Wpływ chaosu wywołanego przez CrowdStrike na drukarnie
26 Jul 2024 14:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Po zeszłotygodniowej globalnej awarii systemów informatycznych właściciele drukarń powinni rozważyć przegląd swoich planów odzyskiwania danych po awarii i zwrócić uwagę na zwiększone ryzyko ataków phishingowych.

Szacuje się, że ponad 8 mln komputerów z systemem Microsoft Windows uległo awarii po tym, jak firma CrowdStrike, zajmująca się cyberbezpieczeństwem, wydała 19 lipca br. wadliwą aktualizację oprogramowania.

Ponad 5 tys. lotów zostało odwołanych, a prawdopodobne skutki finansowe awarii sięgają miliardów dolarów.

George Kurtz, dyrektor generalny CrowdStrike, przeprosił w piątek i stwierdził: Awaria została spowodowana przez defekt znaleziony w aktualizacji zawartości Falcon dla hostów Windows. Nie miało to wpływu na hosty Mac i Linux.

Podkreślił, że problem nie był cyberatakiem.

W odpowiedzi na incydent brytyjskie Narodowe Centrum Cyberbezpieczeństwa (NCSC) zauważyło, że instalowanie aktualizacji zabezpieczeń jest podstawową praktyką bezpieczeństwa i organizacje powinny nadal je instalować, gdy są dostępne, a także powinny normalnie korzystać z produktów antywirusowych.

NCSC ostrzegło również, że oszuści już próbują wykorzystać ten incydent.

W komunikacie napisano: Należy zauważyć, że zaobserwowano już wzrost phishingu odnoszącego się do tej awarii, ponieważ oportunistyczni oszuści starają się wykorzystać tę sytuację.

Ataki mogą być skierowane zarówno w kierunku organizacji, jak i osób fizycznych.

Charles Jarrold, dyrektor generalny BPIF, powiedział, że federacja nie słyszała o żadnych podmiotach z branży, które zostałyby bezpośrednio dotknięte, ale efekt domina był oczywistym powodem do niepokoju.

Jak wszyscy wiemy, cyberbezpieczeństwo to ogromne wyzwanie. Zasiadam w wielu zarządach i bardzo, bardzo mocno zalecam, aby wszystkie zarządy dokładnie przyjrzały się swojemu podejściu do cyberbezpieczeństwa, w tym swoim polisom ubezpieczeniowym – zauważył. – W druku cały czas wykorzystujemy dane klientów, musimy więc upewnić się, że jako branża i organizacje mamy odpowiednie procedury.

Skutki awarii są nadal odczuwalne. Specjalizująca się w dostawach firma Parcelhero ostrzegła, że globalne łańcuchy dostaw i dostawy zostaną zakłócone.

David Jinks, szef działu badań konsumenckich, powiedział: Wiele lotnisk, portów, kolei i sprzedawców detalicznych zgłosiło problemy w wyniku awarii IT.

Opóźnione loty i problemy z systemami informatycznymi na lotniskach będą miały wpływ na transport lotniczy... Problemy dotknęły również porty międzynarodowe. Na przykład największy terminal kontenerowy w Polsce, Baltic Hub w Gdańsku, poprosił firmy o zaprzestanie wysyłania kontenerów do portu.

Czas pokaże zakres zakłóceń w handlu międzynarodowym i przemyśle spowodowanych globalną awarią IT – zauważył.

Awaria CrowdStrike uwypukliła również potrzebę posiadania przez firmy szczegółowych i regularnie weryfikowanych planów odzyskiwania danych po awarii i planów ciągłości działania oraz posiadania drukowanych wersji offline kluczowych dokumentów na wypadek naruszenia dostępu do systemów.

Opracowano na podstawie informacji opublikowanej na portalu printweek