Intergraf podsumowuje udaną konferencję Print Matters 2025
23 cze 2025 11:06

Ostatnia edycja konferencji Print Matters zgromadziła imponujące grono ponad 100 branżowych profesjonalistów z ponad 27 krajów. Wydarzenie, współorganizowane przez Intergraf i NOPA oraz przy udziale World Print & Communication Forum (WPCF), odbyło się 13 czerwca 2025 r. w Zurychu w Szwajcarii.

To coroczne wydarzenie po raz kolejny posłużyło liderom branży jako platforma nawiązania kontaktów i badania najnowszych osiągnięć i perspektyw branży graficznej. Przedstawiciele krajowych stowarzyszeń poligraficznych, drukarni i dostawców oraz prelegenci i delegaci wysokiego szczebla z całego świata zebrali się, aby dzielić się spostrzeżeniami, wiedzą i strategiami na przyszłość.

Edycja 2025 sprzyjała angażującym dyskusjom na temat najpilniejszych wyzwań i możliwości stojących przed sektorem, obejmując sesje poświęcone rozwojowi biznesu, zrównoważonemu rozwojowi, perspektywom branży i bezpieczeństwu. Uczestnicy wymienili poglądy na temat efektów produkcji opartej na sztucznej inteligencji, konsolidacji branży na drodze przejęć oraz wysiłków na rzecz przyciągnięcia kolejnego pokolenia specjalistów ds. druku.

Podczas konferencji dzielono się również praktycznymi informacjami na temat zgodności z europejskim rozporządzeniem w sprawie wylesiania (EUDR) i studium przypadku ClimateCalc, dotyczącego wpływu na środowisko. Panel dostawców debatował nad przyszłością druku i oceniał bieżące zmiany rynkowe oraz skuteczność reklamy drukowanej w zmieniającym się krajobrazie medialnym. Ponadto sesja poświęcona cyberbezpieczeństwu w produkcji gazet i rozwojowi łańcucha dostaw papieru skupiła się na kluczowych kwestiach bezpieczeństwa dla branży.

Print Matters 2025 potwierdziła nieprzerwane zaangażowanie branży w innowacyjność, współpracę i zrównoważony rozwój - oraz jej kluczową rolę w ewoluującym ekosystemie komunikacji.

Konferencja była moderowana przez Ulricha Stettera, prezesa Intergraf i dyrektora zarządzającego Druckhaus Mainfranken GmbH, oraz Håvarda Grjotheima, prezesa NOPA i prezesa Scandbook Holding AB.

Vince Bang, prezes zarządu Mattenbach AG, kierował sesją poświęconą strategicznemu wzrostowi szwajcarskiego rynku poligraficznego na drodze przejęć. Pokazał, w jaki sposób przejęcia mogą służyć jako potężne czynniki wzrostu, zwłaszcza w stabilnym środowisku prawnym i gospodarczym Szwajcarii. Zaprezentował cztery etapy przejęć i studium przypadku podkreślające potrzebę silnego przywództwa, dopasowania kulturowego i jasnego kierunku rozwoju po przejęciu.

Tobias Kaase, dyrektor generalny firmy mediaprint solutions GmbH, przekazał jasny komunikat: dostosuj się albo giń. Podkreślił, że druk cyfrowy, e-commerce i optymalizacja są obecnie podstawowymi oczekiwaniami rynku. Wybiegając myślą do roku 2030 podkreślił, że inteligentny druk napędzany sztuczną inteligencją i cyfryzacją jest kluczem do utrzymania znaczenia i dodania wartości do zmieniających się modeli biznesowych klientów.

Sarah Schumacher, laureatka nagrody Intergraf Young Talent Award 2025, opowiedziała o tym, jak przyciągnąć młodych ludzi do branży. Jej główne przesłanie: strategia zaczyna się od tego, jak komunikujemy wartość druku. Zachęcała do jasnego przekazu, silniejszych więzi z uniwersytetami i wczesnego docierania do młodych ludzi, podkreślając, że przyszłość druku zależy od inspirowania następnego pokolenia.

