Według nowego raportu firmy badawczej Smithers rynek atramentowego druku sublimacyjnego na tekstyliach czeka gwałtowne przyspieszenie wzrostu. Wzmożony popyt na odzież, meble domowe i tekstylia techniczne wygeneruje sprzedaż na poziomie 11,8 mld USD w 2025 r.
Dane z nowego raportu rynkowego Smithers pt. „The Future of Dye Sublimation to 2029” przewidują globalną produkcję 2,0 mld m2 tkanin i 73,6 mln m2 sztywnych nośników w 2025 r. Oznacza to początek znacznego wzrostu popytu na produkty drukowane metodą sublimacji. W latach 2019-2023 globalna sprzedaż w sektorze druku sublimacyjnego wzrosła tylko nieznacznie. Popyt na wszystkie produkty końcowe znacznie spadł w 2020 r. z powodu pandemii COVID-19, przy czym szczególnie mocno ucierpiał sektor displejów.
Analiza Smithers przewiduje, że popyt ilościowy wzrośnie o 7,9% CAGR (średniorocznie) w ciągu najbliższych pięciu lat, zwiększając roczną produkcję do 2,9 mld m2 w 2029 r. Wzrost wartości na poziomie 6,6% CAGR sprawi, że w tym samym okresie rynek osiągnie 15,2 mld USD, przy uwzględnieniu obecnych cen.
Pięć głównych segmentów druku sublimacyjnego to odzież, produkty gospodarstwa domowego, tekstylia techniczne, displeje i sztywne materiały.
Zdecydowanie największym segmentem jest odzież (71,9% obecnego wolumenu). Będzie on korzystał z trendów w branży modowej, polegających na przenoszeniu produkcji z Azji do rozwiniętych regionów w Ameryce Północnej i Europie. Wykorzystanie wysokich temperatur do utrwalania lub przenoszenia barwnika może być realizowane albo w obrębie jednostki drukującej, albo za pomocą zewnętrznej maszyny termotransferowej lub kalandra.
Równoległym czynnikiem rozwoju jest presja na zmniejszenie wpływu produkcji odzieży na środowisko. Bezpośredni i transferowy druk sublimacyjny umożliwia zdobienie tekstyliów bez konieczności prania lub gotowania na parze w celu utrwalenia koloru. Zmniejsza to ilość barwnika i innych chemikaliów, które w przeciwnym razie mogłyby dostać się do kanalizacji. Systemy rozszerzonej odpowiedzialności producenta (EPR) zostały wprowadzone we Francji, Holandii i Włoszech, a w przyszłości zostaną rozszerzone na Wielką Brytanię i wszystkie państwa członkowskie UE.
Inkjet na bazie wody stał się dominującą technologią atramentową w sektorze druku sublimacyjnego. Obecnie stanowi on ponad 98% produkcji, a do 2029 r. prognozowane jest dalsze ograniczenie stosowania atramentów rozpuszczalnikowych i ekorozpuszczalnikowych.
W branży soft signage, obejmującej szeroką gamę zastosowań drukarskich, w tym grafiki ekspozycyjne, reklamy podświetlane, elementy wystroju sklepów detalicznych, a także flagi i banery, druk sublimacyjny zyskuje na popularności dzięki rosnącemu udziałowi technologii SEG (Silicone Edge Graphic) w procesach produkcji displejów, kasetonów i generalnie oznakowań. SEG są tanie i łatwe w instalacji, a zastosowanie druku sublimacyjnego zapewnia uzyskanie wysoko nasyconych, żywych obrazów.
Wraz z ewolucją popytu na druk sublimacyjny producenci OEM zwiększą sprzedaż nowych maszyn o wyższej prędkości, w tym modeli ze zintegrowanymi systemami grzewczymi do suszenia lub utrwalania atramentów, wraz ze znaczną liczbą maszyn inkjetowych przenoszonych z innych branż do produkcji grafik. Jednocześnie dostawcy materiałów eksploatacyjnych pracują nad zmniejszeniem gramatury papierów do druku sublimacyjnego i produkują powłoki tekstylne, które optymalizują wykorzystanie atramentów o wysokiej zawartości glikolu.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Smithers
Tłumaczenie: TK