Transformacja działalności firmy Kodak w ciągu ostatnich pięciu lat zaczyna przynosić efekty, ponieważ poprawia się rentowność, a przedsiębiorstwo kształtuje swoją przyszłość.
Koncentracja Kodaka na kontroli kosztów i tym, co nazywa inteligentnymi przychodami, zaczyna przynosić zakładane korzyści. Oznacza to, że pięć lat po objęciu stanowiska dyrektora generalnego i prezesa wykonawczego przez Jima Continenzę oraz w dużej mierze ręcznie wybrany zespół dyrektorów, firma zmieniła się z przynoszącej straty w taką, która generuje przychody i odnotowuje rosnące zyski.
Dzieje się tak pomimo ciągłego spadku przychodów w druku, ponieważ dział zaawansowanych materiałów i chemikaliów rośnie.
W sumie firma odnotowała spadek przychodów do 1,117 mld USD (1,03 mld EUR) w 2023 r., w porównaniu z 1,205 mld USD (1,11 mld EUR) w roku poprzednim. Druk pozostaje główną częścią działalności z przychodami w wysokości 828 mln USD (760,17 mln EUR) w porównaniu z 928 mln USD (851,97 mln EUR) rok wcześniej, co stanowi 74 proc. całości.
Wynika to ze spadku sprzedaży materiałów eksploatacyjnych do przygotowania do druku, maszyn atramentowych, a zwłaszcza tonerów i maszyn elektrofotograficznych. Kodak zaprzestał produkcji urządzenia Nexfinity pod koniec 2022 r., co spowodowało spadek przychodów ze sprzedaży i materiałów eksploatacyjnych, ponieważ klienci zmniejszyli zapotrzebowanie na ten typ maszyny.
Zyski firmy przed opodatkowaniem wzrosły do 87 mln USD (79,87 mln EUR) w ciągu roku z 31 mln USD (28,46 mln EUR), a EBITDA dla części drukowanej do 20 mln USD (18,36 mln EUR), w porównaniu z poprzednim rokiem, kiedy to wynosiła 5 mln USD (4,59 mln EUR). Dział AMC przeszedł od straty EBITDA w wysokości 1 mln USD (0,92 mln EUR) do nadwyżki w wysokości 10 mln USD (9,18 mln EUR). Pozostała część zysku pochodzi z działalności licencyjnej Kodaka. EBITDA operacyjna osiągnęła 45 mln USD (41,31 mln EUR), w porównaniu z 18 mln USD (16,53 mln EUR) w roku poprzednim. Spadek cen aluminium o 25 mln USD (22,95 mln EUR) w związku z ustabilizowaniem się cen światowych pomógł zrekompensować zmniejszenie wielkości sprzedaży.
Oprócz zakończenia działalności Nexfinity, cięcia kosztów spowodowały zmniejszenie liczby pracowników o 130 osób z 4000 zatrudnionych pod koniec roku.
Continenza twierdzi, że wyniki potwierdzają naszą świadomą decyzję, którą podejmujemy, aby priorytetowo traktować zwiększanie produktywności, inwestowanie w innowacje i generowanie inteligentnych przychodów.
Nasze wysiłki zaczęły przynosić efekty w 2023 r., przynosząc z roku na rok poprawę zysku brutto i operacyjnej EBITDA oraz budując solidne podstawy do wzrostu.
Firma spodziewa się korzystnego wpływu związanego z targami drupa, na których zaprezentuje najnowszą wersję atramentowej maszyny Prosper, a także naświetlarki i płyty CTP Sonora. Widzimy, że popyt na płyty będzie się utrzymywał przez wiele lat w przyszłości – mówi Continenza. Popyt utrzymuje się również na film kinowy. Firma inwestuje w dodatkowe moce produkcyjne i świętuje sukces, którym były Oscary przyznane filmowi Oppenheimer. Jego reżyser, Christopher Nolan, zdecydował się nakręcić film na taśmie Kodak.
Opracowano na podstawie informacji firmy Kodak