W tegorocznym Seminarium Wielkoformatowym firm Atrium Centrum Ploterowe i Ikonos (24-25 października, Opole) wzięło udział ponad 100 uczestników z całego kraju. Podczas 2-dniowego spotkania zorganizowano eksperckie bloki prezentacyjne i demonstracyjne oraz… muzyczną atrakcję.
Pierwszy dzień Seminarium rozpoczął się w nowoczesnej Sali Kameralnej Narodowego Centrum Polskiej Piosenki. Kilkugodzinny blok prezentacyjny wypełniły wystąpienia prelegentów, ekspertów z takich firm jak: Mutoh, EFI, Summa, Onyx, Neolt czy Ikonos.
W pierwszej prezentacji kierunki rozwoju japońskiej marki drukarek wielkoformatowych omówili przedstawiciele fabryki Mutoh: Kenji Yasuhara, Mitsuo Takatsu i Volker Lienig.
W ostatnich miesiącach zadano użytkownikom tych drukarek pytanie, co sądzą o maszynach Mutoh i wśród wielu odpowiedzi dominowały 3: jakość „made in Japan”, niezawodność oraz jakość druku. Prelegent potwierdził, że w najbliższych latach to się nie zmieni. Jest jednak miejsce na zmiany, bowiem podczas Seminarium Atrium odbyła się polska premiera nowej platformy – Mutoh XpertJet.
Na początek na rynek wchodzą dwa modele: 1641SR i 1682SR. Są to drukarki cztero- (CMYK) i 8-kanałowe (2xCMYK lub CMYK LC LM LK). Ich wydajność sięga odpowiednio 53 i 87 m2/h. XpertJet jako sukcesor linii ValueJet posiada wiele nowych rozwiązań: dwa rodzaje atramentów do wyboru: atramenty ekosolwentowe nowej generacji lub wielokrotnie nagradzane i certyfikowane atramenty żywiczne Mutoh UMS. Dalsza lista nowości to nowoczesny czarny design, technologia DropMaster 2, dotykowy panel sterowania, nowe systemy prowadzenia mediów i wiele innych.
W kolejnych latach Mutoh zapowiada dalszy rozwój platformy XpertJet, wprowadzenie nowych platform sprzętowych i atramentów.
Firmie Mutoh przyświeca filozofia KaiZen – nieprzerwanej zmiany na lepsze. To ustawiczne podnoszenie jakości ma na celu priorytetowe traktowanie jakości we wszystkich obszarach działalności, wyznaczanie standardów i ich utrzymywanie oraz stałe wprowadzanie innowacji.
Drugie wystąpienie dotyczyło oprogramowania do druku i zarządzania drukiem amerykańskiej marki Onyx; wygłosił je Marc Hoener. Uczestników Seminarium zainteresowała potężna liczba nowości zawartych w najnowszej, 19. odsłonie tego oprogramowania.
Współczesny RIP to nie tylko tłumacz grafiki na krople atramentu. To zestaw zaawansowanych narzędzi ułatwiających i przyspieszających codzienną pracę, nawet w rozbudowanych drukarniach, z zachowaniem standardów kolorystycznych, kontrolą kosztów i in. W skrócie: Onyx 19 jest czymś więcej niż oprogramowaniem RIP, gdyż oszczędza czas, materiał i pieniądze.
O jakości i przyszłościowych technologiach cięciach mówiła Melanie Cornelis z firmy Summa. Omówiła ona różnice pomiędzy nożem wleczonym a aktywnym w „cutterach” Summa. Jej uwadze nie umknęły także różnice pomiędzy technologią rozpoznawania znaczników cięcia opartych na czujniku i kamerze czy też opatentowany przez Summę wałek prowadzący folię – MicroSpocket. Prelegentka przedstawiła także ulepszony system rozpoznawania znaczników – OPOS XYY (podwójny Y).
