Od momentu rozpoczęcia swojej kampanii anty-greenwashingowej organizacja Two Sides zakwestionowała działania ponad 3000 podmiotów na całym świecie, które – jak twierdzi – mijają się z prawdą w swoich oświadczeniach środowiskowych i krytyce papieru; dotychczas ponad 1320 spośród nich usunęło lub zmieniło bezpodstawne twierdzenia dotyczące negatywnego wpływu stosowania mediów papierowych na środowisko.

Grupa stojąca po stronie druku i podłoży papierowych stwierdziła, że wzrost skali greenwashingu jest często efektem presji kosztowej.
Grupa stojąca po stronie druku i podłoży papierowych stwierdziła, że wzrost skali greenwashingu jest często efektem presji kosztowej, a wiele firm przenosi klientów z komunikacji papierowej na platformy cyfrowe w celu obniżenia kosztów.
Two Sides przekonuje, że takiej zmianie często towarzyszą zwodnicze komunikaty środowiskowe, które wprowadzają konsumentów w błąd i każą im wierzyć, że cyfryzacja jest bardziej zrównoważoną opcją. Może to obejmować stwierdzenia takie jak "Go Green - Go Paperless" (Bądź zielony – zrezygnuj z papieru) lub "Wybierz e-fakturowanie i pomóż uratować drzewo".
Jednak nastroje konsumentów nie stoją po stronie tych wymuszonych cyfrowych zmian. Według raportu Two Sides Trend Tracker z 2025 r. 56% europejskich konsumentów uważa, że forsowane środowiskowe przyczyny przejścia na technologię cyfrową są nieszczere i motywowane głównie chęcią redukcji kosztów.
Co więcej, 76% ankietowanych konsumentów oświadczyło, że chce mieć prawo wyboru sposobu otrzymywania dokumentów i sprzeciwia się zmuszaniu ich do korzystania wyłącznie z opcji cyfrowych.
Two Sides dodała, że praktyki „greenwashingu” – czyli nieuzasadnionego powoływania się na kwestie ekologiczne – coraz częściej kierowane są przeciw sektorom producentów m.in. chusteczek higienicznych czy opakowań papierowych, w których prezentowane są niejasne lub niezweryfikowane twierdzenia o tym, że nowe lub alternatywne źródła włókien są bardziej zrównoważone i/lub oszczędzają drzewa, bez podania wiarygodnych dowodów.
Jonathan Tame, dyrektor zarządzający Two Sides Europe, powiedział: „Ten rodzaj greenwashingu nie tylko narusza ustalone standardy marketingu środowiskowego, ale także szkodzi reputacji branży o silnych i coraz lepszych wynikach w zakresie zrównoważonego rozwoju.”
„Wbrew powszechnym twierdzeniom, dobrze prosperujący rynek produktów papierniczych wspiera wzrost lasów poprzez zrównoważoną gospodarkę leśną. Przykładowo każdego dnia w Europie przybywa lasów o powierzchni równej 1500 boisk piłkarskich.”
W samej Europie Two Sides przekonała ponad 840 organizacji, m.in. HMRC, Santander, Volksbank i Hess Natur, do wycofania wprowadzających w błąd wiadomości antypapierowych z ich komunikacji z klientami.
„Przeciwstawianie się greenwashingowi ma kluczowe znaczenie. Nie tylko dla ochrony prawa wyboru konsumentów, ale także w celu utrzymania reputacji i kondycji ekonomicznej sektorów druku, papieru, opakowań i leśnictwa” - powiedział Tame. „Branże te zapewniają ponad 640 tys. miejsc pracy i obejmują ponad 112 tys. firm w całej Europie.”
Badania przeprowadzone przez Two Sides i Censuswide w 2021 r. wykazały, że w samym tylko sektorze mailingowym i pocztowym w Europie greenwashing grozi co roku utratą 337 mln euro zysków dla branży z powodu spadku zaufania i zmniejszonego zużycia papieru.
Two Sides stwierdziło, że jej kampania przeciwko greenwashingowi nadal pozostaje priorytetem i nie zaprzestanie wezwań firm do unikania bezpodstawnych roszczeń środowiskowych i forsowania działalności wykluczającej papier. Organizacja wzywa do przesyłania każdego przypadku greenwashingu na adres greenwash@twosides.info.
„Jesteśmy wdzięczni setkom organizacji, które pozytywnie zareagowały na naszą kampanię” – dodał Tame. „Doceniamy również nieocenione wsparcie interesariuszy z branży i opinii publicznej, którzy nadal zwracają naszą uwagę na przykłady greenwashingu.”
Opracowano na podstawie informacji Two Sides