Agfa rozważa przyszłość działu offsetowego
12 mar 2021 14:24

Pascal Juery, CEO firmy Agfa jest "gotowy do rozważenia" sprzedaży lub fuzji działu offsetowego koncernu w obliczu nadmiaru mocy produkcyjnych, kurczenia się rynku i presji cenowej, która dotyka zarówno koncern, jak i jego rywali.

Pascal Juery objął stanowisko dyrektora zarządzającego w lutym 2020 roku, w momencie gdy światowe rynki zaczęły odczuwać powagę sytuacji związanej z Covid-19. Trzy miesiące temu Agfa ogłosiła restrukturyzację w swoim dziale Offset Solutions, w wyniku której operacja ta stanie się odrębnym podmiotem prawnym. W podobny sposób grupa postąpiła w 2019 roku ze swoim działem Healthcare IT, a następnie sprzedała go nieco ponad rok później.

Jesteśmy gotowi przyjrzeć się potencjalnym opcjom strategicznym – skomentował tę decyzję Pascal Juery10 marca br. podczas ogłoszenia wyników za 2020 rok. - Szczerze wierzę, że na rynku schyłkowym, jaki obserwujemy obecnie, istnieje potrzeba pewnego rodzaju rekombinacji branży. Jest jednak za wcześnie na dalsze komentarze.

Offset Solutions to największy dział biznesowy Agfy, odpowiadający za 41 proc. ogólnej sprzedaży grupy, która w 2020 roku wyniosła 1,709 mld euro, co oznacza spadek o 13,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Skorygowany zysk EBITDA spadł o 35,7 proc. do 153 mln euro.

Sprzedaż w dziale rozwiązań offsetowych spadła o 16,5 proc. do 704 mln euro, a spółka odnotowała stratę EBITDA w wysokości 2,6 mln euro (zysk w 2019 r.: 27,9 mln euro). Grupa podała, że jej wyniki poprawiły się w IV kwartale, a sprzedaż powróciła do poziomu z drugiej połowy roku.

Produkty oddziału obejmują płyty drukowe, systemy CtP, materiały eksploatacyjne do przygotowalni, folie, media do proofingu i oprogramowanie do przepływu pracy.

Produkty do druku atramentowego znajdują się w osobnej jednostce biznesowej.

W ramach zapowiadanej wcześniej restrukturyzacji Agfa ogłosiła plany racjonalizacji oferty produktów Offset Solutions i zamknęła już dwie fabryki płyt, w tym zakład w Leeds w Wielkiej Brytanii.  W komunikacie koncern stwierdził, że jego zdaniem "obecny poziom cen w branży poligraficznej nie jest zrównoważony" i analizuje możliwości dostosowania swojego modelu cenowego dla niektórych usług świadczonych klientom.

Agfa nie oczekuje również, że popyt na produkty do druku offsetowego  w pełni powróci do normy po pandemii, w przeciwieństwie do innych części działalności grupy, które według prognoz w pełni powrócą do normalnej działalności po zakłóceniach związanych z pandemią w perspektywie średnioterminowej, podczas gdy "niektóre nawet skorzystałyby z możliwości po Covid-19".

W segmencie Digital Print & Chemicals, który obejmuje działalność Agfy w zakresie szerokoformatowego druku atramentowego, sprzedaż w 2020 roku spadła o 18,6 proc. do 289 mln euro, a skorygowany zysk EBITDA zmniejszył się o 44,3 proc. do 18,8 mln euro.

Agfa podała, że jej produkty atramentowe przeznaczone na rynek reklamy i oznakowań "nadal osiągały dobre wyniki", podczas gdy atramenty do druku przemysłowego "odnotowały wzrost sekwencyjny". Grupa wiąże duże nadzieje z wprowadzoną właśnie na rynek wysokiej klasy drukarką wielkoformatową Jeti Tauro, a także opracowuje nowe produkty dla rozwijających się obszarów, takich jak opakowania.

W IV kw. 2020 r. wprowadziła również wodorozcieńczalny system atramentowy InterioJet dla rynku dekoracji wnętrz.

Opracowano na podstawie informacji Printweek.com