Pierwsza w Europie maszyna PrintFlood 300A UV&AQ
30 paź 2020 10:09

„To jest moja maszyna” - tak po 15 minutach testów urządzenia uszlachetniającego lakierem dyspersyjnym z oferty Duplo powiedziała jedna z pracownic firmy CEWE Polska z Kędzierzyna-Koźla, będąc pod wrażeniem prostoty jego obsługi. Jak podkreśla Roland Cedzich, kierownik produkcji w tym zakładzie poligraficznym, jako jedyna spośród testowanych w procesie związanym z podejmowaniem decyzji dotyczącej zakupu lakierówka z oferty Duplo poradziła sobie z produkcją wykorzystującą do uszlachetniania lakier dyspersyjny. Zakupiony ostatecznie model - PrintFlood 300A UV&AQ - jest jednocześnie pierwszym tego typu urządzeniem pracującym w Polsce i w Europie.

„Nasze poszukiwania – mówi Roland Cedzich - były odpowiedzią na plany grupy, do której należymy, a które zakładały przejęcie przez nasz zakład całkowitej produkcji dwóch produktów: książeczek CEWE Kids i kart do gry. (…) Tego rodzaju produkcja była do tej pory wykonywana w naszej centrali w Oldenburgu w Niemczech – poznaliśmy więc wcześniej samą technologię i okazało się, że temat nie jest łatwy. Również maszyna, która wykorzystywała tam lakier dyspersyjny, nie odpowiadała naszym potrzebom”.

CEWE Polska przeprowadziła więc własne testy urządzeń do lakierowania różnych producentów, które jednak nie powiodły się. „Ponieważ niektóre produkty, takie jak chociażby książeczki dla dzieci, drukujemy na papierze o gramaturze 160 g – dodaje Patrycja Kurzaj, kierownik działu poligrafii cyfrowej w drukarni CEWE Polska – a ten przy aplikowaniu lakieru dyspersyjnego w maszynach innych producentów powoduje duży problem z jego zawijaniem się na wałki, nasze testy uwzględniały także prace na takim właśnie papierze. Tylko maszyna PrintFlood 300A UV&AQ z oferty Duplo poradziła sobie ze wszystkim i testy wypadły znakomicie”.

„Co więcej – dodaje Roland Cedzich - zlecenia wykonane były z zachowaniem wysokiej jakości, a pracownica, która obsługuje w naszej drukarni inne maszyny lakierujące, już po kilku minutach była testowaną lakierówką zachwycona, co świadczyło o tym, że oferuje ona również prostotę użytkowania”. Niemal od razu drukarnia zdecydowała się więc na zakup urządzenia, stając się jego pierwszym w Polsce i jednocześnie w Europie użytkownikiem.

CEWE Polska to jeden z zakładów koncernu fotograficznego CEWEStiftung & Co. KGaA. W naszym kraju firma działa od 1995 r., oferując klientom szeroką gamę produktów fotograficznych oraz poligraficznych. Jednym z najbardziej znanych jest Cewe-Fotoksiążka - produkt wielokrotnie nagradzany przez czasopisma branżowe i konsumenckie.

Koncern wykonuje w ciągu roku miliony zleceń. Produkty tej firmy można nabyć w 26 krajach Europy. Laboratorium w Kędzierzynie-Koźlu jest jednym z 10 europejskich jego zakładów. Aby sprostać oczekiwaniom klientów, firma CEWE Polska nieustannie inwestuje w nowoczesny park maszynowy. Koncern docenia jej starania kierując tu do produkcji coraz więcej prac – obecnie ponad 20 produktów grupy produkowanych jest wyłącznie w Kędzierzynie-Koźlu. „To bardzo duży sukces naszej drukarni i dowód zaufania ze strony centrali – mówi Roland Cedzich. - Jednocześnie świadczy to o wysokiej jakości, jaką jesteśmy w stanie zapewnić naszym klientom. Dzięki temu możemy się stale rozwijać. W ubiegłym roku wybudowaliśmy drugą halę produkcyjną, produkujemy dla całej grupy specjalny papier do łączenia środka książki z jej okładką, co już samo w sobie jest ogromnym wyzwaniem (...). Bardzo więc nas cieszy, że po raz kolejny koncern powierza nam nowe zadanie, tym razem dotyczące produkcji wykorzystującej lakier dyspersyjny”.

Dogłębne zapoznanie się z technologią i pozytywne testy na maszynie z oferty Duplo sprawiły, że firma zdecydowała się na zakup pionierskiej na rynku europejskim maszyny PrintFlood 300A UV&AQ. „Model ten bardziej odpowiadał pod względem wydajności naszym potrzebom niż ten testowany przez nas w Hamburgu. Problemem okazał się czas – mieliśmy go bardzo niewiele do zaplanowanego przejęcia produkcji wspomnianego asortymentu. Tu jednak firma Duplo Polska okazała się doskonałym partnerem – mimo wielu przeszkód (w tym związanych z pandemią) maszyna pojawiła się u nas w terminie i już następnego dnia po jej wdrożeniu rozpoczęliśmy na niej produkcję”. „Co ważne, klienci koncernu - dodaje Patrycja Kurzaj - nie odczuli tej zmiany, bo nie jest dla nich istotne, gdzie wykonywany jest ich produkt – ma być wysokiej jakości i wykonany na czas. Przejęcie przez nas tej produkcji niczego w tym zakresie nie zaburzyło (...)”.

Maszyna PrintFlood 300A lakieruje z prędkością do 45 m/min i obsługuje papier w formatach od: 215 (szerokość) x 280 (długość) mm do - odpowiednio - 530x750 mm. Wersja UV&AQ urządzenia umożliwia nanoszenie lakieru dyspersyjnego (wodnego), jak również klasycznego lakieru. Jest wyposażona w podciśnieniowy podajnik SF300 o wysokości stosu 200 mm. Opcjonalnie może być też wyposażona w podajnik i układarkę wysokiego stosu (do 750 mm) oraz system odwracania arkuszy, dzięki któremu mogą one być podawane do lakierowania dwustronnego (w trybie duplex). Unikatowa – jak podkreśla producent – funkcja ustawiania automatycznej przerwy między użytkami (auto gap) ma zapobiec przenoszeniu i rozmazywaniu się nadmiaru lakieru na odwrocie arkusza. Wałek aplikujący oraz wałki dociskowe są tu uruchamiane tylko na początku i na końcu arkusza, co zapewnia czyste, wolne od smug uszlachetnianie prac. Funkcja automatycznego czyszczenia umożliwia proces czyszczenia za pomocą jednego przycisku. W ramach tego procesu automatyczne ostrza usuwają nadmiar powłoki z rolki. Operator nie musi więc dotykać rolek po zakończeniu dnia roboczego, czyszczenie odbywa się bezdotykowo. Urządzenie PrintFlood 300A UV&AQ standardowo wyposażone jest w trzy lampy IR oraz lampę UV, co zapewnia – jak podaje producent - właściwe utrwalanie lakieru.

Maszyna wykorzystywana jest w CEWE obecnie w 60 proc. „Pozostałe moce produkcyjne będą być może przydatne do kolejnych zadań, jakie zamierza powierzyć nam koncern, testy już trwają – podsumowuje Roland Cedzich. - Jesteśmy więc bardzo zadowoleni z tego zakupu, bo maszyna nie tylko wpasowała się w nasze aktualne potrzeby, ale również otworzyła przed nami nowe możliwości”.


Opracowano na podstawie informacji firmy Duplo Polska