Branża drukarska od lat przechodzi proces zmian. Pokazują to liczby europejskiej organizacji Intergraf (European Federation for Print and Digital Communication): liczba drukarń zmniejszyła się w ciągu ostatnich 10 lat (2005-2015) o 14 proc. i wynosiła w roku 2015 trochę powyżej 110 tys. firm. W tym samym okresie liczba zatrudnionych spadła o jedną trzecią i wynosiła 622 tys. pracowników. Relatywnie stabilne pozostały natomiast obroty: od ponad 10 lat obrót na europejskim rynku drukarskim wynosi około 80 mld euro. „Jednakże branża przeżywa aktualnie wielką, niszczącą przemianę, po której nie zostanie kamień na kamieniu” - podsumowuje dr Michael Fries, prezes Onlineprinters i wyjaśnia: „Każde przedsiębiorstwo musi sprawdzić swój model biznesowy i dopasować się do nowych wymagań rynku. Takie produkty jak wizytówki czy ulotki w przyszłości będą zamawiane niemalże wyłącznie online i produkowane przez duże drukarnie internetowe. Nie oznacza to, że lokalne drukarnie nie mają przyszłości – wręcz przeciwnie”. Najnowszy trend to współdziałanie: „Specjalne wydruki, doradztwo i indywidualny serwis to mocne strony klasycznych drukarń. Wiele z nich kupuje produkty takie jak papier listowy, plakaty czy broszury w drukarniach internetowych, takich jak nasza, i pracuje jako resellerzy. Jednocześnie my także kupujemy u specjalistycznych dostawców, na przykład wizytówki Letterpress i artykuły reklamowe. Dla takich producentów Onlineprinters jest platformą dystrybucyjną. Kto zdywersyfikuje swój model biznesowy, odniesie sukces”. Dla klientów ta nowa forma konkurencji oznacza tylko korzyści: poziom usług w branży wzrasta, dla każdego projektu drukarskiego jest odpowiedni oferent.
Onlineprinters przeszedł na początku XXI wieku proces transformacji od klasycznej, rodzinnej drukarni do przedsiębiorstwa e-commerce i dzisiaj ma bardzo dobrą pozycję. Koncepcja lokalnej drukarni może w dalszym ciągu dobrze funkcjonować, ale tylko ze sprytnym marketingiem i specjalizacją ukierunkowaną na niestandardowe produkty lub specjalne usługi. Dla tego typu drukarń Onlineprinters jest niezawodnym partnerem, szczególnie gdy chodzi o najlepiej sprzedające się produkty takie jak ulotki, wizytówki czy broszury. Powodem zmiany orientacji biznesowej ówczesnej konwencjonalnej drukarni akcydensowej E. Meyer w Neustadt an der Aisch, miasta w południowych Niemczech w pobliżu Norymbergi, była bardzo duża konkurencja w branży. W 2004 r. założyciel drukarni, Walter Meyer we frankońskim Neustadt wykonał pierwszy krok w kierunku sieci: uruchomił stronę internetową diedruckerei.de i zaoferował druk online ulotek i plakatów. Pierwotnym celem było wsparcie rodzinnej drukarni; dzisiaj cała grupa przedsiębiorstw osiąga obrót w wysokości 200 mln euro rocznie. Z pioniera w branży zakład stał się jedną z największych drukarń internetowych w Europie.
Prezes Michael Fries wychodzi z założenia, że obrót drukarń internetowych w Europie Zachodniej osiągnie w najbliższych latach dwucyfrowy wzrost. „Obecnie dostarczamy produkty do miliona – w przeważającej części biznesowych – klientów z 30 krajów Europy” - mówi. Ponadto to przedsiębiorstwo od 2008 r. dokonuje ekspansji do innych krajów w Europie. Przez przejęcie brytyjskiej drukarni internetowej Solopress oraz duńskiego lidera na rynku LaserTryk powstała Grupa Onlineprinters, która należy do europejskich liderów branży i w roku obrachunkowym 2018 wyprodukowała i sprzedała ponad 3 mld drukowanych artykułów reklamowych – począwszy od wizytówek i papieru listowego, poprzez ulotki i broszury, aż do rollupów i wielkoformatowych banerów reklamowych. Przeważająca część standaryzowanych artykułów została wyprodukowana za pomocą tzw. technologii druku pakietów zbiorczych, co pozwala zagwarantować niski i transparentny poziom cen. Zamiast druku pojedynczego zlecenia przedsiębiorstwo e-commerce, stosując zaawansowane algorytmy, łączy na jednym arkuszu drukarskim do 50 zleceń, co pozwala na optymalne wykorzystanie papieru oraz oszczędność kosztów i przyczynia się do ochrony środowiska.
Wbrew ogólnemu trendowi w branży w Grupie Onlineprinters stale wzrasta liczba zatrudnionych: od 20 pracowników przed uruchomieniem działalności internetowej w roku 2004 w Neustadt an der Aisch do ponad 1400 pracowników w grupie o międzynarodowym zasięgu w roku 2018 w zakładach w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Danii i Polsce. Przedsiębiorstwo poszukuje pracowników we wszystkich lokalizacjach: obecnie oferowanych jest ponad 100 stanowisk pracy.
Film „Wgląd za kulisy produkcji Onlineprinters“:
http://bit.ly/onlineprinters-pl-video
Film „Jak instalowana jest offsetowa maszyna drukarska?“:
http://bit.ly/onlineprinters-pl-maszyna-drukarska
Opracowano na podstawie informacji Grupy Onlineprinters