Wyniki Agfa-Gevaert za 3. kwartał 2014
18 gru 2014 10:33

Koncern Agfa-Gevaert poinformował o wynikach finansowych za 3. kwartał br. Był to już 4. kwartał z rzędu, w którym belgijska firma odnotowała zysk netto. Do poziomu niemal 31 proc. wzrosła w nim marża zysku brutto. Satysfakcjonujący poziom przepływów gotówkowych przełożył się z kolei na dalszą redukcję długu finansowego netto. Kierownictwo koncernu zakłada, że planowana optymalizacja portfolio powinna ograniczyć ewentualny spadek przychodów w nadchodzących kwartałach. Przychody ze sprzedaży Agfa-Gevaert spadły w 3. kwartale o 7,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Podobnie jak wcześniej, zdecydowały o tym przede wszystkim słaba koniunktura gospodarcza w skali globalnej oraz niestabilna sytuacja polityczna w niektórych regionach świata. Wdrażane z sukcesem programy oszczędnościowe i poprawa sytuacji na rynkach surowcowych pozwoliły grupie osiągnąć wzrost marży zysku brutto o niemal 3 pkty procentowe – do 30,8 proc. wartości przychodów ze sprzedaży. Zysk operacyjny z działalności podstawowej całej grupy Agfa-Gevaert za 3. kwartał 2014, nieuwzględniający kosztów restrukturyzacji i jednorazowych wydatków (EBITDA) oraz zysk operacyjny (EBIT) wzrosły w porównaniu z okresem ub.r. i wyniosły – odpowiednio – 8 proc. i 5,3 proc. wartości przychodów ze sprzedaży. Przychody ze sprzedaży Agfa Graphics wyniosły w 3. kwartale br. 328 mln euro, co oznacza spadek o 10,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2013 r. Wpływ na to miała przede wszystkim słaba koniunktura w skali globalnej. Znaczący spadek przychodów odnotowano zwłaszcza w tradycyjnej części biznesu Agfa Graphics. Z kolei dział CtP musiał po raz kolejny zmierzyć się z presją cenową. W mniejszym stopniu niż w przypadku cyfrowego prepressu skutki niesprzyjającej sytuacji na rynkach światowych odczuł dział inkjetowy. Dzięki wdrażanym programom oszczędnościowym oraz pozytywnej sytuacji na rynkach surowcowych marża zysku brutto Agfa Graphics w 3. kwartale 2014 osiągnęła poziom 28,4 proc. (przy 25,8 proc. przed rokiem). Zysk operacyjny z działalności podstawowej, nieuwzględniający kosztów restrukturyzacji i jednorazowych wydatków (EBITDA), wyniósł 22,1 mln euro (6,7 proc. sprzedaży), zaś zysk operacyjny z działalności podstawowej (EBIT) zamknął się kwotą 14,7 mln euro (4,5 proc. sprzedaży). W 3. kwartale br. Agfa Graphics wprowadziła do oferty innowacyjne rozwiązania w obszarze cyfrowego prepressu dla branży gazetowej. Jednym z nich jest naświetlarka CtP Advantage N-TR HS, oferująca prędkość do 350 płyt/h. Nowe urządzenie czyszcząco-gumujące Attiro, skierowane do użytkowników bezprocesowych płyt fotopolimerowych N94-VCF, pozwala na uzyskanie dodatkowych oszczędności związanych z rzadszą konserwacją urządzeń i niższym zużyciem gumy. Z myślą o drukarniach akcydensowych Agfa Graphics wprowadziła na rynek Apogee 9 – najnowszą wersję bazującego na formacie PDF pakietu workflow. Z najważniejszymi funkcjami Apogee 9 polscy klienci Agfa Graphics mogli zapoznać się podczas 15. Ogólnopolskiej Konferencji Użytkowników Systemów Apogee i Asanti. Nowa naświetlarka Avalon N16-80 XT to z kolei propozycja dla wysokonakładowych drukarń akcydensowych i opakowaniowych. W ostatnim czasie Agfa Graphics zainaugurowała kampanię „10 lat płyty Azura”. Kampanię oficjalnie rozpoczęto podczas konferencji prasowej zorganizowanej wspólnie z japońską drukarnią Daicolo, największym na świecie użytkownikiem płyt Azura. Do grona użytkowników systemów CtP Agfa Graphics oraz naświetlanych w nich płyt dołączyły m.in. kolejne zakłady poligraficzne z W. Brytanii, Niemiec, Argentyny, Brazylii, Meksyku oraz Australii. W obszarze druku cyfrowego Agfa Graphics poinformowała o rozpoczęciu sprzedaży na rynku amerykańskim rozwiązań firmy MGI; jest to rozszerzenie wcześniejszej współpracy obu producentów. 3. kwartał br. przyniósł sprzedaż wysokowydajnych ploterów wielkoformatowych Jeti Titan HS do kolejnych firm z różnych części świata. W australijskiej firmie Catalyst Graphics rozpocznie wkrótce pracę pierwszy tego rodzaju ploter w regionie Oceanii. Do grona użytkowników Jeti Titan HS dołączyły także m.in. XL Media (Kongo), De Lite Engineering/Al Hubedyia (Kuwejt) i Albion Screen (Kanada). Warto dodać, że ploter ten uzyskał nagrodę dla „Produktu roku” podczas niedawnych targów SGIA Expo odbywających się w Las Vegas. 3. kwartał br. był bardzo udany także dla polskiego działu inkjetowego Agfa Graphics. Firma dokonała w nim kolejnych wdrożeń systemów z serii Anapurna i Jeti, a do grona jej rodzimych użytkowników dołączyły takie przedsiębiorstwa jak Standruk z Chojnic, Studio Reklamy Ata z Ostrowa Wielkopolskiego czy Wena z Oławy. Opracowano na podstawie informacji firmy Agfa Graphics