Świadomość znaczenia papieru wzrasta
4 cze 2025 10:55

Nieco więcej osób rozumie dzisiaj – w porównaniu z badaniami sprzed dwóch lat - rolę i zrównoważony charakter papieru, wynika z ankiety Two Sides. Jednak wiele pozostaje jeszcze do zrobienia.

Nieznacznie wzrosła liczba osób, które rozumieją, że areał europejskich lasów wzrasta, a nie zmniejsza się.

Firma badawcza Two Sides zleca badanie Trend Tracker Survey co dwa lata, aby sprawdzić postrzeganie papieru i jego zrównoważonego charakteru oraz to, jak zmienia się ono w czasie. Tegoroczny projekt, w którym wzięło udział około 12.400 konsumentów z Europy, USA, Kanady, Australii, Nowej Zelandii, RPA, Argentyny i Brazylii, ujawnił, że 16% europejskich konsumentów docenia fakt przyrostu areału europejskich lasów. Dla porównania, dwa lata temu odsetek ten wynosił 15%. Mamy więc do czynienia z poprawą, ale bardzo nieznaczną, i dowodem, że postrzeganie użytkowania i degradacji lasów utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Tylko 56% ankietowanych uważa obecnie, że europejskie lasy kurczą się, w porównaniu do 60% dwa lata temu. Wskazówka zegara porusza się we właściwym kierunku, choć powoli. Zdaniem Two Sides pokazuje to, że „potrzeba obalenia istniejących mitów i podniesienia świadomości na temat zrównoważonego rozwoju papieru jest ważniejsza niż kiedykolwiek”.

Zaledwie 25% ankietowanych z Europy rozumie, że wskaźniki odzysku i recyklingu przekraczają 60%.

Odnosząc się do tego, w jaki sposób konsumenci postrzegają druk i papier, należy zauważyć, że w przypadku ważnych dokumentów, takich jak informacje finansowe lub medyczne, nadal silnie preferowana jest komunikacja drukowana. Prawie dwie trzecie (63%) wybiera czytanie książek w formie drukowanej; większość badanych rozumie, że dzieci odnoszą większe korzyści z czytania informacji wydrukowanych niż w formie cyfrowej.

Badanie pokazuje, że 58% osób nie zwraca uwagi na marketing online, podczas gdy 48% twierdzi, że lubi czytać czasopisma w wersji drukowanej. Są to podobne wyniki do badania Trend Tracker 2023,  zatem można uznać, że preferencje dotyczące druku pozostają niezmienne.

Rośnie preferencja dla opakowań papierowych. Trzy czwarte respondentów uważa, że papier jest najbardziej biodegradowalnym materiałem opakowaniowym, 53% twierdzi, że papier i tektura są korzystniejsze dla środowiska, a zdaniem 51% papier jest łatwiejszy do recyklingu niż plastik, metal czy szkło.

Jonathan Tame, dyrektor zarządzający Two Sides Europe, podsumowuje: „Wciąż jest wiele do zrobienia w zakresie informowania o zrównoważonym rozwoju papieru - od odnawialnych zasobów leśnych i odpowiedzialnego pozyskiwania, po wydajną produkcję i wysokie wskaźniki recyklingu. Widzimy jednak zmianę, ponieważ konsumenci stają się coraz bardziej świadomi faktów.”

 

Opracowano na podstawie informacji serwisu Print Business