Ogromna presja kosztowa i konkurencyjna, a także rosnące rynkowe trudności z rekrutacją odpowiednich pracowników to współczesne problemy branży poligraficznej. Dodatkowym wyzwaniem jest fakt, że firmy z sektora druku są obecnie zmuszone do generowania znacznej części swoich przychodów – wcześniej osiąganych dzięki zamówieniom wysokonakładowym – poprzez realizację krótkich zleceń.

HEIDELBERG powitał ponad 200 międzynarodowych gości z branży poligraficznej na SHIFT 2025.
Przy zastosowaniu konwencjonalnych technologii trudno jest ekonomicznie zarządzać taką strukturą zamówień. Rozwiązaniem jest konsekwentna cyfryzacja i automatyzacja jak największej liczby procesów, a także zwiększone wykorzystanie robotyki w celu ograniczenia prac manualnych do absolutnego minimum. Tematy te zostały poruszone podczas SHIFT 2025, nowego dwudniowego wydarzenia organizowanego przez firmę Heidelberger Druckmaschinen AG (HEIDELBERG), stanowiącego mieszankę prelekcji tematycznych z interaktywnymi warsztatami praktycznymi. W spotkaniu uczestniczyło ponad 200 gości z całej Europy i z zagranicy.
Praktyczne przykłady dostarczają rozwiązań
Pierwszy dzień skupił się na prezentacjach praktycznych działań różnych firm. Jednym z sześciu prelegentów był Rob Cross, współzarządzający firmą Micropress Printers Ltd. (Reydon, Anglia). Opisał on, w jaki sposób firma przyspieszyła swoje procesy i złagodziła bolączki związane z niedoborem personelu dzięki automatyzacji, robotyce i sztucznej inteligencji. Micropress produkuje na maszynie Speedmaster XL 106 z systemem Plate to Unit oraz na kilku systemach druku cyfrowego. Wszystkie procesy są kontrolowane przez oprogramowanie Prinect. Pracujące przy falcerkach roboty, w tym StackStar P firmy HEIDELBERG, umieszczają opakowania na paletach. Autonomiczne roboty mobilne (AMR) przenoszą palety pomiędzy poszczególnymi maszynami.
Firma Bauer Packaging z Niemiec specjalizuje się w druku etykiet i produkcji opakowań. Przedsiębiorstwo w dużym stopniu zdigitalizowało swoje procesy produkcyjne. Korzystając z kombinacji Prinect Production firmy HEIDELBERG i Symphony firmy Ctrl-s grupuje dużą liczbę zamówień na etykiety, automatycznie tworzy impozycję i wysyła dane wyjściowe do kilku systemów druku cyfrowego. Compucut Auto-Control w pełni automatycznie ustawia cięcie w oparciu o technologię Polar. Każdego dnia przetwarzanych jest około 700 zamówień; te otrzymane do godziny 19:00 są dostarczane jeszcze tego samego dnia. Do produkcji ponad 600 milionów pudełek składanych rocznie Bauer Packaging wykorzystuje między innymi nową, wysokowydajną sztancę Mastermatrix 106 CSB.
Prinect Touch Free uwalnia potencjał cyfryzacji

Prinect Touch Free jest kluczem do wydajnej, zautomatyzowanej produkcji w hybrydowym środowisku produkcyjnym.
W branży poligraficznej zakres zadań wymagających cyfryzacji i automatyzacji jest szczególnie szeroki. Obejmuje on wprowadzanie zamówień, planowanie, produkcję i zarządzanie materiałami, a także wysyłkę, fakturowanie i ocenę kluczowych wskaźników wydajności (KPI). Drugi dzień wydarzenia zorganizowanego w Home of Print w Wiesloch-Walldorf był poświęcony temu szerokiemu tematowi. HEIDELBERG, wraz ze swoimi partnerami, zaprezentował się jako dostawca rozwiązań i integrator systemów do kompleksowej produkcji w druku komercyjnym i opakowaniowym - od pliku PDF do dostarczonego produktu.
Szczególną uwagę zwrócono na druk hybrydowy z wykorzystaniem technologii Speedmaster z jednej strony oraz druk cyfrowy na systemach Jetfire 50 i Versafire z drugiej. Skupiono się na w pełni zautomatyzowanej kontroli przepływu prac za pośrednictwem nowego systemu workflow Prinect Touch Free. Oprogramowanie wspierane przez sztuczną inteligencję prowadzi zamówienie niezależnie i bez interwencji człowieka przez cały proces produkcyjny, zawsze uwzględniając najbardziej opłacalną ścieżkę produkcji, dostępne moce produkcyjne, bieżące zaległości w zamówieniach i terminy dostaw. Prinect Touch Free ma być dostępny od końca 2025 roku.
„Dzięki SHIFT HEIDELBERG stworzył wyjątkową platformę, na której uczestnicy mogą nawiązywać kontakty, dyskutować na temat cyfrowej transformacji i czerpać inspirację do tworzenia rozwiązań” - mówi dr David Schmedding, dyrektor ds. technologii i sprzedaży w HEIDELBERG. „Chcemy wspierać naszych klientów jako partnerzy całą naszą wiedzą i doświadczeniem w zakresie cyfryzacji procesów.” HEIDELBERG będzie zatem kontynuował ten format ze względu na niezwykle pozytywne opinie. Branża może już z niecierpliwością czekać na SHIFT 2026!
Opracowano na podstawie informacji firmy HEIDELBERG