Uczniowie w warszawskim Centrum Technologicznym Mark Andy
28 kwi 2023 14:25

Spotkania firmy Mark Andy, skierowane do młodych adeptów sztuki poligraficznej, stały się już tradycją. 21 kwietnia br. zorganizowane zostało kolejne z nich. Tym razem w Centrum Technologicznym Mark Andy w Warszawie gościło ponad 100 osób reprezentujących pięć placówek edukacyjnych: Zakład Technologii Poligraficznych Instytutu Mechaniki i Poligrafii Politechniki Warszawskiej, Instytut Papiernictwa i Poligrafii Politechniki Łódzkiej oraz Zespół Szkół Techniczno-Elektronicznych w Kaliszu, Zespół Szkół Zawodowych im. J. Lelewela w Poznaniu i Zespół Szkół nr 1 im. Jakuba Stefana Cezaka w Zgierzu.


Uczniowie, studenci i ich opiekunowie wzięli udział w pokazach trzech maszyn: fleksograficznej Evolution Series E5 oraz hybrydowych Digital Series HD i Digital Pro 3. Do ich dyspozycji były również liczne próbki etykiet i opakowań wydrukowanych w różnych technologiach, w tym przygotowane w trybie „print on demand” etykiety uwzględniające zdjęcia wykonane „na żywo” podczas spotkania. Przedstawiciele firmy Mark Andy odpowiedzieli na wiele pytań dotyczących poszczególnych maszyn, ich możliwości, ale też rynku etykiet i opakowań w perspektywie podjęcia w nim pracy. 

Po raz pierwszy gościliśmy w naszych progach tak liczną grupę młodych osób sztuki poligraficznej – podkreśla Lena Chmielewska-Bontron, European Marketing Manager Mark Andy, która oficjalnie powitała przybyłych gości. – Co więcej, również po raz pierwszy w gronie tym znaleźli się uczniowie szkół średnich. Cieszy nas to niezmiernie, gdyż Mark Andy od wielu lat przykłada dużą rolę do kwestii edukacyjnych. Uważamy, że jako firma z 75-letnim bagażem doświadczeń rynkowych możemy i wręcz powinniśmy dzielić się naszą wiedzą z osobami, które – w perspektywie kilku lat – mają szansę zasilić szeregi naszej branży. Tego rodzaju spotkania są ważne również w kontekście problemów z wykwalifikowaną kadrą, z czego wszyscy sobie zdajemy sprawę. Biorąc pod uwagę powyższe cieszy nie tylko frekwencja, ale też aktywność i stopień zainteresowania naszych gości prezentowanymi maszynami. Prowadzący prezentacje odpowiedzieli na wiele pytań niejednokrotnie bardzo trudnych. Jesteśmy zatem niezwykle podbudowani tą wizytą, tradycyjnie otwierającą cykl spotkań Open House w naszym Centrum Technologicznym.

Słowo wstępne do przybyłych gości, wygłosił Łukasz Chruśliński, European Sales Manager Mark Andy, który poprowadził również – przy wsparciu Michała Mokrzyckiego, specjalisty druku, prezentacje poszczególnych maszyn. Podkreślał on, że poligrafia, zwłaszcza w obszarze opakowań i etykiet, należy do branż, które stale się rozwijają i stanowią ciekawe miejsce do podjęcia pracy. Wskazywał na dane dotyczące rynku, jak też na technologie mające coraz powszechniejsze zastosowanie również w kontekście usług poligraficznych np. RFID. Jako producent maszyn drukujących jesteśmy tu mocno obecni i zaangażowani w różne projekty – mówił Łukasz Chruśliński. – RFID to technologia znana od dekad, ale dopiero w minionych latach zyskuje na popularności. Wspiera bowiem cały łańcuch dostaw, m.in. w kontekście sprzedaży, magazynowania i logistyki.

Wskazywał również na zmiany w sposobie funkcjonowania drukarń, zwłaszcza tych myślących perspektywicznie: Wiele z nich przestało być tylko miejscem wykonywania usług poligraficznych, a stało się swego rodzaju „one stop shops”, gdzie poza drukiem oferowanych jest szereg usług dodatkowych: zarządzanie danymi, projektowanie, procesy konfekcjonowania, wysyłki produktów itd. To ważne zwłaszcza w przypadku zaawansowanych produktów, takich jak „inteligentne” etykiety, choćby zawierających wcześniej wspomniane tagi RFID. Tu drukarnia nie może być wyłącznie wykonawcą usługi, ale przede wszystkim partnerem i doradcą, zaś maszyna drukująca staje się elementem całej linii produkcyjnej. Cieszymy się, że zjawisko to dotyczy coraz częściej naszych klientów, również w Polsce.

Po zakończeniu prezentacji maszyn studenci i uczniowie mieli możliwość indywidualnych rozmów z przedstawicielami Mark Andy. Dużą popularnością cieszyły się również dostępne próbki wydruków, m.in. bogato uszlachetnianych etykiet i opakowań z efektami specjalnymi.

Dziękujemy wszystkim studentom, uczniom i ich opiekunom za obecność i tak duże zainteresowanie naszymi rozwiązaniami. Mamy nadzieję, że zarówno w kontekście prezentacji maszyn, jak i rozmów z naszymi specjalistami, były one z jednej strony źródłem fachowej wiedzy, z drugiej – staną się swego rodzaju inspiracją. Kilka osób obecnych na spotkaniu wyraziło zainteresowanie odbycia praktyk w naszej firmie. Mamy też sygnały, że nasza pomoc będzie mile widziana w kontekście planowanych przez nich prac dyplomowych. To wszystko jest bardzo budujące i zachęca do kolejnych, realizowanych przez nas inicjatyw edukacyjnych. Już dziś zapraszamy na kolejne spotkania z nami – podsumowuje Lena Chmielewska-Bontron. 

Opracowano na podstawie informacji firmy Mark Andy