Summa to nie tylko małe plotery do cięcia folii, ale także zaawansowane wielkogabarytowe systemy cięcia „prawie wszystkiego”. Ploterom Summa serii F prelegentka poświęciła drugą część prezentacji, podczas której pokazała w działaniu ideę systemu wielonarzędziowego, moduł kamery, tryb tandemu, podział strefowy stołu, funkcję wycinania formatek i wiele innych. Prezentację zakończyło omówienie nowej, autorskiej platformy cięcia – oprogramowania Summa GO Suite.
Ettore Pontiggia z fabryki Neolt przedstawił, jak jego rodzinna firma od pokoleń z pasją projektuje i buduje urządzenia takie jak trymery czy laminatory. Nie każdy pamięta, że założona w 1941 roku firma z siedzibą w Bergamo była 20 lat później światowym liderem w produkcji stołów kreślarskich. Prelegent podkreślił, że w XXI wieku Neolt nadal będzie wytwarzał wysokiej klasy urządzenia do postprodukcji.
„Przestarzałe metody pracy spowalniają produkcję i Twoją firmę. Aby sprostać wymaganiom klientów, systemy muszą być szybkie, elastyczne i adaptowalne” - tak przedstawił ideę MIS Stefan Stark z firmy EFI. W każdym przypadku należy dostosować ekosystem EFI MIS/ERP do istniejącego ekosystemu danej firmy. Dobrze dopasowany system powinien spiąć marketing, dane, zarządzanie, przedprodukcję, produkcję i postprodukcję.
Polski producent Ikonos przez ostatnią dekadę z debiutanta stał się rozpoznawalną marką materiałów do druku wielkoformatowego nie tylko w Polsce, ale i w Europie oraz poza naszym kontynentem. O tym, „jak to się robi”, opowiedział uczestnikom Seminarium szef produkcji opolskiej fabryki Ikonos – Tomasz Juchkiewicz.
O kierunkach rozwoju i portfolio EFI opowiadała Monika Hagno-Mitura. Z możliwości współczesnego druku cyfrowego mogą korzystać przedsiębiorstwa z różnych gałęzi przemysłu. Temu służą urządzenia wielkoformatowe, hybrydowe, rolowe, tekstylne czy specjalistyczne marki EFI.
Jedną z nowości, o których wspomniała prelegentka, była maszyna typu flatbed EFI Pro 30f o rozmiarze roboczym 3x2 m, z możliwością zadruku materiałów i przedmiotów o grubości do 10 cm i wydajności maksymalnej ok. 200 m2/h.
Oprócz urządzenia, oprogramowania i podłoża do druku wielkoformatowego wymagany jest atrament. O tym, jak dobrać właściwy atrament do danej technologii druku i na co zwracać uwagę, opowiadał Grzegorz Budkiewicz z firmy Atrium Centrum Ploterowe.
Artemis to marka urządzeń łączących w sobie dobrą jakość… i dobrą cenę. Polscy użytkownicy często poszukują urządzeń spełniających te dwa, ponoć sprzeczne warunki. W tej klasie urządzeń dominują urządzenia Artemis. Tej jesieni portfolio marki Artemis powiększyło się o systemy laserowe serii SF, czyli lasery typu CO2 i fiber. O ich budowie, możliwościach, specyfikacji i przykładach zastosowań opowiadał Michał Postępski z firmy Atrium Centrum Ploterowe.
Pierwszego i drugiego dnia Seminarium nie zabrakło bloków demonstracyjnych. Już w siedzibie Atrium uczestnicy mogli sprawdzić „na żywo” to, o czym opowiadali eksperci podczas swoich wystąpień. Około 20 urządzeń do druku wielkoformatowego i post-produkcji było do dyspozycji uczestników.
Także „na żywo” uczestnicy mogli zobaczyć „za ścianą” – w fabryce Ikonos – proces produkcji, kompletowania, magazynowania materiałów samoprzylepnych i powlekanych rodzimej marki.
Po solidnej dawce wielkiego formatu czekał nie mniej wielkoformatowy koncert zespołu Raz Dwa Trzy, który specjalnie i wyłącznie dla uczestników Seminarium Atrium zagrał… „na żywo”.
Opracowano na podstawie informacji firmy Atrium