Laetitia Reynaud, starsza doradczyni ds. polityki w stowarzyszeniu Intergraf, przedstawiła nadchodzące europejskie rozporządzenie w sprawie wylesiania (EUDR) i jego wpływ na drukarnie. Podkreśliła, ze w związku ze zbliżającymi się terminami zapewnienia zgodności, konieczne jest odpowiednio wczesne przygotowanie się na jej wymogi. Dołączyła do niej Katarzyna Rybicka, wiceprezeska ds. strategii, finansów i transformacji w firmie Walstead, która opowiedziała, w jaki sposób drukarnie wspierają słabo zorientowanych w tej kwestii klientów, i wezwała do tworzenia jaśniejszych zasad i lepszej komunikacji w całym łańcuchu wartości. Rybicka podzieliła się również wynikami trzyletniego projektu badawczego dotyczącego biodegradowalnych stojaków detalicznych, do produkcji których wykorzystano biopolimery PLA. Efektem jest potwierdzona certyfikatem biodegradowalność w czasie 16 tygodni i skalowalny model dla zrównoważonych innowacji w handlu detalicznym.

Manuela Teodorescu, dyrektorka generalna firmy Paragon, zaprezentowała, w jaki sposób Paragon Western Europe zarządza swoim śladem węglowym z pomocą ClimateCalc. W obliczu złożonych emisji w 22 lokalizacjach i milionów zleceń druku, firma przyjęła to certyfikowane, wyjątkowe w branży narzędzie - dostosowane do metodologii Intergraf - w celu zapewnienia większej przejrzystości i kontroli. W rezultacie zyskała skonsolidowane dane dotyczące emisji, identyfikowalne obliczenia emisji dwutlenku węgla na poziomie produktu oraz lepsze dostosowanie do oczekiwań klientów w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Justin Cairns, szef działu Offline Production w Ogilvy UK, podkreślił, w jaki sposób namacalny charakter druku kształtuje percepcję konsumentów w sposób, którego nie są w stanie odtworzyć media cyfrowe. Wyjaśnił, że instynktownie przypisujemy większą wartość i zaufanie materiałom drukowanym, zwłaszcza gdy są one dobrze wykonane lub kosztowne w produkcji. W erze zdominowanej przez ulotne wrażenia cyfrowe, druk oferuje marketerom rzadką szansę na stworzenie znaczącego, trwałego zaangażowania, które głębiej rezonuje z odbiorcami.

Jennifer Kolloczek, starsza dyrektorka ds. planowania, marketingu i innowacji w firmie Canon, zaprezentowała szerokie spojrzenie na zmieniającą się rolę druku w obliczu poważnych zmian społecznych. Powołując się na spostrzeżenia futurystów podkreśliła, że podczas gdy cyfryzacja nadal się rozwija, druk wyróżnia się zdolnością do przyciągania uwagi, budowania zaufania i zapewniania fizycznego znaczenia w erze wirtualnej. Jak to ujęła, „im bardziej jesteśmy online, tym bardziej pragniemy namacalności.”

Charles Jarrold, CEO BPIF, poprowadził poświęcony przyszłości panel z udziałem Jennifer Kolloczek, Jochena Bendera (starszy dyrektor wykonawczy w firmie HEIDELBERG) i Bruno Müllera (CEO w Müller Martini). Omówili oni zmieniające się wymagania klientów, rolę sztucznej inteligencji i automatyzacji, zrównoważony rozwój i wyzwania związane z siłą roboczą. Kluczowy wniosek: przyszłość druku zależy od innowacji, zdolności adaptacyjnych i ściślejszej współpracy między dostawcami a drukarniami.

Clemens Unterberger, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Sappi, podzielił się spostrzeżeniami na temat zmian strukturalnych na europejskim rynku papieru, zauważając spadek popytu i rosnącą konsolidację rynku. Podkreślił, że z uwagi na coraz większe trudności prognozowania, Sappi nieustannie koncentruje się na promowaniu wartości, rentowności i zrównoważonego rozwoju druku w całym łańcuchu dostaw.

Konferencja zakończyła się mocnym przesłaniem Dicka Ranzijna, CEO Rodi Groep, który ostrzegł, że cyberprzestępczość jest rosnącym, ale często niedocenianym zagrożeniem dla branży poligraficznej. Ponieważ operacje stają się coraz bardziej cyfrowe, wezwał firmy do priorytetowego traktowania cyberbezpieczeństwa, nie jako dodatku, ale jako podstawowego filaru odporności biznesowej.

Kolejna konferencja Print Matters odbędzie się 5 czerwca 2026 r. w Budapeszcie (Węgry).

 

Opracowano na podstawie informacji stowarzyszenia Intergraf