Reklamodawcy i sektor marketingowy są optymistycznie nastawieni względem rozpoczętego roku po pozytywnym zakończeniu 2023 roku. Ceniony raport Bellwether IPA odnotowuje wzrost budżetów marketingowych w ostatnich trzech miesiącach roku, ze szczególnym wzrostem wydatków na wydarzenia i marketing bezpośredni, odpowiednio o 15,9 proc. i 12,6 proc. Z kolei wydatki na publikacje nieznacznie spadły, podobnie jak wydatki na marketing poza domem, kontynuując trend z poprzedniego kwartału. Wydatki na to, co IPA nazywa „głównymi mediami”, spadły w czwartym kwartale.
Budżety na kolejne 12 miesięcy zostaną zwiększone przez 44,5 proc. ankietowanych, a ograniczone przez 15 proc. Do obszarów, w których nastąpi zwiększenie wydatków, należą wydarzenia, marketing bezpośredni i główne media.
W raporcie stwierdzono, że firmy są optymistycznie nastawione do własnych perspektyw, ale nadal negatywnie postrzegają perspektywy całej branży. Niemniej, liderzy branży są uspokojeni wynikami badania, szczególnie w kontekście szerszych perspektyw gospodarczych, które według IPA wskazują na niewielką recesję w pierwszej części roku, a następnie wzrost w drugiej połowie. IPA uważa, że jest to konsekwencja tego, że firmy kontynuują inwestycję w marketing i nie ograniczają wydatków na ten cel.
Dyrektor generalny IPA, Paul Bainsfair, powiedział: Pomimo trudnego klimatu gospodarczego, optymistyczne wyniki Bellwether z tego kwartału pokazują, że firmy biorą pod uwagę dowody na to, że inwestowanie w reklamę w trudnych czasach może pomóc w utrzymaniu lojalności wobec marki i chronić ich długoterminową kondycję.
Z niepotwierdzonych informacji zwrotnych wynika jednak, że niektóre firmy planują bardziej konkurencyjne ceny swoich towarów i usług w celu zdobycia udziału w rynku. Choć jest to dobra wiadomość dla konsumentów, stanowi ona kolejny dowód na to, że firmy muszą radzić sobie w trudnym środowisku handlowym.
Mark Howey, przewodniczący Media Futures Group w IPA, mówi: Raport Bellwether wskazuje na przejście od ostrożności do cichego optymizmu. Zaufanie konsumentów rośnie, dane o brytyjskim PKB pokazują niewielki wzrost, ale jednak wzrost, stopy procentowe spadają, inwestycje VC rosną, a inflacja jest pod kontrolą. Rzeczywiście, bazowy wzrost i marże korporacyjne są niezwykle silne. Myślę więc, że marki będą inwestować w rozwój i przyszłość, co jest ogólnym przesłaniem w raporcie.
Przewidywany wzrost inwestycji w media (o 14,2 proc. w latach 2024/25) odzwierciedla te optymistyczne prognozy. I myślę, że będzie to dotyczyć wszystkich mediów tj.: audio, OOH i wydawcy mogą radzić sobie lepiej w przyszłości niż w niedawnej przeszłości. Historia pokazuje nam, że odbywające się co cztery lata igrzyska olimpijskie, Euro i wybory w USA zwykle wywołują pozytywny wzrost. Spokojny optymizm jest zdecydowanie wskazany.
Opracowano na podstawie informacji IPA