Spotkanie prasowe firmy Kodak w Groupe Sego
14 wrz 2015 14:19

8 września br. firma Kodak zorganizowała spotkanie prasowe poświęcone przyszłości branż gazetowej i magazynowej oraz integracji – w ramach tego samego cyklu produkcyjnego – technologii cyfrowej i konwencjonalnej. Zorganizowano je w jednej z największych francuskich drukarń – Groupe Sego, która jako pierwsza w tym kraju zdecydowała się na wdrożenie głowic drukujących Kodak Prosper S 10 w maszynie heatsetowej. Przybyłych do znajdującej się w Taverny k. Paryża siedziby Groupe Sego przedstawicieli mediów branżowych powitał Laurent Mathieu – dyrektor ds. sprzedaży w dziale Enterprise Inkjet Systems firmy Kodak, odpowiedzialny za rynki Francji, krajów Beneluksu, Polski oraz Rosji. Przedstawił on w kilku słowach gospodarza spotkania – Groupe Sego, która należy do czołówki francuskich drukarń magazynowych, zatrudnia ok. 300 pracowników, a jej park sprzętowy bazuje na 20 zwojowych maszynach offsetowych i jest ona wieloletnim klientem firmy Kodak. Jako kolejny głos zabrał Bill Schweinfurth – dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w dziale Enterprise Inkjet Systems firmy Kodak. Przedstawił on najważniejsze informacje na temat wprowadzonej na rynek w 2009 r. serii Kodak Prosper S, obejmującej obecnie cztery modele (S5, S10, S20 i S30). Podkreślał ich najważniejsze zalety: możliwość wykorzystania potencjału technologii cyfrowej bez wymiany parku maszynowego – poprzez jego rozbudowę (głowice Prosper S są instalowane bezpośrednio w maszynie drukującej bądź introligatorskiej), jakość porównywalną z offsetem oraz wydajność, która umożliwia wdrukowywanie personalizowanych danych z prędkością dostosowaną do parametrów wysokowydajnych linii produkcyjnych. Wspomniał również o technologii Kodak Stream Inkjet, na której bazują wszystkie rozwiązania z serii Prosper S: „Mówimy o technologii drukowania, która jest 10 razy szybsza niż w przypadku rozwiązań konkurencyjnych – maszyny ją wykorzystujące pracują z prędkością do 900 m/min. Zastosowanie pigmentowych nanoatramentów pozwala na zadrukowywanie bogatego portfolio podłoży, także błyszczących, oraz uzyskanie o 30 proc. szerszego gamutu kolorystycznego niż w offsecie. Maszyny bazujące na technologii Stream Inkjet cechuje najniższy koszt operacyjny, zaś budowa zastosowanych tu głowic zapewnia dokładne nanoszenie kropli atramentu, a co za tym idzie – wyższą jakość reprodukcji i lepsze pasowanie. (...)”. Bill Schweinfurth poinformował, że obecnie na świecie pracuje ponad 1300 głowic drukujących z rodziny Prosper S. Wskazał również trzy kluczowe rynki, na których koncentruje się firma Kodak w kontekście promowania i dalszego wdrażania systemów Prosper S. Pierwszy to materiały typu direct mail/direct marketing - 70 proc. wszystkich wdrożonych w skali świata głowic Prosper S. Kolejny to produkcja prasowa i obejmuje 30 proc. systemów Prosper S. Trzecim, zupełnie nowym obszarem zastosowania głowic Prosper S są opakowania i etykiety. Podczas zbliżających się targów Labelexpo Europe w Brukseli firma Kodak zaprezentuje różne aplikacje, jakie mogą być wykonywane z wykorzystaniem jej systemów. Proekologiczność atramentów firmy Kodak powoduje, że mogą one być stosowane także do opakowań na żywność. Kolejne wystąpienie Manfreda Werfela – wiceprezesa organizacji WAN-IFRA poświęcone było przyszłości druku gazetowego. Podkreślił on stabilną sytuację w zakresie przychodów realizowanych ze sprzedaży gazet drukowanych, wskazując jednocześnie na spadek przychodów z reklam drukowanych. „Rok 2014 był pierwszym w historii, gdy przychody ze sprzedaży gazet w wersji drukowanej i elektronicznej przekroczyły przychody z publikowanych w nich reklam” – podkreślał prelegent. Następnie przedstawił trendy obserwowane na rynku gazetowym: „Dzięki systemom takim jak bazujące na technologii Stream Inkjet rozwiązania możliwa stała się personalizacja treści redakcyjnej i reklamowej, zyskowne realizowanie niskich nakładów, zdalne drukowanie czy regionalizacja. (…)” Próbując odpowiedzieć na pytanie „Czy inkjet zastąpi coldset?” Manfred Werfel wskazał, że obecnie obie technologie są w stosunku do siebie komplementarne, zaś inkjet sprawdza się przede wszystkim w aplikacjach niszowych. Jednak jego znaczenie będzie rosło wraz ze zmianami zachodzącymi w całej branży gazetowej. Kolejnym punktem spotkania był panel dyskusyjny moderowany przez Karla Malika – konsultanta branżowego i wydawcę magazynu „Premedia Newsletter”, przebiegający pod hasłem „Rozwój stymulowany przez technologie druku cyfrowego: czy rozwiązania hybrydowe to przyszłość branży gazetowej i magazynowej?”. Wzięli w nim udział przedstawiciele trzech europejskich firm, które zdecydowały się na wdrożenie głowic Kodak Prosper S w zwojowych maszynach offsetowych: Frédéric Jahn (Groupe Sego), Tobias Kuhn (Axel Springer) i Guy Forrester (D.C. Thomson), a także Sylvaine Cortada (Groupe Prisma Media) oraz Bill Schweinfurth (Kodak). Na wstępie Frédéric Jahn przedstawił nieco informacji związanych z wdrożeniem dwóch głowic Kodak Prosper S 10, zainstalowanych – co podkreślił – po raz pierwszy we Francji w maszynie heatsetowej: „Wyzwaniem samym w sobie było umiejscowienie ich w samej maszynie. Po wielu konsultacjach z producentem zdecydowaliśmy, że zostaną one zainstalowane za odwijakiem, przed pierwszym zespołem drukującym. Mamy tu zatem do czynienia z sytuacją, gdy wstępnie zadrukowana w technologii cyfrowej wstęga papieru jest przekazywana do dalszej, konwencjonalnej obróbki. Innym ważnym aspektem była chęć wykorzystywania przez nas różnych podłoży, m.in. papierów LWC. Udało się i dziś jesteśmy przygotowani do realizacji najróżniejszych produktów poligraficznych z zastosowaniem inkjetu”. Guy Forrester wskazywał na konieczność edukowania rynku i stymulowania klientów w kierunku tworzenia nowych rozwiązań (także software’owych), pozwalających na właściwe i wydajne wykorzystanie potencjału tkwiącego w technologii cyfrowej. W przypadku firmy Axel Springer odzew po wdrożeniu przed 3 laty pierwszych głowic Prosper S 30 był na tyle duży, że jakiś czas potem wydawnictwo zdecydowało się na ich wdrożenie we wszystkich należących do niego drukarniach zlokalizowanych w Niemczech. Tobias Kuhn zaprezentował przykłady aplikacji, do których wykorzystywano rozwiązanie firmy Kodak, m.in. personalizowaną grę bingo czy indywidualizację kuponów loteryjnych, jak również przeprowadzaną w ostatniej chwili aktualizację treści gazet. Na zakończenie spotkania przedstawiciele mediów zwiedzili zakłady produkcyjne Groupe Sego. Opracowano na podstawie informacji firmy Kodak