Fujifilm Business Innovation oraz Konica Minolta planują zawiązać strategiczne partnerstwo, w ramach którego połączą urządzenia do druku produkcyjnego oraz drukarki multifunkcyjne i biurowe – z Fujifilm jako liderem w tym duecie. Ogłoszenie pojawia się ledwie kilka dni po tym, jak notująca straty finansowe Konica Minolta ogłosiła, że w związku z dążeniem do osiągnięcia swoich celów finansowych będzie musiała zwolnić 2400 pracowników w globalnej skali.
We wspólnym oświadczeniu dwaj japońscy producenci stwierdzili, że potencjalny sojusz strategiczny zoptymalizowałby „zaopatrzenie, rozwój tonerów i wydajność produkcji”, zaś sytuacja na rynku urządzeń wielofunkcyjnych i drukarek „wymaga proaktywnych działań”. Fujifilm będzie posiadać większościowy udział w przedsięwzięciu.
Na początku nacisk zostanie położony na trzy obszary: sojusz biznesowy w zakresie zaopatrzenia w surowce i części; sojusz obejmujący rozwój i produkcję tonerów; oraz „inne sojusze biznesowe” obejmujące strategiczną współpracę, która zostanie omówiona osobno.
Naoki Hama, prezes i dyrektor generalny Fujifilm Business Innovation, skomentował: Obecne dyskusje dotyczące tego sojuszu biznesowego mają ogromne znaczenie, ponieważ staramy się wzmocnić naszą konkurencyjności i rozszerzyć swoją globalną obecność, aby dokonać znaczącego skoku naprzód. Jesteśmy przekonani, że to partnerstwo stworzy nowe ramy dla wzmocnienia naszego łańcucha dostaw i zbudowania solidnych podstaw biznesowych.
Prezes i dyrektor generalny Konica Minolta, Toshimitsu Taiko: Dzięki temu sojuszowi dwie wiodące firmy, dzielące wspólne zrozumienie wyzwań stojących przed biznesem, będą w stanie wzajemnie maksymalizować swoje mocne strony.
Z niecierpliwością czekam na wspólną pracę nad poprawą efektywności inwestycji i konkurencyjności kosztowej, wzmocnieniem możliwości w zakresie stabilnych dostaw, inicjatyw środowiskowych i planów ciągłości działania, a także wykorzystania potencjału w celu zwiększenia odporności biznesowej jako globalni producenci.
Obie firmy kończą rok finansowy w tym samym dniu: 31 marca. „Wstępny harmonogram” zakłada ustanowienie joint venture w drugim kwartale roku obrotowego 2024, czyli w okresie między lipcem a wrześniem br.
Firma Fujifilm ma większe dochody niż Konica Minolta – w najnowszym roku obrotowym (do końca marca 2023 r.) zanotowała sprzedaż w wysokości 2,859 mld jenów (14,86 mld funtów) – i, co szczególnie istotne, jest rentowna. Cała grupa odnotowała wzrost zysków operacyjnych o prawie 19 proc., do 273,1 mld jenów.
Fujifilm Business Innovation to dawny oddział Fuji Xerox, który zmienił nazwę w 2021 roku, po rozstaniu Fujifilm i Xerox. Zajmuje się rozwiązaniami biurowymi i biznesowymi, a jego sprzedaż wyniosła nieco ponad 838 mld jenów, zaś zyski operacyjne wzrosły o 20 proc., do 69,5 mld jenów. Niezależny dział Fujifilm Materials obejmuje skrzydło Graphic Communication, na który składają się druk cyfrowy i atramentowy.
Firma Konica Minolta odnotowała wzrost sprzedaży o 24 proc. w roku obrotowym kończącym się 31 marca 2023 r. – osiągając poziom 1,130 mld jenów, ale jej straty operacyjne wzrosły ponad czterokrotnie, do 95,125 mln jenów.
Fujifilm odnotowuje straty na poziomie operacyjnym od roku obrotowego 2021 i oczekuje się, że w zakończonym właśnie roku obrotowym ponownie je odnotuje. Firma jest bardzo aktywna, promując swoją własną markę tonerów produkcyjnych i drukarek atramentowych dla rynków komercyjnych i wielkoformatowych. Pod koniec tego miesiąca Fujifilm ma zorganizować wydarzenie, które będzie oznaczać jej wejście na europejski rynek drukarek biurowych.
Na początku tego roku Konica Minolta ogłosiła reorganizację na trzy segmenty biznesowe: Business Technologies (cyfrowe miejsce pracy, profesjonalny druk i produkty chemiczne); Industrial Business (w tym czujniki, komponenty optyczne, komponenty do drukarek atramentowych i materiały o wysokiej wydajności); oraz Imaging Solution Business (obrazowanie medyczne w służbie zdrowia, rozwiązania do obrazowania-i-o-t, rozwiązania wizualne, FORXAI i rozwiązania QOL).
Opracowano na podstawie informacji serwisu Printweek