Mark Andy, Decathlon i etykiety RFID
27 maj 2021 16:02

Kiedy pod koniec 2015 r. francuska sieć sportowa Decathlon poinformowała o zakończonym sukcesem wdrożeniu systemu identyfikacji radiowej (RFID) we wszystkich swoich sklepach detalicznych i w 43 magazynach hurtowych na całym świecie, była pionierem w tego typu działaniach. Jak podawało, niedługo po jej wdrożeniu jego wyniki sprzedaży wzrosły dzięki technologii RFID, a straty towarowe zmniejszyły  się. Obecnie marka ta odnotowuje jeszcze więcej korzyści wprowadzając kolejne rozwiązania z udziałem RFID w swoich sklepach i magazynach.   

Decathlon i RFID - historia sukcesu

Jak mówi Katarzyna Sobierska,  regional operations leader Decathlon Poland, przed wdrożeniem technologii RFID Decathlon przyjrzał się swojej działalności na każdym etapie, odnajdując obszary, które wymagają usprawnienia. Okazało się –jak twierdzi Katarzyna Sobierska - że jednym z nich były miejsca transakcji płatniczych, realizowanych w sklepach. Obsługa klienta trwała tu zbyt długo i angażowała wielu pracowników, którzy mogli być przesunięci do innych działań.  Kolejnym mankamentem był brak danego towaru na półkach (choć w rzeczywistości był on w sklepie), jeszcze innym – kradzieże, zbyt długo trwające inwentaryzacje czy kontrole dostarczania produktów do sklepów. Decathlon zdecydował się więc na wdrożenie technologii RFID, która wyeliminowałaby te i wiele innych problemów. Jej implementacja w całej sieci okazała się ogromnym sukcesem.

Technologia RFID umożliwia odczyt i przesyłanie danych, a także elektroniczne zasilanie chipów, które te dane przechowują. W zależności od rodzaju znacznika (tzw. tagu) i umieszczonego w nim chipu znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach życia. Jest coraz częściej wdrażana także w etykietach i opakowaniach. Wykorzystujemy ją w sprzedaży, magazynowaniu, logistyce – kontynuuje Katarzyna Sobierska. – Obecnie niemal 100 proc. wszystkich produktów oferowanych pod  naszymi markami własnymi, dostępnych w sklepach Decathlon na całym świecie, jest oznaczonych w ten sposób. Są to m.in. metki odzieżowe RFID, wszywki ubraniowe RFID i metki towarowe, ale też tagi RFID znajdujące się na etykietach czy opakowaniach na produkty spożywcze dostępne w naszych sklepach (…). Procesy ich aplikowania przebiegają w różny sposób – jednym z nich jest wprowadzenie zadrukowanego tagu RFID podczas wytwarzania danego produktu, kolejnym – nanoszenie go (wraz z nadrukiem) w sklepie czy magazynie. Ponieważ znaczna część oferowanych przez nas towarów to produkty własne Decathlonu, wdrożenie – choć niełatwe i stanowiące duże wyzwanie - przebiegło sprawnie. Jednak posiadamy, choć nielicznych, również dostawców zewnętrznych. Oni także musieli się dostosować do naszych wymagań. (…)

Tego rodzaju wymogi są charakterystyczne dla coraz większej liczby marek na całym świecie, również w Polsce – dodaje Łukasz Chruśliński, european sales manager Mark Andy, zajmujący się w tej firmie technologią RFID. - W naszym kraju technologia RFID obecna jest w logistyce, magazynowaniu, ale także w coraz większym zakresie właśnie w handlu i usługach. (…) Powstają nawet bezobsługowe sklepy, oparte na technologii RFID, w których każdy produkt posiada tag RFID. Gdy wrzucamy produkty do koszyka, system za pomocą technologii RFID w kilka sekund sczytuje nam ceny, dzięki czemu możemy bardzo sprawnie zapłacić za nasze zakupy. (…) Pomyślmy zatem, jak sprawnie mogłyby przebiegać nasze zakupy, gdyby takich miejsc było więcej. Technologia RFID otwiera nowe możliwości również w kontekście inwentaryzacji czy ewentualnego wycofania danego produktu ze sklepu – dzięki niej procesy te stają się bardzo proste. Dlatego z pewnością producenci opakowań i etykiet powinni rozważyć w najbliższej przyszłości wdrożenie maszyn drukujących, umożliwiających produkcję etykiet na wstęgach z tagami, a takie posiada w swojej ofercie Mark Andy.

Zastosowanie technologii RFID w sklepach Decathlon

Na początkowym etapie wdrożenia Decathlon rozpoczął znakowanie – przy wykorzystaniu technologii RFID – produktów jednej, wybranej marki własnej, aby śledzić ich drogę do swoich centrów dystrybucyjnych oraz sklepów. Niedługo później metki i etykiety z tagami RFID znalazły się na prawie wszystkich produktach we wszystkich jej sklepach na całym świecie. Obecnie każdy nasz klient doświadcza już korzyści wynikających z tego wdrożenia – kontynuuje Katarzyna Sobierska. – Płacenie za zakupy przebiega o wiele sprawniej niż miało to miejsce wcześniej. Gdy poszukuje produktu na półce sklepowej, jesteśmy mu go w stanie szybciej zlokalizować. Z kolei zamawiając go w naszym sklepie internetowym, klient ma pewność, że wrzucając go do koszyka zakupowego jest on dostępny w naszych zasobach i na pewno go otrzyma. Również nasi pracownicy odnotowują szereg korzyści związanych z wdrożeniem RFID. Dzięki tej technologii znacznie usprawniliśmy nasze procesy w zakresie inwentaryzacji oraz elektronicznego nadzoru poprzez tzw. bramki bezpieczeństwa. Sprawniej odbywa się również śledzenie cyklu życia danego produktu. Dodatkowo możemy znakować przedmioty o dużej wartości, pochodzące od innych producentów, które znajdowały się w grupie wysokiego ryzyka kradzieży. Wciąż testujemy nowe funkcjonalności tej innowacyjnej technologii, która daje w zasadzie nieograniczone możliwości. (…).

RFID: większa wydajność sprzedaży i mniejszy nakład pracy pracowników
Znakowanie produktów etykietami RFID podczas procesu produkcyjnego zwiększa wydajność sprzedaży, ponieważ pracownicy Decathlonu są zwolnieni z ręcznego i ciągłego sprawdzania dostaw i mogą być delegowani do zupełnie innych działań.

Przykład wdrożonej z sukcesem technologii RFID w sieci Decathlon inspiruje kolejne marki, ale również taką firmę jak Mark Andy. Posiada ona nawet swoje centrum doradcze, gdzie świadczy usługi z tego zakresu. To tylko dowód na to, w którym kierunku obecnie warto podążać – mówi Łukasz Chruśliński. - Z pewnością drukarnia, która już dziś zabezpieczy swoje moce produkcyjne w możliwość znakowania etykiet tagami RFID, wyprzedzi swoich konkurentów i będzie przygotowana na to, co jeszcze niedawno było nieco futurystyczną wizją, a obecnie staje się rzeczywistością. Ma bowiem szansę na nawiązanie współpracy z właścicielem marki, także działającym w skali globalnej, który dostrzeże zalety tej technologii (…). Zapraszamy więc do kontaktu z Mark Andy, chętnie zaprezentujemy rozwiązania z naszej oferty, które powalają na produkcję etykiet z tą innowacyjną technologią, która coraz bardziej wciska się w nasze codzienne życie

Opracowano na podstawie informacji firmy Mark Andy