Właściciel Saxoprint, firma Cewe, twierdzi, że marketing opierający się na utrzymaniu stałych cen uchronił internetowy biznes drukarski przed powolnymi spadkami na ogólnym rynku druku.
Cewe, internetowy gigant w branżach fotograficznej i poligraficznej, odnotował wzrost przychodów i zysków za pierwsze sześć miesięcy roku obrotowego, przy czym druk komercyjny wykazał wyraźną poprawę, która pomogła grupie.
Łącznie Cewe odnotowało w pierwszej połowie roku przychody w wysokości 317,1 mln euro (295,4 mln euro), a wzrost ten wynika z działalności w zakresie wykańczania zdjęć. Druk komercyjny, pomimo działania na powoli kurczącym się rynku, zwiększył swój wkład EBIT o 1,0 mln euro z 800 tys. euro rok wcześniej do 1,8 mln euro.
Działalność w zakresie druku komercyjnego jest lepiej znana jako Saxoprint z Laserline i Viaprinto jako innymi platformami druku online. Firma poinformowała, że po sześciu miesiącach sprzedaż była nieco niższa i wyniosła 43,0 mln euro (44,4 mln euro), ale udało jej się zwiększyć wartość EBIT dzięki efektywności kosztowej produkcji.
Saxoprint działa głównie w krajach DACH (wycofując się z Wielkiej Brytanii po brexicie), gdzie oferuje gwarancję najlepszej ceny. Uchroniło to firmę przed osłabieniem rynku i doprowadziło do wzrostu udziału w rynku kosztem konkurencji, jak przekazała Cewe.
Biznes fotoksiążek i kalendarzy rozwija się dobrze, ze wzrostem zarówno liczby zdjęć wydrukowanych w pierwszej połowie – 979 mln w porównaniu z 957 mln – jak i fotoksiążek, gdzie sprzedaż wzrosła z 2,33 mln do 2,37 mln. Jest to prawie poziom sprzed pandemii pod względem sprzedanych fotoksiążek. W rezultacie obroty wzrosły do 260,2 mln euro (236,5 mln euro).
Oprócz prowadzenia działalności za pośrednictwem wielu własnych marek, Cewe współpracuje również z detalistami i innymi podmiotami, w tym z Boots w Wielkiej Brytanii. Firma rozszerzyła zakres oferowanych fotoksiążek o większe formaty, z obwolutą i bez w tych rozmiarach, a także oferuje papiery w 100 proc. pochodzące z recyklingu. Firma rozszerza również wykorzystanie sztucznej inteligencji w celu poprawy rozdzielczości i wyglądu zdjęć.
Drugie sześć miesięcy roku jest tradycyjnie silniejsze, w związku z czym oczekuje się, że przychody za cały rok wyniosą między 770-820 mln euro, a EBIT w przedziale 77–87 mln euro.
Opracowano na podstawie informacji Cewe