Mark Andy dla studentów
31 maj 2017 09:54

Po sukcesie Dni Otwartych dla klientów z całego świata, które miały miejsce na początku kwietnia br. (patrz „Poligrafika” nr 4/2017), firma Mark Andy Europe zaprosiła 26 maja br. do swojej warszawskiej siedziby studentów Zakładu Technologii Poligraficznych Instytutu Mechaniki i Poligrafii PW. Jego kluczowym elementem były pokazy czterech maszyn z bogatego portfolio tego amerykańskiego producenta maszyn wąskowstęgowych. Partnerami wydarzenia były firmy Flint Group, DuPont oraz przygotowalnia fleksograficzna Flexmar.

Studentów oraz wykładowców przywitał Łukasz Chruśliński, sales manager w firmie Mark Andy i wyjaśnił działanie Europejskiego Centrum Demo w Warszawie.

Następnie Nick Coombes, odpowiedzialny za public relations Mark Andy, przedstawił krótko historię firmy od 1946 roku. Obecnie firma zatrudnia ponad 400 osób na całym świecie i - jak zapewniał prelegent - posiada najszersze portfolio urządzeń w zakresie wąskiej wstęgi.

Studenci zaprojektowali własne wzory etykiet, które zostały wykonane na dwóch rodzajach form drukowych DuPont w rozdzielczości 175 lpi (45 DPR, 45 ESX) przez firmę Flexmar. Następnie mogli obserwować proces od projektu po efekt końcowy druku.

Jako pierwsza była prezentowana maszyna fleksograficzna drugiej generacji – Performance Series P7. Jest to – jak podkreślał Łukasz Chruśliński, prowadzący wszystkie pokazy – jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań tego producenta. Wersja, jaką mogli oglądać studenci, była wyposażona w 9 zespołów fleksograficznych z technologią ProLED, która zwiększa dodatkowo moc suszenia. Maszyna posiada także liczne opcje dekorowania, uszlachetniania i przetwarzania w trybie inline. Bezpośrednie efekty jej pracy można było obejrzeć jeszcze w trakcie spotkania – były to m.in. różnego rodzaju etykiety związane z Politechniką Warszawską.

Kolejnym z prezentowanych urządzeń była produkcyjna maszyna Digital Series, pracująca w technice inkjet UV. Linia, obsługująca wstęgę o szerokości 330 mm i pracującą z prędkością 76 m/min, została zbudowana na bazie maszyn Performance Series.

Następną propozycją był pokaz hybrydowej maszyny Digital One – stworzonej do drukowania etykiet w niskich nakładach z przetwarzaniem w trybie in-line. Skierowana jest także do producentów etykiet, którzy nie mają potrzeby inwestowania w wysokowydajne, produkcyjne maszyny cyfrowe. Obsługuje wstęgę o szerokości 330 mm i została wyposażona w moduł drukujący suchym tonerem (w trybie CMYK), zespół fleksograficzny (wykorzystywany do tłoczenia folią na zimno bądź laminowania) oraz moduł wykrawający.

Na koniec studenci mogli zapoznać się także z przewijarką Rotoflex VSI. Maszyna pracuje z prędkością 305 m/min i obsługuje wstęgę o szerokości 330 bądź 440 mm.

„Cieszy nas fakt, że prezentacje spotkały się z zainteresowaniem studentów, wśród których z pewnością znajdują się przyszłe kadry, decydujące za kilka czy kilkanaście lat o nowych inwestycjach w zakładach poligraficznych. Tego rodzaju wydarzenia, już na etapie nauki, są dla studentów spotkaniami z najnowszą technologią, której kiedyś być może poszukiwać będą dla swoich zakładów pracy. (...) Tymczasem mogliśmy podzielić się z nimi naszą wiedzą i doświadczeniem. Jesteśmy przekonani, że to nie ostatnia tego typu okazja”– mówi Lena Chmielewska, odpowiedzialna za marketing w firmie Mark Andy Poland.

Opracowano na podstawie informacji firmy Mark Andy Poland