Zbliżając się do obchodów 100-lecia istnienia firmy japoński producent maszyn do druku wyznacza nowy kierunek rozwoju przedsiębiorstwa i raportuje o stabilnej sprzedaży osiągniętej w pierwszym kwartale br.
Firma Komori odnotowała sprzedaż w pierwszym kwartale, która wykazała wzrost o 1 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Osiągnięcie wyniku 19,4 miliarda jenów (107,2 miliona funtów) było możliwe dzięki odbiciu rynku w Japonii oraz przeciwdziałaniu spadkom sprzedaży w Chinach i Europie.
Poziom sprzedaży maszyn arkuszowych z serii Advance wzrósł wraz ze zniesieniem ograniczeń związanych z pandemią Covid i wzrostem konsumpcji, podczas gdy sprzedaż w Europie spadła między innymi z powodu wysokiej inflacji i trwającej wojny w Ukrainie. Firma określa stan zamówień z Europy jako „solidny” i twierdzi, że większość z nich została zrealizowana w drugim kwartale, co oznacza pojawienie się w wynikach sprzedaży w następnym kwartale. Sprzedaż w USA również wzrosła pomimo wyższej inflacji, ponieważ gospodarka nadal się rozwija. Natomiast wyniki sprzedaży w Chinach nieznacznie spadły w porównaniu do wzrostu, który nastąpił dzięki ubiegłorocznej wystawie Print China.
Komori będzie obchodzić jubileusz stulecia w październiku tego roku. Aby uczcić tę okazję, zbudowano Komori 2030, maszynę, która jest odpowiedzią na to, jak firma poradzi sobie z wyzwaniami krótko- i średnioterminowymi, które cechować będą zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność (tzw. VUCA: volatility, uncertainty, complexity and ambiguity). Wkroczyliśmy w niejednoznaczne środowisko społeczno-gospodarcze, w którym zmiany są drastyczne, a przewidywanie przyszłości trudne. Musimy przetrwać w tych trudnych czasach – stwierdzają przedstawiciele Komori, nakreślając kierunek dalszego rozwoju firmy.
Specjaliści Komori pozostają optymistami wypowiadając się co do perspektyw rynku druku, zwłaszcza jego roli w edukacji i przekazywaniu piękna dzieł sztuki, podkreślając, że bezpieczeństwo banknotów i innych produktów w dużej mierze będzie zależało właśnie od druku. Technologia druku to technologia o wielu możliwościach. Mówi się, że drukowanie jest możliwe na wszystkim innym niż woda i powietrze. Druk jest stosowany na rozmaitych podłożach, od przedmiotów codziennego użytku po najnowocześniejsze technologie: druk komercyjny i artystyczny, druk opakowań, druk walut i papierów wartościowych, druk 3D, druk na płytkach obwodów drukowanych, na komponentach elektronicznych i opakowaniach półprzewodnikowych.
Druk ma również ukryty potencjał w swojej ogromnej wydajności, od drukowania pojedynczego arkusza do ponad miliona kopii, od bardzo małych wydruków o wielkości kilku mikronów do drukowania gigantycznych banerów. Technologia druku wcale nie jest przestarzała, to raczej technologia, która stworzy przyszłość.
W swojej strategii rozwoju Komori zamierza zmniejszać wymagania energetyczne technologii, ograniczając wszelkie szkodliwe emisje. Będzie budować swój biznes w oparciu o koncepcję inteligentnej fabryki wykorzystującej otwarte innowacje i wspieranej strategicznymi inwestycjami, w tym akwizycjami. Zgodnie z zapowiedziami nacisk zostanie położony na rozwój technologii druku cyfrowego nowej generacji, przy czym nie wyjaśniono jeszcze szczegółów oprócz zapowiedzi, że w tej koncepcji będą wykorzystane maszyny atramentowe. Celem jest odróżnienie się od innych firm i poprawa konkurencyjności osiągana poprzez wzrost wartości produktu oraz rozszerzenie działalności na nowe obszary w wielu różnych branżach z wykorzystaniem technologii druku cyfrowego.
Opracowano na podstawie informacji portalu Print Business