Two Sides informuje, że obecnie zakwestionowała ponad 2800 organizacji na całym świecie, w przypadku których stwierdzono, że przekazują swoim klientom komunikaty greenwashingowe – a liczba przypadków rośnie, ponieważ organizacje coraz bardziej koncentrują się na zrównoważonym rozwoju.
Organizacja stwierdziła, że presja ekonomiczna nadal napędza wiele przypadków greenwashingu, a wiele organizacji, które wcześniej polegały na papierowej komunikacji z klientami, przenosi swoich klientów z tradycyjnych usług papierowych na platformy cyfrowe w celu obniżenia kosztów.
Tym krokom często towarzyszą wprowadzające w błąd i bezpodstawne twierdzenia marketingowe dotyczące ochrony środowiska, takie jak „Go Green – Go Paperless” lub „Choose e-billing and help save a tree”, które według Two Sides są przykładami greenwashingu.
Od momentu powstania Two Sides ponad 1260 organizacji usunęło lub zmieniło wprowadzające w błąd oświadczenia.
Two Sides twierdzi, że w dążeniu do komunikacji cyfrowej preferencje konsumentów są ignorowane. Dane z raportu Two Sides Trend Tracker z 2023 r. wykazały, że 55 proc. europejskich konsumentów uważa, iż argumenty środowiskowe firm przemawiające za przejściem na technologię cyfrową są mylące i dotyczą przede wszystkim obniżenia kosztów firmy.
Badanie wykazało również, że 76 proc. konsumentów chce mieć możliwość wyboru i nie chce być zmuszanych do przejścia na komunikację cyfrową.
W miarę jak zrównoważony rozwój przedsiębiorstw zyskuje coraz większą uwagę, inne sektory, takie jak bibuły i papiery do pakowania, również stają w obliczu greenwashingu, promując produkty jako bardziej zrównoważone, co wprowadza konsumentów w błąd. Powoływanie się na wykorzystywanie w produkcji tych artykułów nowych lub alternatywnych materiałów jest często bezpodstawnym argumentem opierającym się na trosce o środowisko.
Jonathan Tame, dyrektor zarządzający Two Sides Europe, powiedział: Te deklaracje nie tylko naruszają ustalone przepisy dotyczące marketingu środowiskowego, lecz także szkodzą branży o ugruntowanej i stale poprawiającej się historii środowiskowej.
Daleki od „ratowania drzew” rynek produktów leśnych, takich jak papier, zachęca do długoterminowego wzrostu lasów poprzez zrównoważoną gospodarkę leśną.
Wiele organizacji, którym rzucamy wyzwanie, jest zaskoczonych, gdy dowiadują się, że europejskie lasy powiększają się każdego dnia o równowartość 1500 boisk piłkarskich.
W samej Europie 811 firm, którym Two Sides rzuciło wyzwanie, w tym South West Water, New Look, BMW Financial Services i Deutsche Bank, usunęło lub zmieniło swoje oświadczenia.
Niezwykle ważne jest, aby te wprowadzające w błąd komunikaty zostały zakwestionowane, aby zapewnić, że świetne wyniki branży w zakresie ochrony środowiska zostaną uznane i aby chronić źródła utrzymania tysięcy ludzi pracujących w sektorach leśnym, papierniczym, opakowaniowym i poligraficznym przed wpływem oportunistycznego i zwodniczego marketingu ekologicznego – dodał Tame.
Organizacja Two Sides oszacowała, że powszechny wpływ niektórych z tych organizacji oznacza, iż bezpodstawne twierdzenia mają trwały negatywny wpływ na postrzeganie papieru przez konsumentów, stanowiąc zagrożenie dla sektora, który wspiera ponad 640 000 miejsc pracy w ponad 112 000 europejskich przedsiębiorstw.
Organizacja stwierdziła, że wpływ finansowy greenwashingu jest również niepokojący w skali globalnej, jeśli przekazy te będą kontynuowane bez żadnych wyzwań.
Badania przeprowadzone przez Two Sides i Censuswide w 2021 r. wykazały, że tylko w europejskim sektorze mailingowym i pocztowym greenwashing grozi utratą 337 mln eurowartości rocznie dla branży.
Kampania przeciwko greenwashingowi jest nadal priorytetem dla Two Sides, która nadal wzywa firmy, aby nie używały bezpodstawnych i wprowadzających w błąd deklaracji środowiskowych dotyczących rezygnacji z papieru we wszystkich swoich komunikatach.
Jesteśmy wdzięczni za współpracę setkom organizacji, które zmieniły lub wyeliminowały deklaracje o greenwashingu ze swoich komunikatów, a także wielu interesariuszom z branży i członkom społeczeństwa, którzy przesyłają Two Sides przykłady greenwashingu – dodał Tame.
Firma Two Sides poprosiła o przesyłanie wszelkich znalezionych przypadków greenwashingu na adres greenwash@twosides.info.
5 listopada br. w Stationers’ Hall w Londynie Two Sides zorganizowała seminarium Power of Print 2024, wraz z BPIF oraz we współpracy z Canon, Fedrigoni i Printweek.
Opracowano na podstawie informacji organizacji Two Sides