, a jaki wymaga druku na papierze” - stwierdziła Mangen. Na podstawie serwisu Tappi opracował TG