…a nagrodę otrzymuje: ekologiczna moda na żądanie
30 kwi 2023 16:00

Na galach czy ceremoniach rozdania nagród powszechnym zjawiskiem jest noszenie przez celebrytów wstążek lub przypinek, które mają symbolizować ich oddanie ważnym dla nich sprawom – badaniom nad rakiem, pokojowemu rozwiązywaniu konfliktów, ruchom na rzecz praw człowieka itd. Gdy świat patrzy, wielu korzysta z okazji, by okazać solidarność.

Ale co, jeśli ich strój sam w sobie odzwierciedla zaangażowanie w szczytny cel? Taki sposób myślenia przyświeca organizacjom takim jak RCGD Global i jej inicjatywie Red Carpet Green Dress™, która promuje ekologiczną świadomość w projektowaniu i produkcji światowej mody. Dzięki wsparciu gwiazd wychodzących na „czerwony dywan” w każdym sezonie przyznawania nagród, inicjatywa współpracuje z Akademią Filmową, aby zwrócić uwagę na sprawę uczynienia mody bardziej zrównoważoną.

Gwiazdy mają platformę do prezentowania światu odzieży wykonanej w sposób zrównoważony, ale prawdziwym celem – i to takim, który może być bliższy niż wiele osób w branży mody sobie wyobraża – jest uczynienie zrównoważonej odzieży dostępną dla konsumentów na całym świecie.

Pogodzenie świata mody z wymaganiami dotyczącymi zrównoważonych praktyk jest wyzwaniem bez gotowych rozwiązań. Światowe Forum Ekonomiczne szacuje, że moda i tekstylia są odpowiedzialne za jedną dzie-siątą światowej emisji dwutlenku węgla, a każdego roku ponad 85 proc. wszystkich wyprodukowanych ubrań trafia na śmietnik. Powszechnie wiadomo, że przemysł tekstylny jest jednym z najbardziej zanieczyszczających i marnotrawiących zasoby przemysłów na świecie, a działania takie jak New York Fabric Act i Strategia Unii Europejskiej na Rzecz Zrównoważonych Tekstyliów o Obiegu Zamkniętym odzwierciedlają ciągłą walkę o proaktywne prowadzenie przemysłu w kierunku bardziej odpowiedzialnego stanu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nadprodukcja nie jest w trendzie

Dzięki rosnącemu ekosystemowi partnerów, obejmującemu społeczności technologiczne i projektantów na całym świecie, firmy takie jak Kornit są zaangażowane w zmianę miejsca mody na bardziej wymagającym i odpowiedzialnym rynku. Oferują także niespotykane dotychczas możliwości tak dla uwolnionej ekspresji, jak i zyskownych modeli biznesowych. Robimy to, przełamując tradycyjne modele produkcji, eliminując zależność od skomplikowanych i wrażliwych globalnych łańcuchów dostaw oraz usprawniając drogę od kreatywnej koncepcji do noszonego ubrania.

Warto się zastanowić, z czym wiąże się tradycyjny model produkcji mody. Zanim koncepcja dotrze na wybieg, może minąć ponad rok, a wprowadzenie odzieży na rynek wymaga zbudowania zapasów. Niezbędny jest stabilny i kontrolowany pod względem kosztów dostęp do niezbędnych surowców – łańcuchów dostaw narażonych na wąskie gardła, cła, problemy z prawami człowieka lub prawami pracowniczymi, pandemie, siły wyższe itd. Masz nadzieję, że wyjdziesz na zero, sprzedając wystarczającą ilość towarów, aby uzasadnić te zapasy. Kiedy sezon się kończy, przeceniasz to, co zostało, aby ostatecznie spisać pozostałą część zapasów na straty, podarować, wyrzucić, a nawet spalić. Generalnie liczysz na popularność swojej kreacji, a przegrana oznacza nie tylko malejące marże, ale w wielu przypadkach także reputację marnotrawcy przyczyniającego się do problemu. Zapytaj Shein, H&M lub Burberry, co to znaczy. Nadprodukcja nie jest w trendzie ani jako model środowiskowy, ani jako model biznesowy, ani jako model public relations.

