Sprzedaż książek w USA wzrosła ponownie w 2016 roku
2 lut 2017 10:26

W najnowszym wydaniu amerykańskiego czasopisma „Publishers Weekly” podano, że pomimo nie najlepszych warunków - brak bestsellerowych powieści dla dorosłych i długiej, brutalnej kampanii wyborczej, która wyssała prawie całe powietrze z kulturalnej konwersacji - sprzedaż książek drukowanych wzrosła w 2016 roku o 3,3 proc. w stosunku do 2015. Łączna sprzedaż egzemplarzy książek drukowanych osiągnęła rekordową wartość 674 mln USD, co jest trzecim z rzędu rokiem wzrostu według firmy marketingowej Nielsen BookScan, która śledzi około 80 proc. sprzedaży książek w Stanach Zjednoczonych

W przypadku książek w twardej oprawie odnotowano wzrost o 5,4 proc., w oprawie miękkiej o 4 proc., a książek planszowych o 7,4 proc.

Rynek masowy był wyjątkiem – od czasu wprowadzenia e-książek następuje stały spadek ilości kupowanych książek i trend ten był kontynuowany w 2016 roku ze spadkiem o 7,7 proc. Sprzedaż książek audio zmalała o 13,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego i była najbardziej dotknięta przez nowe cyfrowe media.

Największy wzrost nastąpił w kategorii literatury faktu dla dorosłych, gdzie sprzedaż zwiększyła się o 6,9 proc. w porównaniu z rokiem 2015.

Sprzedaż kilku podkategorii książek znacznie wzrosła, a wśród nich z dziedzin rzemiosła i rekreacji, gdzie boom na kolorowanki dla dorosłych - choć trochę spowolnił w stosunku do 2015 - to nadal ma duży wpływ na wielkość zakupów. Książki z dziedziny religii i poradniki odnotowały wzrost sprzedaży, choć z różnych powodów.

Sprzedaż beletrystyki spadła o 1 proc. Prawie wszystkie podkategorie tego gatunku książki miały niższą wielkość sprzedaży niż w roku 2015. Samotnym jasnym punktem były komiksy i powieści graficzne, które osiągnęły 12-procentowy wzrost w ciągu roku.

Sprzedaż powieści dla młodzieży pozostała prawie na tym samym poziomie, bo była tylko o 0,1 proc. wyższa niż w 2015. Najbardziej poczytne były znane bestsellerowe tytuły J.K. Rowling „Harry Potter i przeklęte dziecko” części 1. i 2., których sprzedano 4,5 mln egzemplarzy.

Kanały sprzedaży masowej, obejmujące duże sieci supermarketów takie jak Walmart i Costco, zanotowały spadek sprzedaży trzeci rok z rzędu, w wysokości 5,3 proc. Ich straty były wyższe niż wzrost sprzedaży w księgarniach i klubach książek, gdzie sprzedaż wzrosła o 5 proc. Ten kanał obejmuje niezależne księgarnie i sieci dużych księgarń, a także Amazon.

Na podstawie serwisu Tappi opracował TG