Kongres Art of Color
17 lis 2017 11:09

„Współczesna poligrafia to technika masowego wytwarzania (…). Nic więc dziwnego, że jej zastosowania wykraczają poza media. Bez technik poligraficznych nie byłoby możliwe tworzenie inteligentnych i aktywnych opakowań, nowoczesnej elektroniki ani innowacyjnych czujników medycznych” – taki kierunek rozwoju innowacji w poligrafii wskazał dr inż. Jacek Hamerliński z Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Poligraficznego, jeden z wykładowców pierwszego w Polsce Kongresu Art of Color – NOWY WYMIAR DRUKU (8-9 listopada, Poznań).

Wydarzenie rozpoczęło się wraz z otwarciem sesji pt. „Perspektywy rozwoju branży poligraficznej” i pytaniem w temacie podjętym przez Jakuba Dyląga, prezesa Quad/Graphics Europe, członka Polskiej Izby Druku: Gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy? Autor wykładu szukał odpowiedzi, czy na rynku wydawniczym, zwłaszcza czasopism kolorowych oraz rynku handlu detalicznego firmy poligraficzne mogą i powinny zmieniać siebie same i swą ofertę oraz w jakim czasie jest to możliwe, a także jak radzić sobie z rosnącą konkurencją mediów „niedrukarskich” w przestrzeni reklamowej. Czym jest nowa generacja rozwiązań dla współczesnej drukarni 4.0 i cyfrowej produkcji w kontekście Heidelberga przedstawił Jordi Giralt z Heidelberger Druckmaschinen AG. O przyszłości opakowań mówił Dirk Winkler, director Print Technology KBA. Nowe wyzwania stojące przed branżą poligraficzną pod hasłem „ECO³ - Ekologia, Ekonomia i Ekstra wygoda” przedstawił Stefan Piotrowski z Agfa Graphics. Roman Nagler, dyrektor kredytowy ds. sektorów z Banku Zachodniego WBK, przekonywał, że „firmy poligraficzne same, bezpośrednio, bardzo energicznie zdobywają zagraniczne rynki. Dla wielu eksport staje się kluczowym kierunkiem sprzedażowym. Przemysł poligraficzny plasuje się wśród branż o najniższym natężeniu upadłości w gospodarce”.

„Trendy i technologie w poligrafii” to tytuł drugiej sesji, którą otworzył Krzysztof Januszewski, dyrektor biura Polskiej Izby Fleksografów. „Nie ma się co oszukiwać – druk cyfrowy jest już dzisiaj nieodłącznym elementem naszej poligraficznej rzeczywistości” – uzasadniał na przykładzie dwóch produktów z oferty Reprograf SA Andrzej Płatek. „W dobie niezwykle kolorowych półek sklepowych zapakowanie produktu tak, aby zainteresować klienta, to nie lada wyzwanie” – w ciekawej prezentacji Karola Główki z HP obejrzeliśmy przykłady różnego rodzaju innowacyjnych etykiet. W NOWY WYMIAR DRUKU wpisał się temat „Trendy technologiczne w poligrafii – możliwości wykorzystania druku 3D w branży poligraficzno-opakowaniowej” podjęty przez Janusza Wójcika, prezesa Stowarzyszenia Innowacyjnych Technologii SIT Polska i Adama Suchenka z ABC DATA. O farbach drukarskich jako komponentach do produkcji poligraficznej mówił Robert Kuczera, dyrektor Działu Farb Offsetowych z hubergroup Polska. Czy technologia UV zawładnie przyszłością branży? - na to pytanie odpowiadała Małgorzata Olszewska-Nowicka z Böttcher Polska.

Pierwszy dzień wykładów zamknął panel dyskusyjny rozwijający wątek NOWEGO WYMIARU DRUKU w kontekście analizy rynku krajowego i europejskiego, kadr, poziomu kształcenia oraz przyszłości branży poligraficznej.

Wieczorem, podczas uroczystej Gali Art of Color, wręczono nagrody przyznawane przez Polską Izbę Opakowań w dwóch kategoriach. Pierwsza z nich to „Liderzy innowacyjnych technologii w poligrafii opakowaniowej”, która trafiła do firmy Dekorglass z Działdowa, Studia Graficznego Can Pack oraz firmy Infosystems. Jedną z nagród w kategorii „Branżowe czasopismo poligraficzne” otrzymał magazyn „Poligrafika”. Podczas Gali ogłoszono również laureatów rankingu najbardziej dynamicznie rozwijających się firm z branży poligraficznej, który dla Międzynarodowych Targów Poznańskich przygotowali Bank Zachodni WBK oraz BISNODE. Nagrody otrzymały firmy: Blue System Drukarnia Etykiet, Printgroup oraz Universal Display Solutions w kategoriach przychodów ze sprzedaży odpowiednio: 5-15 mln, 15-40 mln oraz powyżej 40 mln PLN.

Drugiego dnia kongresu odbyły się równolegle 2 sesje i warsztaty. Te ostatnie pod tytułem „Praktyczne zajęcia z modelowania i drukowania obiektów na drukarkach 3D” pokazały zalety i wady druku 3D, wybór technologii oraz przegląd najlepszych na rynku firm, produktów, a także wskazały możliwe grupy docelowe i impulsy zakupowe potencjalnych klientów. W ramach sesji pt. „Poligrafia w branży opakowaniowej i innych gałęziach przemysłu” odbył się cykl wykładów, wśród nich „Produkcja materiałów POS a druk zapachowy – nowe rozwiązania poligraficzne w przemyśle” poprowadzony przez dr Jolantę Sienkiewicz z Drukarni Paw Druk. Kolejne wykłady potwierdziły rolę opakowań w dzisiejszej poligrafii: Dirk Winkler z KBA w kontekście druku i obróbki, Bożena Gargas, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego pod kątem nowoczesnego wzornictwa. Zbyszek Krugiełka z Heidelberg Polska omawiał trendy i rozwiązania w maszynach postpress packaging do produkcji opakowań, firma Digiprint przedstawiła rozwiązania software w służbie marki.

Kiedy załamie się rynek książki? - to temat wystąpienia Piotra Dobrołęckiego z „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”, otwierającego sesję „Poligrafia w branży wydawniczej”. Od 2010 r., kiedy to zanotowano rekordowy poziom sprzedaży książek (2.940 mln zł), notuje się stagnację i spadki. Prelegent podjął się analizy poczynając od drewna z lasu, a kończąc na samym czytelniku. Dr hab. inż. Georgij Petriaszwili z Politechniki Warszawskiej opowiedział o badaniach wytrzymałości książek oprawionych metodą klejową.

Kongres Art of Color zgromadził na mównicy 26 ekspertów z branży poligraficznej i nie tylko, partnerami zdecydowało się być 13 wiodących przedsiębiorstw, wsparcia merytorycznego i branżowego udzieliło 16 instytucji, firm i stowarzyszeń, współpracę medialną podjęło 11 liczących się na rynku tytułów i portali. Dzięki tak dużemu wsparciu na kongres zarejestrowało się blisko 400 uczestników. Oficjalne ogłoszenie połączenia terminów przyszłorocznych wydarzeń: Międzynarodowych Targów Maszyn, Materiałów i Usług Poligraficznych POLIGRAFIA oraz Międzynarodowych Targów Techniki Pakowania i Etykietowania TAROPAK, które będą miały miejsce w dniach 1-4.10.2018 w Poznaniu, nabrało nowego wymiaru. Organizatorzy obu z nich już dziś zapraszają do kontaktu. Do zobaczenia na targach!

Opracowano na podstawie informacji MTP