Spowolnienie zamówień odnotowane w półrocznych wynikach Heidelberga znalazło odzwierciedlenie w wynikach Komori za ten sam sześciomiesięczny okres.
Sprzedaż w tym półroczu nieznacznie wzrosła, ale nakłady napływających zamówień spadły. Największe spadki odnotowano w Ameryce Północnej i Europie, przy czym spadek zamówień odnotowano również w Chinach, ale zamówienia z rynku krajowego wzrosły. W rezultacie ogólna wartość zamówień spadła o 4 proc. do 48 200 mln jenów (297,3 mln euro) w porównaniu z 50 400 mln jenów.
Zamówienia na offsetowe maszyny zwojowe Komori wzrosły ponad dwukrotnie, podczas gdy zamówienia na maszyny arkuszowe spadły o 10 proc.
Firma obwinia globalny brak stabilności wywołany wojną na Ukrainie, inflacją i reakcją rządu poprzez podniesienie stóp procentowych oraz zaostrzenie środków finansowych za spadek zamówień. Zostało to szczególnie zauważone w Europie, gdzie firmy poligraficzne przyjęły ostrożne podejście do inwestycji, takie jak odkładanie wcześniej planowanych wydatków kapitałowych. Sprzedaż w regionie wzrosła o 1,8 proc.
Sprzedaż w Ameryce Północnej wzrosła o 46,2 proc. dzięki wzrostowi zamówień rok wcześniej. Popyt na nakłady inwestycyjne pozostaje stabilny, zatrudnienie utrzymuje się na rekordowo wysokim poziomie pomimo wysokich stóp procentowych i inflacji. Zamówienia napływające z Ameryki Północnej prawdopodobnie nie dorównają zeszłorocznym poziomom, a zamówienia w USA spadły do 71 proc. poziomu z poprzedniego roku.
Ciągła niepewność, popyt na zwiększoną produktywność, wydajność i automatyzację oraz potrzeba radzenia sobie z mniejszą liczbą pracowników skłaniają Komori do skupienia się na modelach Advance, które charakteryzują się najwyższym stopniem automatyzacji, szczególnie dla klientów krajowych.
Ma to nawet wpływ na działalność w Chinach, gdzie koszty pracy rosną, a większe firmy inwestują w automatyzację, aby przeciwdziałać niedoborom siły roboczej i rosnącym kosztom personelu. Sprzedaż i nowe zamówienia w regionie spadły w porównaniu do ubiegłego roku.
Firma nadal prognozuje 6-proc. wzrost zamówień i 8-proc. wzrost sprzedaży w całym roku, choć zyski w tym roku spadną.
Firma jako całość pozostaje optymistyczna, ponieważ rozpoczyna drugie stulecie swojej działalności. Firma Komori została założona w październiku 1923 r. i z okazji stulecia działalności wydała oświadczenie: Technologia druku jest w stanie rozszerzyć potencjał zarówno mediów drukowanych, jak i cyfrowych, zwiększając efektywność ekonomiczną i wiarygodność działań społecznych oraz przyczyniając się do zmniejszenia obciążenia środowiska.
Opracowano na podstawie informacji firmy Komori