Title Media: ludzie wolą druk
5 lis 2025 12:14

Wydawnictwa drukowane są preferowanym kanałem dla czytelników pragnących odpocząć od nadmiaru informacji cyfrowych.

Jakość, zmysłowe wrażenia oraz zaangażowanie – wszystko to, co związane jest z drukiem – czyni niekiedy to medium niezastąpionym.

Do takiego wniosku można dojść po zapoznaniu się z wynikami ankiety, którą wśród 2 tys. osób przeprowadziło wydawnictwo kontraktowe oraz wydawca magazynów poświęconych stylowi życia, Title Media. Wynika z nich, że wydawnictwa drukowane są preferowanym kanałem dla czytelników pragnących odpocząć od nadmiaru informacji cyfrowych.

Firma wykorzystała bazę danych zgromadzoną w ciągu dziesięciu lat działalności oraz zaproszenia wysłane za pośrednictwem mediów społecznościowych. Dyrektor zarządzający Sam Harrington-Lowe mówi: „Zauważyliśmy ostatnio zmianę nastawienia ludzi, którzy mówią o tym, jak bardzo zbrzydły im treści cyfrowe i jak cenią sobie drukowane publikacje, dlatego pomyślałem, że warto sprawdzić, czy badania potwierdzają tę tendencję. I tak się stało.”

„Naszym celem było wyjście poza stereotypy. Marketerzy zdają sobie sprawę, że druk nie umarł – wręcz przeciwnie. Stał się oznaką szacunku i wiarygodności. Kiedy marka inwestuje w druk, sygnalizuje to jakość i dbałość o szczegóły. Jednak cyfrowy świat nadal przoduje, jeśli chodzi o natychmiastowość reakcji. Wyniki pokazują, jak złożone i zróżnicowane są nawyki konsumentów oraz dlaczego marketerzy muszą stosować połączenie obu tych mediów.”

Respondenci zostali zapytani o wiarygodność mediów, doświadczenia użytkowników, rodzaje treści i nawyki czytelnicze, a następnie o wpływ, jaki to wszystko odciska na decyzjach zakupowych.

Prasa drukowana została porównana z czasopismami cyfrowymi, stronami internetowymi i aplikacjami, mediami społecznościowymi, mediami dźwiękowymi (podcastami i stacjami radiowymi) oraz wideo. Prasa drukowana została uznana za najbardziej wiarygodne medium przez czterokrotnie większą liczbę osób (59,3%) niż media społecznościowe i strony internetowe (po 13,3%) oraz blisko dziesięciokrotnie większą od tej, która uważa za wiarygodne czasopisma cyfrowe (6,7%).

Według badania kluczowa dla siły druku jest emocjonalna więź, jaką z nim nawiązujemy: dwie trzecie respondentów twierdzi, że lubi „dotyk i zapach” druku, 60% korzysta z druku, aby zwolnić tempo życia, zdaniem 26,7% zapewnia on odpoczynek od mediów elektronicznych, a 46,7% uważa, że druk jest bardziej inspirujący niż treści online.

Są jednak i gorsze wiadomości. Najczęściej konsumowanymi mediami w domu były media społecznościowe, wyprzedzając radio internetowe/treści audio oraz strony internetowe i filmy; na dalszym miejscu znalazły się czasopisma i gazety. Nikt nie wybrał biuletynów ani magazynów cyfrowych jako źródła treści umożliwiających prowadzenie zrelaksowanego stylu życia.

Gdy mowa o stylu życia, myślimy o jedzeniu i napojach, sztuce i kulturze, zdrowiu i dobrym samopoczuciu, podróżach oraz domie i ogrodzie. Ludzie, którzy chcą o tym czytać, chętniej niż po jakiekolwiek inne sięgają po media drukowane. Sytuacja zmienia się w przypadku odkrywania nowych treści, bowiem w tym przypadku media społecznościowe są kanałem osiągającym najlepsze wyniki (86,7%), z mediami drukowanymi odstającymi w bardzo wyraźny sposób (20%).

Nie należy mylić tych wyników ze skutecznością. Badanie wykazało, że dwie trzecie respondentów przyznało się do zakupu produktu obejrzanego w drukowanym magazynie, co stanowi znacznie wyższy wskaźnik konwersji niż w przypadku mediów cyfrowych.

Wiąże się to również z poczuciem jakości związanym z drukiem. Atrakcyjność druku wynika z pięknego projektu i fotografii (60%), treści niedostępnych gdzie indziej (53,3%), jakości tekstów i dziennikarzy (40%), a jedna trzecia respondentów lubi pomysł przechowywania magazynu do wykorzystania w przyszłości.

Opracowano na podstawie informacji Title Media