Ekologiczna alternatywa

Technologia cyfrowej produkcji na żądanie już rozwiązuje ten problem dla twórców, marek i firm realizujących zamówienia na całym świecie, a ta nowa rzeczywistość ma wkrótce wejść do głównego nurtu. Handel elektroniczny od dawna zapewnia konsumentom niemal nieograniczony wachlarz możliwości, ale dojrzewający ekosystem technologii cyfrowych robi to samo dla projektantów, którzy chcą realizować swoje wizje bez kompromisów; dla marek, które chcą uchwycić i wykorzystać trendy społeczne w momencie, gdy się pojawiają; dla producentów, którzy chcą tworzyć nowe produkty i zdobywać nowe rynki według własnego uznania i dla wielu innych. Rzeczywistość wirtualna, rzeczywistość rozszerzona i Metaverse dają projek- tantom oraz konsumentom nowe sposoby na wzajemne zaangażowanie, prezentowanie koncepcji w czasie rzeczywistym i wirtualne „przymierzanie” odzieży przed podjęciem decyzji o zakupie choćby jednej sztuki. A dzięki technologii cyfrowej dopiero wtedy można faktycznie wyprodukować odzież w pożądanym rozmiarze.

Oprócz stosowania atramentów pigmentowych, które spełniają rygorystyczne standardy środowiskowe (takie jak GOTS, OEKO-TEX Eco Passport i BLUESIGN), systemy druku na żądanie umożliwiają projektantom wprowadzenie ich kreacji od koncepcji do wybiegu w ciągu zaledwie kilku tygodni, z niestandardowymi tkaninami gotowymi do użycia w ciągu kilku minut. Stwarzają także możliwość wypróbowania różnych materiałów i efektów graficznych. Koszty produkcji są niskie i stałe, więc realizacja zamówień na poziomie jednej lub 1000 sztuk daje solidne marże. Szybkość wprowadzania produktów na rynek, uzupełniona przez wydajne systemy planowania i zarządzania produkcją, które zapewniają sprawny, odpowiedzialny proces realizacji od projektu do produkcji, oznacza, że produkowanie tylko tego, co zostało sprzedane, jest realistycznym modelem biznesowym. Chroni on działalność przed nieprzewidzianymi zakłóceniami i umożliwia prowadzenie operacji w swoim kraju lub krajach ościennych w celu zmniejszenia ryzyka związanego z łańcuchem dostaw. W przypadku projektantów i marek rosnąca sieć cyfrowych firm realizujących zamówienia jest gotowa na przyjęcie ich zleceń, zapewniając wysokiej jakości realizację ich koncepcji w większości materiałów, gotowych do noszenia lub wysyłki niemal natychmiast.

Spełniona obietnica

Czym innym jest omawianie mechaniki cyfrowej produkcji mody, a czym innym zobaczenie, jaki może być gotowy produkt. Dlatego też współpraca z takimi organizacjami jak Red Carpet Green Dress™ jest kluczem do podkreślenia, jak śmiałe i piękne kreacje mogą powstać w procesie, który spełnia obietnicę cyfrowego świata – wykorzystując mniejsze nakłady pracy, mniej materiałów, mniej energii, mniej czasu i mniej miejsca, aby zmniejszyć ślad węglowy, jednocześnie nie wymagając żadnych kompromisów, a w wielu przypadkach nawet wprowadzając nowe możliwości graficzne i wrażenia dotykowe. Nasza praca z threeASFOUR i YesAnd podczas Nowojorskiego Tygodnia Mody jest dowodem na to, że to możliwe. Nasze prezentacje na wybiegach podczas Tygodni Mody Kornit w Los Angeles, Tel Awiwie i Londynie są świadectwem tych możliwości.

W końcu nagrodę może otrzymać ekologiczna moda na żądanie.

Chris Govier, dyrektor zarządzający Kornit Digital EMEA