Renesans druku: jak druk cyfrowy zmienia branżę
19 lip 2024 14:00

W dobie mediów cyfrowych znaczenie druku jest często niedoceniane. Przeżywamy jednak renesans druku dzięki technologii cyfrowej.

Imponująca skala i potencjał druku

Spójrzmy na liczby: według Statista przemysł muzyczny ma roczny globalny obrót w wysokości 41 mld dolarów (37,5 mld euro). To imponująca kwota. Ale to kropla w morzu w porównaniu z branżą poligraficzną, która jest warta ponad 800 mld dolarów (732 mld euro). W szczególności druk cyfrowy oferuje znacznie więcej możliwości rozwoju.

Wykorzystanie możliwości druku cyfrowego

Przejście od tradycyjnego druku offsetowego do druku cyfrowego jest napędzane przez wiele czynników, w marketingu jest dynamizowane przez rosnącą personalizację komunikacji z klientami. Tradycyjny marketing oparty na drukowanych offsetowo materiałach jest kosztowny i trudny do oszacowania. Brakuje mu „interaktywności i zaangażowania”, których oczekują dzisiejsi konsumenci. Wraz z gwałtownym rozwojem handlu elektronicznego i zapotrzebowaniem na spersonalizowane rozwiązania produkcyjne na żądanie, druk cyfrowy staje się jeszcze bardziej niezbędny.

Pięć makrotrendów kształtujących branżę poligraficzną

Aby prosperować w tym zmieniającym się środowisku, dostawcy usług druku mogą wykorzystać pięć trendów, do których należą:

  • personalizacja – według Deloitte ponad 50 proc. klientów jest zainteresowanych spersonalizowanymi produktami. Odsetek ten jest jeszcze wyższy wśród pokolenia Z. Badanie przeprowadzone przez WP Engine pokazuje, że 75 proc. respondentów z pokolenia Z jest bardziej skłonnych do zakupu produktu, jeśli można go dostosować do ich potrzeb;
  • lokalizacja – konsumenci chcą wspierać lokalne i regionalne firmy oraz wiedzieć, gdzie i jak wytwarzane są ich produkty. Lokalna produkcja i dystrybucja są zatem niezbędne, aby spełnić te oczekiwania;
  • zrównoważony rozwój – według PWC wolumen inwestycji skoncentrowanych na ESG wzrośnie do 34 bln dolarów (31,11 bln euro) do 2026 r., a zrównoważony rozwój jest czymś więcej niż tylko modnym hasłem. Lokalna produkcja ukierunkowana na popyt staje się normą, aby zminimalizować wpływ na środowisko;
  • mobilność – coraz więcej konsumentów robi zakupy za pomocą smartfonów lub innych urządzeń mobilnych. Zwiększa to również znaczenie handlu cyfrowego;
  • gospodarka twórców – rosnąca gospodarka twórców oferuje ogromne możliwości dla lokalnie produkowanych, spersonalizowanych towarów. Goldman Sachs prognozuje, że rynek ten podwoi się do 480 mld dolarów (ok. 439 mld euro) do 2027 r.

Zrozumienie zmian demograficznych

Zmiany demograficzne, w szczególności pojawienie się pokolenia Z i milenialsów, oznaczają, że branża poligraficzna musi się dostosować. Ci obeznani z technologią, świadomi społecznie i ekologicznie konsumenci oczekują personalizacji i szybkiej realizacji zamówień.

Nowe technologie produkcji

Nowe technologie produkcyjne, takie jak druk 3D i oprogramowanie do druku cyfrowego, otwierają bezprecedensowe możliwości dla innowacji. Na przykład Gelato, firma technologiczna założona w Norwegii, w ciągu zaledwie kilku lat zbudowała jedną z największych na świecie sieci produkcji na żądanie, umożliwiając lokalną produkcję w 32 krajach i łącząc twórców z miliardami konsumentów na całym świecie. Platforma GelatoConnect usprawnia cały proces produkcji, zwiększając wydajność i rentowność uczestników.

Zrównoważony rozwój i globalny wpływ

Połączenie zmian demograficznych i postępu technologicznego oferuje branży poligraficznej astronomiczne możliwości rozwoju, ponieważ dotyczy ona każdego aspektu życia. Dzięki innowacjom, zrównoważonemu rozwojowi i lokalizacji firmy mogą uczynić swoją produkcję inteligentniejszą, szybszą i bardziej ekologiczną oraz stać się częścią pozytywnych zmian.

Opracowano na podstawie informacji organizatora targów drupa